Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedinou Tatru K na světě stěhovali hasiči

  14:09aktualizováno  14:09
Pouhé necelé čtyři hodiny trvalo včera hasičům přestěhovat historický hasičský vůz Tatra NW typ K z roku 1910 z expozice Technického muzea Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku do expozice Hasičského muzea města Ostravy.

Hasiči včera stěhovali historický hasičský vůz z roku 1910 z Kopřivnice do Hasičského muzea v Ostravě-Přívoze, kde jej uvidí návštěvníci ode dneška. | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Hasiči museli nejdříve asi dvě hodiny tuto kulturní památku České republiky tlačit útrobami tatrováckého muzea ke stěhovacímu vozu.

Návštěvníci Hasičského muzea v Ostravě-Přívoze ho budou moci vidět prozatím do konce příštího roku. Tato hasičská tatrovka získala v roce 1910 hlavní cenu v kategorii užitkových vozů na mezinárodní výstavě v Buenos Aires.

Hasičské muzeum získalo vzácný, ovšem dnes nepojízdný, exponát v rámci nedávno podepsané smlouvy s kopřivnickým muzeem o spolupráci, výměně exponátů a vzájemné propagaci.

Spolupracovat budou hasiči a kopřivničtí muzejníci také při velké výstavě techniky při Hasičské olympiádě, která se bude konat v červenci 2009 právě v Ostravě.

A jaké jsou někdejší parametry a technické vymoženosti tohoto unikátního veterána?

Benzínový čtyřválec s plnými gumovými koly, na která se musel dát při stěhování zvlášť velký pozor, váží například asi jeden a půl tuny.

K požáru mohl vůz dojet až rychlostí čtyřicet kilometrů za hodinu. Světlo světa spatřily pouze dva kusy Tatry K, kterou používali firemní hasiči v areálu kopřivnické Tatrovky do čtyřicátých let.

Druhý vůz se nedochoval. "Nejsložitější částí přesunu hasičského vozidla z jednoho do druhého muzea bylo samotné stěhování v Technickém muzeu Tatra. Při popojíždění po hrubém štěrku a na křehké dlažbě museli pracovníci muzea, pět hasičů z Ostravy a podnikoví hasiči z Tatry Kopřivnice použít dřevěné fošny podkládané kusy koberců,“ sdělil mluvčí hasičského sboru kraje Petr Kůdela.

A dodal, že aby se hasičská stříkačka dostala až do výtahu, musely být opatrně odsunuty další čtyři exponáty, které stály "hasičům" v cestě.

"Při převozu jsme museli použít nákladní vůz s kvalitním jištěním stařičké tatrovky a opatřený plachtou," dodal Petr Kůdela.

V Ostravě pomáhali dostat tatrovku do muzea hasiči z Ostravy-Fifejd, ovšem opět pod bedlivým dohledem tatrováků. Návštěvníci muzea ji mohou vidět poprvé už dnes.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.