Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jedeme na hory

  12:13
Řada z nás si vánoční svátky, a především Nový rok nedokáže představit bez sněhu, hor a lyžování. Problémem však zůstává, že v období Vánoc je většina českých zimních středisek přecpaná k prasknutí. Mnozí tak vyrážejí do Rakouska, Itálie nebo Francie. Tradičně velký počet českých turistů míří i na Slovensko.

Zatímco cesta na lyžařské svahy v České republice je otázkou několika hodin, výlet za hranice už představuje pořádnou porci řízení vyžadující přípravu řidiče, a především automobilu.

Zimní gumy jsou základ

Čím začít? Naprostou samozřejmostí by měly být zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech. Vyplatí se přibalit i sněhové řetězy.

"V žádné zemi, kam čeští turisté jezdí lyžovat, není zimní obutí povinné. V případě nehody ale budou policisté na řidiče bez zimních pneumatik pohlížet mnohem přísněji než na ty, kteří je mají," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.

Patero rad
Na cestu do hor

1. Naplánujte si trasu
Znalost cesty zabrání zbytečnému bloudění, a tím i ztrátě času. O průjezdnosti zvolené trasy se vyplatí informovat u některého z českých automotoklubů (ÚAMK, ABA). Během cesty je dobré poslouchat místní rádia.
2. Určitě s pojištěním
Při cestě do zahraničí si s sebou vezměte takzvanou zelenou kartu, která je dokladem o zaplacení povinného ručení. V případě dopravní nehody bývá policisty vyžadována.
3. Nepodceňujte nic
Na hory by se v žádném případě nemělo vyjíždět ve voze s letními pneumatikami. Pro jistotu se vyplatí přibalit i sněhové řetězy, škrabku na zamrzlá okna a sprej zabraňující zamrznutí zámků.
4. Odpočinek pomůže
Zejména při delších cestách za hranice republiky je nezbytné si pravidelně odpočinout. Únava bývá častou příčinou dopravních nehod.
5. Dodržujte předpisy
Dodržování dopravních předpisů by mělo být samozřejmostí. V alpských zemích lze narazit i na značky, které nejsou v tuzemsku obvyklé (například zákaz vjezdu bez sněhových řetězů). Pokuty za jejich porušení bývají velmi vysoké.
"Zejména v Rakousku a Švýcarsku je navíc možné narazit na dopravní značky, které vyžadují použití sněhových řetězů. Pokuty za ignorování této značky bývají poměrně vysoké."

V přihrádce automobilu by neměla chybět škrabka na zamrzlá okna a autokosmetika zabraňující zamlžování skla a zamrzání zámků.

"Řidiči nic nezkazí, ani když si do kufru přihodí lopatku a pytlík s pískem, případně gumové koberečky. Tyto věci se jim mohou hodit v okamžiku, kdy dojde k nejhoršímu a vůz se na sněhu či ledu odmítá rozjet," radí Preclík.

Bloudění na cestě lze jednoduše zabránit

Cestě samé by však měla předcházet příprava s mapou v ruce, případně s monitorem počítače před očima. Dvacet minut před odjezdem začít řešit, kudy do cíle cesty vlastně pojedeme, není rozhodně nejlepší.

Ideálním způsobem, jak co nejrychleji najít nejvhodnější trasu, jsou internetové plánovače tras, které během krátkého okamžiku dokážou nabídnout podrobný popis trasy včetně časového rozvrhu.

I počítačoví začátečníci si budou velmi dobře rozumět s plánovačem tras, který najdou na adrese www.skoda-auto.cz/routeplanner. Ale problémy hrozí i zde.

Plánovače totiž nepracují s aktuálními informacemi o dopravní situaci. Může se proto stát, že někde na vypsané trase je například dlouhodobá uzavírka.

Užitečná telefonní čísla, která se mohou hodit

Slovensko

Nouzová telefonní čísla:
záchranná služba
policie i hasiči                      112
Dopravní předpisy:
V obci je maximální povolená rychlost                        60 km/h
Celodenní svícení je povinné do                            15. března

Francie

Nouzová telefonní čísla:
záchranná služba                 15
policie                                   17
hasiči                                    18
Dopravní předpisy:
Za nepříznivého počasí je mimo obec maximální povolená rychlost 80 km/h a na dálnici 110 km/h
Stejné omezení platí pro řidiče, kteří nemají řidičský průkaz déle než dva roky.

Rakousko

Nouzová telefonní čísla:
Záchranná služba     144 a 112
hasiči                           122/112
policie                          133/112
Dopravní předpisy:
Na většině silnic Tyrolska je nejvyšší rychlost 100 km/h
Svícení v tunelech je povinné.
V autosedačce musí být připoutáno dítě do 12 let nebo do 150 cm.

Itálie

Nouzová telefonní čísla:
záchranná služba               118
policie                 113 nebo 112
hasiči                                  115
Dopravní předpisy:
Celoroční povinnost svítit na dálnici.

Švýcarsko

Nouzová telefonní čísla:
záchranná služba               144
policie                                 117
hasiči                                  118
nebo pro všechny               112
Dopravní předpisy:
Mimo obec je maximální povolená rychlost 80 km/h, na dálnici 120 km/h. Povinné je celodenní svícení.
Poznámka: Není-li uvedeno jinak, platí stejné omezení rychlosti jako v Česku.
Zvolenou cestu se proto vyplatí pro jistotu ověřit v některém z českých automotoklubů (ÚAMK, ABA).

Při časovém rozvržení cesty je potřeba počítat i s přestávkami na odpočinek. Ty sice nebudou potřeba při cestě na české a moravské hory, ale pokud zamíříme za hranice, je zbytečné riskovat a snažit se cestu zvládnout "na jeden zátah". Slovensko bez větších problémů

V minulém roce během zimní sezony k východním sousedům zavítalo téměř sto tisíc turistů z České republiky.

Velká část z nich využila zimních středisek ve Vysokých Tatrách, které nedávno zpustošila větrná bouře. Lyžaři ani motoristé však nemusí zoufat.

Lyžařská sezona je podle Zuzany Šimkové ze Slovenské turistické centrály v plném proudu. Velkých problémů se nemusí obávat ani motoristé.

"Žádné dlouhodobé uzavírky na řidiče nečekají. Měli by ale počítat s tím, že z hor se odvážejí popadané stromy a nákladní automobily mnohdy zaberou celou šíři vozovky," varuje Miroslav Preclík z ÚAMK.

Může se stát, že řidiči narazí na úseky, které budou pouze krátkodobě neprůjezdné. Maximálně půjde o jednu až dvě hodiny.

To se týká oblasti od Podbanské, přes Štrbské Pleso, Vyšné Hágy, Starý Smokovec, Tatranskou Lomnici až po Tatranskou kotlinu," vyjmenovává Miroslav Preclík z ÚAMK.

Lyže musí držet

Na hory se většinou vyráží s lyžemi. Pohled na automobily směřujícími za sněhem však prozrazuje, že ne všichni motoristé vědí, jak lyže vhodně převážet.

"Pokud lidé lyže vezou na střeše, nejdůležitější je jejich upevnění. Špičky by měly směřovat proti směru jízdy," vysvětluje prodejce autodoplňků Zdeněk Okrouhlík.

Nosiče lyží se dají pořídit za pět set korun i za šest tisíc. "Záleží především na počtu lyží, které nosič dokáže pojmout," dodává Okrouhlík.

Další variantou jsou střešní boxy. Jejich hlavní výhoda spočívá v tom, že případný lapka nemá lyže za několik tisíc korun na očích. Lyžařské vybavení je navíc chráněno i před nečistotami a povětrnostními vlivy.

"Boxy, v nichž je možné přepravovat lyže, se prodávají už za pět tisíc korun," tvrdí Michal Dlouhý, manažer internetového obchodu Pneuexpert.

Problematická místa v České republice

Červenohorské sedlo
Díky tomu, že sedlo je průjezdné, je odstavné parkoviště v Koutech, které však nerespektují, a proto se zde tvoří dopravní zácpy. Často je problém, aby se lyžaři na sedlo vůbec dostali.
Velká Úpa
Nedostačující kapacita placených parkovišť.
Pec pod Sněžkou
Nedostačující kapacita placených parkovišť.
Špindlerův Mlýn + komunikace z Vrchlabí
Složitou situaci zlepší parkoviště s kapacitou 1250 míst, které je letos poprvé bez poplatku. Pomoci by mělo i sledování příjezdové komunikace z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna monitorovacími kamerami.
Harrachov
Centrální parkoviště leží na vzdálené straně města, takže motoristé musí přejet celé město. Parkování je možné i u jednotlivých vleků, nicméně jejich kapacita je malá a rychle se zaplní.
Bedřichov
Nedostačující kapacita placených parkovišť.
Boží Dar
Nedostačující kapacita placených parkovišť.

Zdroj: ÚAMK


Kolik stojí průjezd tunely a průsmyky v Alpách

Z pohledu turisty je cesta vysokohorskými silnicemi a průsmyky zážitkem i v zimě, pokud je však pěkné počasí. Mnohým se ostatně při cestě do zimních středisek nelze ani vyhnout. Ale kdo potřebuje překonat hlavní alpský masiv a dostat se k jižním svahům evropských velehor, ten zřejmě raději využije nejrychlejší cestu tunely na hlavních trasách v Rakousku, Itálii a Švýcarsku.

Ostatně šance překonat evropské velehory jen průsmykovými silnicemi je zvláště v zimě skutečně mizivá. Za tunely na hlavních alpských tazích a za dálnici přes brennerský průsmyk se však platí. V tabulce přinášíme celoročně otevřené nejpoužívanější průsmyky a tunely včetně cen za jejich průjezd.

Tunely a průsmyky

Tunel (průsmyk)

Poplatek

Mont Blanc

28,10 (zpáteční 35,00 eur)

Gran San Bernardo 

21,90 EUR (zpáteční 30,80 eur)

Lotschberg/Goppenstein (žel. přeprava)

25 CHF

Gotthard

švýcarská dálniční známka

San Bernardino

švýcarská dálniční známka

Arlberg

8,50 eur

Reschen

bez poplatku

Brenner

8,00 eur

Felbertauern

10,00 eur

Tauern (žel. přeprava)

13,00 eur

Tauern (dálnice)

9,50 eur

Bosruck - Gleinalm (Pyhrnská dálnice)

7,50 eur

Zdroj: časopis Autostyl ÚAMK

Nejvýhodnější trasy do alpských středisek

* Praha - Bormio

* Praha - Gosau

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...