Zatímco cesta na lyžařské svahy v České republice je otázkou několika hodin, výlet za hranice už představuje pořádnou porci řízení vyžadující přípravu řidiče, a především automobilu.
Zimní gumy jsou základ
Čím začít? Naprostou samozřejmostí by měly být zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech. Vyplatí se přibalit i sněhové řetězy.
"V žádné zemi, kam čeští turisté jezdí lyžovat, není zimní obutí povinné. V případě nehody ale budou policisté na řidiče bez zimních pneumatik pohlížet mnohem přísněji než na ty, kteří je mají," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.
|
V přihrádce automobilu by neměla chybět škrabka na zamrzlá okna a autokosmetika zabraňující zamlžování skla a zamrzání zámků.
"Řidiči nic nezkazí, ani když si do kufru přihodí lopatku a pytlík s pískem, případně gumové koberečky. Tyto věci se jim mohou hodit v okamžiku, kdy dojde k nejhoršímu a vůz se na sněhu či ledu odmítá rozjet," radí Preclík.
Bloudění na cestě lze jednoduše zabránit
Cestě samé by však měla předcházet příprava s mapou v ruce, případně s monitorem počítače před očima. Dvacet minut před odjezdem začít řešit, kudy do cíle cesty vlastně pojedeme, není rozhodně nejlepší.
Ideálním způsobem, jak co nejrychleji najít nejvhodnější trasu, jsou internetové plánovače tras, které během krátkého okamžiku dokážou nabídnout podrobný popis trasy včetně časového rozvrhu.
I počítačoví začátečníci si budou velmi dobře rozumět s plánovačem tras, který najdou na adrese www.skoda-auto.cz/routeplanner. Ale problémy hrozí i zde.
Plánovače totiž nepracují s aktuálními informacemi o dopravní situaci. Může se proto stát, že někde na vypsané trase je například dlouhodobá uzavírka.
|
Při časovém rozvržení cesty je potřeba počítat i s přestávkami na odpočinek. Ty sice nebudou potřeba při cestě na české a moravské hory, ale pokud zamíříme za hranice, je zbytečné riskovat a snažit se cestu zvládnout "na jeden zátah". Slovensko bez větších problémů
V minulém roce během zimní sezony k východním sousedům zavítalo téměř sto tisíc turistů z České republiky.
Velká část z nich využila zimních středisek ve Vysokých Tatrách, které nedávno zpustošila větrná bouře. Lyžaři ani motoristé však nemusí zoufat.
Lyžařská sezona je podle Zuzany Šimkové ze Slovenské turistické centrály v plném proudu. Velkých problémů se nemusí obávat ani motoristé.
"Žádné dlouhodobé uzavírky na řidiče nečekají. Měli by ale počítat s tím, že z hor se odvážejí popadané stromy a nákladní automobily mnohdy zaberou celou šíři vozovky," varuje Miroslav Preclík z ÚAMK.
Může se stát, že řidiči narazí na úseky, které budou pouze krátkodobě neprůjezdné. Maximálně půjde o jednu až dvě hodiny.
To se týká oblasti od Podbanské, přes Štrbské Pleso, Vyšné Hágy, Starý Smokovec, Tatranskou Lomnici až po Tatranskou kotlinu," vyjmenovává Miroslav Preclík z ÚAMK.
Lyže musí držet
Na hory se většinou vyráží s lyžemi. Pohled na automobily směřujícími za sněhem však prozrazuje, že ne všichni motoristé vědí, jak lyže vhodně převážet.
"Pokud lidé lyže vezou na střeše, nejdůležitější je jejich upevnění. Špičky by měly směřovat proti směru jízdy," vysvětluje prodejce autodoplňků Zdeněk Okrouhlík.
Nosiče lyží se dají pořídit za pět set korun i za šest tisíc. "Záleží především na počtu lyží, které nosič dokáže pojmout," dodává Okrouhlík.
Další variantou jsou střešní boxy. Jejich hlavní výhoda spočívá v tom, že případný lapka nemá lyže za několik tisíc korun na očích. Lyžařské vybavení je navíc chráněno i před nečistotami a povětrnostními vlivy.
"Boxy, v nichž je možné přepravovat lyže, se prodávají už za pět tisíc korun," tvrdí Michal Dlouhý, manažer internetového obchodu Pneuexpert.
|
Kolik stojí průjezd tunely a průsmyky v Alpách
Z pohledu turisty je cesta vysokohorskými silnicemi a průsmyky zážitkem i v zimě, pokud je však pěkné počasí. Mnohým se ostatně při cestě do zimních středisek nelze ani vyhnout. Ale kdo potřebuje překonat hlavní alpský masiv a dostat se k jižním svahům evropských velehor, ten zřejmě raději využije nejrychlejší cestu tunely na hlavních trasách v Rakousku, Itálii a Švýcarsku.
Ostatně šance překonat evropské velehory jen průsmykovými silnicemi je zvláště v zimě skutečně mizivá. Za tunely na hlavních alpských tazích a za dálnici přes brennerský průsmyk se však platí. V tabulce přinášíme celoročně otevřené nejpoužívanější průsmyky a tunely včetně cen za jejich průjezd.
|
Nejvýhodnější trasy do alpských středisek