Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jediná letájící ostruha od Rolls-Royce v Česku

  11:16aktualizováno  11:16
Automobiloví exoti, jako jaguar či ferrari, jsou co do počtu proti nejběžnějším škodovkám na opačném konci statistiky, čítající 3,8 milionu osobních aut v republice. I jich je ovšem na stovky. Mezi nejhvězdnější patří Rolls-Royce s pouhými 12 evidovanými vozy. A jen jediný v Česku je model R-R Flying Spur, Létající ostruha.

Jeho majitelem je Fidelis Schlée, kdysi známý především jako vydavatel (mj. deníku Večerní Praha), dnes bez uzardění o svém sociálním postavení říká: "Rentiér."

Proč jste si pořídil Rolls-Royce?
Byl to klukovský sen. Odmalička jsem snil, že jednou budu jezdit rollsem. Proto také hned, jak to šlo, jsem si koupil prvního - v roce 1991. Samozřejmě z druhé ruky. A ne z lecjaké, můj první rolls jsem měl po rockerovi Micku Jaggerovi.

Co to bylo za model?
Ani nevím. Byl bílý, rok výroby 1985. A byl poznamenaný...

Poznamenaný?
Jagger si ho řídil sám. To se u rollsů nedělá. Hned, jak to šlo, jsem ho prodal a koupil nového.

Říká se jí panenka, ale ve skutečnosti zdobí chladič zmenšenina umělecky pojatého symbolu značky

Současný model Flying Spur?
Ano. Bylo to před deseti lety. Tehdy firma k devadesátému výročí založení vyrobila speciální limitovanou sérii. A já jeden vůz z ní mám. Ovšem jen dva - s anglickou královnou - máme na přání speciální potah střechy z vinylu.

Ale proč z vinylu? To se k rollsu moc nehodí...
Mně se to líbilo. Asi jsem chtěl tehdy něco jiného, než měli ostatní. Byl jsem první z východní Evropy, kdo si ho objednal, a tak jsem si to chtěl užít.

To jde objednat jen tak, jednoduše - nějaký Schlée z Prahy?
Když jste solventní, pak ano. Jen vám firma koupí letenku, aby vás poznala. A při té příležitosti vás také změří a zváží, aby vám na míru udělali sedadla podle toho, kde si budete přát sedět. Ostatně v polovině devadesátých let nebyla obvyklá ani elektricky polohovatelná sedadla.

Co ještě má vaše auto mimořádného?
Je mimořádné celé. Například jsem reklamoval nerovnosti na vnitřním potahu stropu. Oni si to prohlédli a jemně mě upozornili, že potah je ruční práce z jednoho kusu pravé kůže, takže si asi budu muset zvyknout. Musel jsem uznat, že mají pravdu.

Aby mě pak uklidnili, ukázali mi rodokmen krávy, ze které mám potah stropu, a abych byl úplně klidný, představili mi pastviny, kde se chovají krávy na kůži pro značku Rolls-Royce. Mimo jiné tam nesmějí používat elektrické ohradníky, aby se kůže nepoškodila. A pak ještě taková drobnost: tohle auto váží tři tuny a nevím o jiném, které by mělo v takové váhové kategorii akceleraci asi pět sekund na stovku. 

Číslo dvacet devět jako důkaz výjimečnosti vozu

Podle toho, jak o voze mluvíte, je to láska s úctou na celý život...
Přesně. K této značce je třeba pociťovat úctu a respekt. Třeba i tím, že k řízení vozu musíte mít řidiče. Nehodí se řídit ho sám. Pravidla se mají dodržovat. Tak ho hodlám prodat.

Prodat?
Ano, prodat. Řidiče jsem propustil, to víte jsem už rentiér, za pár let šedesátka na krku. Už si zase můžu řídit sám.

A co si koupíte?
Nějaké auto doma už mám, ale než jste přišel, právě jsem si v počítači sestavoval konfiguraci a objednávku na nového Flying Spura.

Ale co vaše zásady? Teď, když jezdíte bez řidiče?
Ale tento nový Flying Spur už není Rolls-Royce.

Máte pravdu, tu značku si přivlastnil Bentley.
No právě. To si můžu řídit sám.

Rolls - Royce Flying Spur (1994)

Technická data

Motor: hliníkový osmiválec do V objemu 6 750 cm3, s přeplňováním dvojitým turbodmychadlem
Maximální výkon: výrobce neuvádí
Rozvor: 3160 mm
Délka: 5370 mm
Rozvor: 3160 mm
Délka: 5370 mm
Váha: 2970 kg
Maximální rychlost: 225 km/h

Rolls-Royce Flying Spur

Rolls-Royce Flying Spur

Uplynulo devadesát let od chvíle, kdy Rolls-Royce smontoval první model s desetikoňovým motorem. Na svět teď přišel k oslavě výročí i tento vůz z limitované série Flying Spur, jehož jediným majitelem v Česku je Fidelis Schlée.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.