Sodomkovo Aero 50 Dynamik. Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy...

Sodomkovo Aero 50 Dynamik. Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy Carrosserie Sodomka a k dnešnímu dni se dochovaly pouhé dva kusy. | foto: Archiv

Jedinečné Aero 50 Dynamik Valentina Dobrotivého vyjede v červnu

  • 5
Po více než dvou letech oprav se vydá na spanilou jízdu Pardubickým krajem slavný veterán z vysokomýtské Sodomkovy karosárny, kabriolet Aero 50 Dynamik.

O červnové cestě vozu z přelomu 30. a 40. let minulého století informoval ředitel muzea Jiří Junek. Premiéru bude mít automobil 7. června na srazu veteránů − druhém ročníku Sodomkova Vysokého Mýta.

"Renovace vozu je prakticky dokončena. A protože je to opravdový unikát, zhruba týden po Sodomkově Mýtě se vydáme na hvězdicovitou jízdu, aby si jej lidé mohli prohlédnout," řekl Junek.

Podnik Carrosserie Sodomka vyrobil těchto vozů pouze sedm, do dneška se dochovaly dva. Jeden vůz zůstal v USA, druhý muzeum koupilo od českého majitele před třemi lety za milion korun. Muzeum tak vlastní jediný dochovaný exemplář v Evropě.

Milovníci snímků pro pamětníky si možná automobil pamatují z filmu Valentin Dobrotivý s Oldřichem Novým v hlavní roli. "V současné chvíli naznačuje celá řada věcí tomu, že by mohlo jít právě o náš automobil," řekl Junek.

Muzeum mělo velké štěstí, že se vůz zachoval téměř v původním stavu, přestože před renovací "působil jako hromada šrotu", řekl Junek.

Motor automobilu byl stejný jako sériově vyráběné vozy Aero 50, nebylo tedy tolik těžké jej opravit. Některé náhradní díly se daly vyrobit na zakázku. Těžší již byla renovace sklápěcí střechy.

"Střecha byl Sodomkův patent, měla jiný systém než běžné kabriolety. Nakonec se i toto podařilo renovátorům vyřešit," řekl Junek.

Vůz by měl být do všech detailů stejný jako v originální podobě, barva laku i použité materiály interiéru. Podrobnosti však Junek prozradit odmítá.

Chce například barvu laku utajit až do poslední chvíle.

"Až jej před jízdou budeme zkoušet, vyvezeme jej na hodně tajné místo," řekl. Prozradil pouze, že původní interiér a střecha vozu byly v béžové barvě.

Barva vozidla se dnes může zdát současným motoristům poněkud nezvyklá, dodal pouze.

"Když jsme auto získali, mělo červenou barvu, původní ale nebyla, tu jsme objevili až v záhybech šroubů. Stejně tak i potah kůže byl vyměněný. Z černobílých fotek se nedalo odhadnout, jaký lak auto mělo," řekl ředitel, který hodlá při spanilé jízdě usednout za volant. Ovšem až pečlivě natrénuje specifika řízení.

Auto by nemělo minout okresní i větší města v pardubickém kraji. Trasa se teprve připravuje. Zda kabriolet pojede po vlastní ose, nebo jej přiveze nákladní vůz a poslední úsek na centrální náměstí auto dojede, ještě není rozhodnuté.

Záleží, v jaké kondici vůz bude, řekl ředitel Junek. Byl by také nerad, kdyby automobil přišel na frekventovaných silnicích k úhoně.

,