Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedeme na hory

  12:13aktualizováno  12:13
Řada z nás si vánoční svátky, a především Nový rok nedokáže představit bez sněhu, hor a lyžování. Problémem však zůstává, že v období Vánoc je většina českých zimních středisek přecpaná k prasknutí. Mnozí tak vyrážejí do Rakouska, Itálie nebo Francie. Tradičně velký počet českých turistů míří i na Slovensko.

Zatímco cesta na lyžařské svahy v České republice je otázkou několika hodin, výlet za hranice už představuje pořádnou porci řízení vyžadující přípravu řidiče, a především automobilu.

Zimní gumy jsou základ

Čím začít? Naprostou samozřejmostí by měly být zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech. Vyplatí se přibalit i sněhové řetězy.

"V žádné zemi, kam čeští turisté jezdí lyžovat, není zimní obutí povinné. V případě nehody ale budou policisté na řidiče bez zimních pneumatik pohlížet mnohem přísněji než na ty, kteří je mají," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.

Patero rad
Na cestu do hor

1. Naplánujte si trasu
Znalost cesty zabrání zbytečnému bloudění, a tím i ztrátě času. O průjezdnosti zvolené trasy se vyplatí informovat u některého z českých automotoklubů (ÚAMK, ABA). Během cesty je dobré poslouchat místní rádia.
2. Určitě s pojištěním
Při cestě do zahraničí si s sebou vezměte takzvanou zelenou kartu, která je dokladem o zaplacení povinného ručení. V případě dopravní nehody bývá policisty vyžadována.
3. Nepodceňujte nic
Na hory by se v žádném případě nemělo vyjíždět ve voze s letními pneumatikami. Pro jistotu se vyplatí přibalit i sněhové řetězy, škrabku na zamrzlá okna a sprej zabraňující zamrznutí zámků.
4. Odpočinek pomůže
Zejména při delších cestách za hranice republiky je nezbytné si pravidelně odpočinout. Únava bývá častou příčinou dopravních nehod.
5. Dodržujte předpisy
Dodržování dopravních předpisů by mělo být samozřejmostí. V alpských zemích lze narazit i na značky, které nejsou v tuzemsku obvyklé (například zákaz vjezdu bez sněhových řetězů). Pokuty za jejich porušení bývají velmi vysoké.
"Zejména v Rakousku a Švýcarsku je navíc možné narazit na dopravní značky, které vyžadují použití sněhových řetězů. Pokuty za ignorování této značky bývají poměrně vysoké."

V přihrádce automobilu by neměla chybět škrabka na zamrzlá okna a autokosmetika zabraňující zamlžování skla a zamrzání zámků.

"Řidiči nic nezkazí, ani když si do kufru přihodí lopatku a pytlík s pískem, případně gumové koberečky. Tyto věci se jim mohou hodit v okamžiku, kdy dojde k nejhoršímu a vůz se na sněhu či ledu odmítá rozjet," radí Preclík.

Bloudění na cestě lze jednoduše zabránit

Cestě samé by však měla předcházet příprava s mapou v ruce, případně s monitorem počítače před očima. Dvacet minut před odjezdem začít řešit, kudy do cíle cesty vlastně pojedeme, není rozhodně nejlepší.

Ideálním způsobem, jak co nejrychleji najít nejvhodnější trasu, jsou internetové plánovače tras, které během krátkého okamžiku dokážou nabídnout podrobný popis trasy včetně časového rozvrhu.

I počítačoví začátečníci si budou velmi dobře rozumět s plánovačem tras, který najdou na adrese www.skoda-auto.cz/routeplanner. Ale problémy hrozí i zde.

Plánovače totiž nepracují s aktuálními informacemi o dopravní situaci. Může se proto stát, že někde na vypsané trase je například dlouhodobá uzavírka.

Užitečná telefonní čísla, která se mohou hodit

Slovensko

Nouzová telefonní čísla:
záchranná služba
policie i hasiči                      112
Dopravní předpisy:
V obci je maximální povolená rychlost                        60 km/h
Celodenní svícení je povinné do                            15. března

Francie

Nouzová telefonní čísla:
záchranná služba                 15
policie                                   17
hasiči                                    18
Dopravní předpisy:
Za nepříznivého počasí je mimo obec maximální povolená rychlost 80 km/h a na dálnici 110 km/h
Stejné omezení platí pro řidiče, kteří nemají řidičský průkaz déle než dva roky.

Rakousko

Nouzová telefonní čísla:
Záchranná služba     144 a 112
hasiči                           122/112
policie                          133/112
Dopravní předpisy:
Na většině silnic Tyrolska je nejvyšší rychlost 100 km/h
Svícení v tunelech je povinné.
V autosedačce musí být připoutáno dítě do 12 let nebo do 150 cm.

Itálie

Nouzová telefonní čísla:
záchranná služba               118
policie                 113 nebo 112
hasiči                                  115
Dopravní předpisy:
Celoroční povinnost svítit na dálnici.

Švýcarsko

Nouzová telefonní čísla:
záchranná služba               144
policie                                 117
hasiči                                  118
nebo pro všechny               112
Dopravní předpisy:
Mimo obec je maximální povolená rychlost 80 km/h, na dálnici 120 km/h. Povinné je celodenní svícení.
Poznámka: Není-li uvedeno jinak, platí stejné omezení rychlosti jako v Česku.
Zvolenou cestu se proto vyplatí pro jistotu ověřit v některém z českých automotoklubů (ÚAMK, ABA).

Při časovém rozvržení cesty je potřeba počítat i s přestávkami na odpočinek. Ty sice nebudou potřeba při cestě na české a moravské hory, ale pokud zamíříme za hranice, je zbytečné riskovat a snažit se cestu zvládnout "na jeden zátah". Slovensko bez větších problémů

V minulém roce během zimní sezony k východním sousedům zavítalo téměř sto tisíc turistů z České republiky.

Velká část z nich využila zimních středisek ve Vysokých Tatrách, které nedávno zpustošila větrná bouře. Lyžaři ani motoristé však nemusí zoufat.

Lyžařská sezona je podle Zuzany Šimkové ze Slovenské turistické centrály v plném proudu. Velkých problémů se nemusí obávat ani motoristé.

"Žádné dlouhodobé uzavírky na řidiče nečekají. Měli by ale počítat s tím, že z hor se odvážejí popadané stromy a nákladní automobily mnohdy zaberou celou šíři vozovky," varuje Miroslav Preclík z ÚAMK.

Může se stát, že řidiči narazí na úseky, které budou pouze krátkodobě neprůjezdné. Maximálně půjde o jednu až dvě hodiny.

To se týká oblasti od Podbanské, přes Štrbské Pleso, Vyšné Hágy, Starý Smokovec, Tatranskou Lomnici až po Tatranskou kotlinu," vyjmenovává Miroslav Preclík z ÚAMK.

Lyže musí držet

Na hory se většinou vyráží s lyžemi. Pohled na automobily směřujícími za sněhem však prozrazuje, že ne všichni motoristé vědí, jak lyže vhodně převážet.

"Pokud lidé lyže vezou na střeše, nejdůležitější je jejich upevnění. Špičky by měly směřovat proti směru jízdy," vysvětluje prodejce autodoplňků Zdeněk Okrouhlík.

Nosiče lyží se dají pořídit za pět set korun i za šest tisíc. "Záleží především na počtu lyží, které nosič dokáže pojmout," dodává Okrouhlík.

Další variantou jsou střešní boxy. Jejich hlavní výhoda spočívá v tom, že případný lapka nemá lyže za několik tisíc korun na očích. Lyžařské vybavení je navíc chráněno i před nečistotami a povětrnostními vlivy.

"Boxy, v nichž je možné přepravovat lyže, se prodávají už za pět tisíc korun," tvrdí Michal Dlouhý, manažer internetového obchodu Pneuexpert.

Problematická místa v České republice

Červenohorské sedlo
Díky tomu, že sedlo je průjezdné, je odstavné parkoviště v Koutech, které však nerespektují, a proto se zde tvoří dopravní zácpy. Často je problém, aby se lyžaři na sedlo vůbec dostali.
Velká Úpa
Nedostačující kapacita placených parkovišť.
Pec pod Sněžkou
Nedostačující kapacita placených parkovišť.
Špindlerův Mlýn + komunikace z Vrchlabí
Složitou situaci zlepší parkoviště s kapacitou 1250 míst, které je letos poprvé bez poplatku. Pomoci by mělo i sledování příjezdové komunikace z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna monitorovacími kamerami.
Harrachov
Centrální parkoviště leží na vzdálené straně města, takže motoristé musí přejet celé město. Parkování je možné i u jednotlivých vleků, nicméně jejich kapacita je malá a rychle se zaplní.
Bedřichov
Nedostačující kapacita placených parkovišť.
Boží Dar
Nedostačující kapacita placených parkovišť.

Zdroj: ÚAMK


Kolik stojí průjezd tunely a průsmyky v Alpách

Z pohledu turisty je cesta vysokohorskými silnicemi a průsmyky zážitkem i v zimě, pokud je však pěkné počasí. Mnohým se ostatně při cestě do zimních středisek nelze ani vyhnout. Ale kdo potřebuje překonat hlavní alpský masiv a dostat se k jižním svahům evropských velehor, ten zřejmě raději využije nejrychlejší cestu tunely na hlavních trasách v Rakousku, Itálii a Švýcarsku.

Ostatně šance překonat evropské velehory jen průsmykovými silnicemi je zvláště v zimě skutečně mizivá. Za tunely na hlavních alpských tazích a za dálnici přes brennerský průsmyk se však platí. V tabulce přinášíme celoročně otevřené nejpoužívanější průsmyky a tunely včetně cen za jejich průjezd.

Tunely a průsmyky

Tunel (průsmyk)

Poplatek

Mont Blanc

28,10 (zpáteční 35,00 eur)

Gran San Bernardo 

21,90 EUR (zpáteční 30,80 eur)

Lotschberg/Goppenstein (žel. přeprava)

25 CHF

Gotthard

švýcarská dálniční známka

San Bernardino

švýcarská dálniční známka

Arlberg

8,50 eur

Reschen

bez poplatku

Brenner

8,00 eur

Felbertauern

10,00 eur

Tauern (žel. přeprava)

13,00 eur

Tauern (dálnice)

9,50 eur

Bosruck - Gleinalm (Pyhrnská dálnice)

7,50 eur

Zdroj: časopis Autostyl ÚAMK

Nejvýhodnější trasy do alpských středisek

* Praha - Bormio

* Praha - Gosau

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.