Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedinečné Aero 50 Dynamik Valentina Dobrotivého vyjede v červnu

aktualizováno 
Po více než dvou letech oprav se vydá na spanilou jízdu Pardubickým krajem slavný veterán z vysokomýtské Sodomkovy karosárny, kabriolet Aero 50 Dynamik.

Sodomkovo Aero 50 Dynamik. Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy Carrosserie Sodomka a k dnešnímu dni se dochovaly pouhé dva kusy | foto: Archiv

O červnové cestě vozu z přelomu 30. a 40. let minulého století informoval ředitel muzea Jiří Junek. Premiéru bude mít automobil 7. června na srazu veteránů − druhém ročníku Sodomkova Vysokého Mýta.

"Renovace vozu je prakticky dokončena. A protože je to opravdový unikát, zhruba týden po Sodomkově Mýtě se vydáme na hvězdicovitou jízdu, aby si jej lidé mohli prohlédnout," řekl Junek.

Podnik Carrosserie Sodomka vyrobil těchto vozů pouze sedm, do dneška se dochovaly dva. Jeden vůz zůstal v USA, druhý muzeum koupilo od českého majitele před třemi lety za milion korun. Muzeum tak vlastní jediný dochovaný exemplář v Evropě.

Milovníci snímků pro pamětníky si možná automobil pamatují z filmu Valentin Dobrotivý s Oldřichem Novým v hlavní roli. "V současné chvíli naznačuje celá řada věcí tomu, že by mohlo jít právě o náš automobil," řekl Junek.

Muzeum mělo velké štěstí, že se vůz zachoval téměř v původním stavu, přestože před renovací "působil jako hromada šrotu", řekl Junek.

Motor automobilu byl stejný jako sériově vyráběné vozy Aero 50, nebylo tedy tolik těžké jej opravit. Některé náhradní díly se daly vyrobit na zakázku. Těžší již byla renovace sklápěcí střechy.

"Střecha byl Sodomkův patent, měla jiný systém než běžné kabriolety. Nakonec se i toto podařilo renovátorům vyřešit," řekl Junek.

Vůz by měl být do všech detailů stejný jako v originální podobě, barva laku i použité materiály interiéru. Podrobnosti však Junek prozradit odmítá.

Chce například barvu laku utajit až do poslední chvíle.

"Až jej před jízdou budeme zkoušet, vyvezeme jej na hodně tajné místo," řekl. Prozradil pouze, že původní interiér a střecha vozu byly v béžové barvě.

Barva vozidla se dnes může zdát současným motoristům poněkud nezvyklá, dodal pouze.

"Když jsme auto získali, mělo červenou barvu, původní ale nebyla, tu jsme objevili až v záhybech šroubů. Stejně tak i potah kůže byl vyměněný. Z černobílých fotek se nedalo odhadnout, jaký lak auto mělo," řekl ředitel, který hodlá při spanilé jízdě usednout za volant. Ovšem až pečlivě natrénuje specifika řízení.

Auto by nemělo minout okresní i větší města v pardubickém kraji. Trasa se teprve připravuje. Zda kabriolet pojede po vlastní ose, nebo jej přiveze nákladní vůz a poslední úsek na centrální náměstí auto dojede, ještě není rozhodnuté.

Záleží, v jaké kondici vůz bude, řekl ředitel Junek. Byl by také nerad, kdyby automobil přišel na frekventovaných silnicích k úhoně.

Autoři: ,


Témata: Mýto


Nejčtenější

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.