Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jediné čtyřdveřové ferrari se prodává, 16 milionů nemusí stačit

  14:00aktualizováno  14:00
Pod sériovým číslem 99788 se v maranellských archivech ukrývá poklad. Je to jediné čtyřdveřové ferrari, které může oficiálně nést hrdý znak vzpínajícího se koně. Jedinečné Ferrari Pinin Prototipo jde do dražby a očekává se za něj až 630 tisíc eur, což je bezmála šestnáct milionů korun.

Ferrari Pinin Prototipo | foto: RM Auctions

"Vždy jsme věřili v přirozenou touhu člověka používat věci, které z každého úhlu pohledu představují to nejlepší, co lze vyrobit: to platí zvlášť pro automobil, ke kterému se život člověka stále hlouběji upíná," psal v roce 1980 Sergio Pininfarina v katalogu turínského autosalonu, když Ferrari Pinin představil.

A středa 26. října letošního roku je pro ferraristy jedním z nejvýznamnějších dnů, protože tento unikát najde nového majitele. Poslední říjnovou středu se totiž Ferrari Pinin Prototipo prodává v londýnské pobočce aukční síně RM Auctions. I přes svou výjimečnost už toto ferrari putuje nějakou dobu po garážích sběratelů a šéf maranellského muzea Ferrari asi jen tiše závidí. Pokud se aukce účastní, bude ho vítězství stát nějakých 14 až 16 milionů korun, na které se odhaduje dražební cena.

Ferrari Pinin Prototipo

Letošek je ve znamení výprodejů těch nejzářivějších šperků automobilové historie. Aspoň z pohledu designu. Přebohatí milovníci aut letos byli na nákupech už při příležitosti přehlídky Concorso d'Eleganza di Villa d'Este, kde se dražilo šest vzácných prototypů od Bertoneho (o futuristických prototypech čtěte ZDE). Před měsícem bylo k mání unikátní BMW. O nejojetější studii čtete TADY 

Fotogalerie

Když v roce 1980 představili na autosalonu v Turíně Pininfarinův prototyp, bylo to na oslavu padesáti let fungování tohoto slavného designstudia.

Stříbrné ferrari se dvěma páry dveří vzniklo na přání Sergia Pininfariny, který ho pojmenoval po svém otci, zakladateli studia Battistovi "Pinin" Farinovi. Návrh "narozeninového dortu" dostal na starosti designér Diego Ottina, na kterého dohlížel tehdejší šéf studia Leonardo Fioravanti. A oko jednoho z velikánů italského autodesignu bylo pozorné. Pinin dostal úžasně čisté a ladné linky - přísně geometrické s dokonalou péčí o vyváženost tvarů a hmot. Vznikla tak limuzína, která je bez diskuze hodna znaku Ferrari.

"Oslavy padesátého výročí byly ale hlavně příležitostí zkusit něco pamětihodného, vyrobit nejen pouhé estetické cvičení, ale prestižní vůz, o který se nikdo nepokusil," napsal v roce 1989 Lorenzo Ramaciotti, tehdejší šéfdesignér studia Pininfarina (v roce 2005 jej opustil po 32 letech) v knize Pininfarina Solitaires.

Ferrari Pinin Prototipo

Když tento unikát dvou slavných jmen představili, byl prý Enzo Ferrari moc spokojený. Rafinovanost a designové vychytávky, které předběhly dobu, ale publikum příliš neohromily. Ne natolik, aby někdo začal uvažovat o výrobě něčeho podobného. Doba sportovně laděných limuzín měla teprve přijít, v té době navíc Fiat jako majitel maranellské automobilky investoval do úplně opačného konce nabídky - v mnoha ohledech také přelomového Una.

Kromě čtyřdveřové architektury (rozvor 2 745 mm) stojí za pozornost i designové libůstky Pininu: nízká kapota, okna zakrývající A a B sloupky a budící tak dojem, že sklo bez přerušení obepíná celou kabinu. Tehdejší převratnou specialitou byly takzvané multiparabolické světlomety, které pro koncept vyvinula firma Lucas a používaly tři čočky. Nebo stěrače, které se schovaly pod výklopný panel pro lepší aerodynamiku. A konečně originální ráfky s natočenými rameny, které předznamenaly dnešní mánii "turbinového" designu kol.

Každé ze čtyř sedadel se nastavovalo elektricky, tehdejší fascinace elektronikou, se promítla i do výbavy a pojetí interiéru. Uvnitř tak vládl minimalismus. Linky přístrojovky bez přerušení přetékají do dveří. Všimněte si také, že na celém autě není ani ždibec chromu, vnějšek je na ferrari netradičně stříbrný, vnitřek hnědočerný.

Pinin parkovalo třeba ve sbírce Jacquese Swaterse, bývalého pilota formule 1, který patří k velkým sběratelům všeho, co má spojitost se značkou založenou jeho přítelem Enzem Ferrarim. Koncept v původním stavu, jak se před 31 lety v Turíně představil - tedy bez motoru a další potřebné výzbroje - prodal v roce 2008 stávajícímu majiteli, který měl sen tento unikát rozjet.

Ferrari Pinin Prototipo

Třicet let spícímu krasavci pak v roce 2010 vdechl život bývalý technický ředitel Ferrari Mauro Forghieri. K přední nápravě nastěhoval plochý pětilitrový dvanáctiválec z Ferrari 512 BB osazený karburátory Weber. K němu přidal pětistupňovou manuální převodovku z modelu 400GT, která posílá 360 koní k zadním kolům.

Tím práce nekončila, musela se navrhnout a vyrobit kompletní elektrovýstroj, stejně jako nádrž nebo chladič. Pinin ještě dostal nové nápravy a brzdy a v březnu 2010 mohl vyrazit. První kilometry si odbyl na opuštěném letišti poblíž Modeny.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.