Italský výrobce automobilů dnes podepsal se ztrátovým americkým rivalem Chryslerem nezávaznou dohodu o vytvoření strategického partnerství.
Fiat bude mít v Chrysleru 35procentní podíl, součástí dohody je také opce na získání nadpolovičního podílu ve společnosti. Celá operace nebude stát Fiat žádné peníze. Za podíl v americkém kolosu nabízí své know-how.
"Dohoda otevře oběma společnostem přístup na důležité automobilové trhy," říká Sergio Marchionne, šéf italské značky.
Italský podnik má americkému konkurentovi pomoci překonat jeho současné problémy. Chrysler - nejmenší z americké velké trojky, do které patří ještě GM a Ford - loni utrpěl propad prodeje o 30 procent a nedávno uzavřel na měsíc všechny své továrny, aby snížil náklady i zásoby neprodaných automobilů.
Fiat nyní s výjimkou svých luxusních značek Ferrari a Maserati na trhu ve Spojených státech nepůsobí. Před vypuknutím krize v automobilovém průmyslu zkoumal Fiat způsoby, jak na americký trh proniknout, a jednal s některými americkým automobilkami o možném využití jejich výrobních linek.
Právě spolupráce s Chryslerem by mohla být pro Fiat vstupenkou na severoamerický trh. Americká automobilka "dodá" výrobní a prodejní kapacity a od Fiatu na oplátku dostane přístup k technologiím výroby malých aut, na které je Fiat mistr.
"Pro Chrysler tato spolupráce znamená velký strategický přínos," doplňuje šéf Chrysleru Bob Nardelli," mimo jiné přístup k produktům, které zkompletují naší aktuální nabídku, distribuční síť mimo Severní Ameriku a úspory ve vývoji, výrobě, nákupu, prodeji i marketingu."
Výroba kompaktních aut "evropských rozměrů" by mohla být jednou z cest amerických značek z krize. Zároveň by mohla napomoci získat Chrysleru další státní pomoc.
Mluví se především o uvedení malého stylového Fiatu 500 na trh v USA. Partnerství by též mohlo pomoci při návratu Alfy Romeo za oceán. Italský deník La Repubblica také spekuluje o možné cestě Lancie - další historické značky ve vlastnictví Fiatu - za oceán.
Fiat kromě toho také dostane za úkol modernizaci některých výrobních závodů americké automobilky.
Šéf Fiatu Sergio Marchionne nedávno uvedl, že světové automobilky budou donuceny k fúzím, aby přežily dopad současné ekonomické krize. Předpověděl rovněž, že na světovém trhu s automobily zůstane pouze šest velkých hráčů. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry.
Kromě Chrysleru hledají v Evropě partnery pro překonání krize i ostatní americké automobilky - GM a Ford. Chtějí s jejich pomocí uvést na trh v co nejkratším čase malé modely s nízkou spotřebou a emisemi.
Další "americký románek" Fiatu?Před lety na tom byl Fiat bledě. Špatná finanční situace ho hnala do stáje amerického kolosu General Motors. V polovině února 2005 ovšem manažeři GM rozhodli, že italskou automobilku nechtějí. Společnost GM se tehdy musela vyplatit 1,55 miliardami eur. Fiat se tehdy vzepjal k nebývalé ofenzivě a dnes se řadí mezi ty úspěšnější značky na starém kontinentu. Po letech se karta obrací a Fiat si brousí zuby na rivala GM a bývalého partnera německého Daimleru (vyrábějícího mercedesy). |