Hasiči včera stěhovali historický hasičský vůz z roku 1910 z Kopřivnice do Hasičského muzea v Ostravě-Přívoze, kde jej uvidí návštěvníci ode dneška.

Hasiči včera stěhovali historický hasičský vůz z roku 1910 z Kopřivnice do Hasičského muzea v Ostravě-Přívoze, kde jej uvidí návštěvníci ode dneška. | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Jedinou Tatru K na světě stěhovali hasiči

  • 2
Pouhé necelé čtyři hodiny trvalo včera hasičům přestěhovat historický hasičský vůz Tatra NW typ K z roku 1910 z expozice Technického muzea Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku do expozice Hasičského muzea města Ostravy.

Hasiči museli nejdříve asi dvě hodiny tuto kulturní památku České republiky tlačit útrobami tatrováckého muzea ke stěhovacímu vozu.

Návštěvníci Hasičského muzea v Ostravě-Přívoze ho budou moci vidět prozatím do konce příštího roku. Tato hasičská tatrovka získala v roce 1910 hlavní cenu v kategorii užitkových vozů na mezinárodní výstavě v Buenos Aires.

Hasičské muzeum získalo vzácný, ovšem dnes nepojízdný, exponát v rámci nedávno podepsané smlouvy s kopřivnickým muzeem o spolupráci, výměně exponátů a vzájemné propagaci.

Spolupracovat budou hasiči a kopřivničtí muzejníci také při velké výstavě techniky při Hasičské olympiádě, která se bude konat v červenci 2009 právě v Ostravě.

A jaké jsou někdejší parametry a technické vymoženosti tohoto unikátního veterána?

Benzínový čtyřválec s plnými gumovými koly, na která se musel dát při stěhování zvlášť velký pozor, váží například asi jeden a půl tuny.

K požáru mohl vůz dojet až rychlostí čtyřicet kilometrů za hodinu. Světlo světa spatřily pouze dva kusy Tatry K, kterou používali firemní hasiči v areálu kopřivnické Tatrovky do čtyřicátých let.

Druhý vůz se nedochoval. "Nejsložitější částí přesunu hasičského vozidla z jednoho do druhého muzea bylo samotné stěhování v Technickém muzeu Tatra. Při popojíždění po hrubém štěrku a na křehké dlažbě museli pracovníci muzea, pět hasičů z Ostravy a podnikoví hasiči z Tatry Kopřivnice použít dřevěné fošny podkládané kusy koberců,“ sdělil mluvčí hasičského sboru kraje Petr Kůdela.

A dodal, že aby se hasičská stříkačka dostala až do výtahu, musely být opatrně odsunuty další čtyři exponáty, které stály "hasičům" v cestě.

"Při převozu jsme museli použít nákladní vůz s kvalitním jištěním stařičké tatrovky a opatřený plachtou," dodal Petr Kůdela.

V Ostravě pomáhali dostat tatrovku do muzea hasiči z Ostravy-Fifejd, ovšem opět pod bedlivým dohledem tatrováků. Návštěvníci muzea ji mohou vidět poprvé už dnes.