Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedna oprava a vždy za jiné peníze

  14:02aktualizováno  14:02
Majitelé druhého nebo třetího nejčastějšího vozu na českých silnicích, Škody Felicie, mají při každé závadě na vybranou: navštívit autorizovaný Škoda servis nebo využít služeb nějaké menší dílny. První možnost by s sebou měla nést záruku kvality a značkových náhradních dílů, druhá dává tušit úsporu peněz.

Redakce MF Dnes se pustila do vlastního průzkumu - nechala do pětileté felicie namontovat vadné relé alternátoru a vypravila se do pěti různých garáží. Během dvou dnů se ukázalo, že suverénně nejdražší byl právě značkový servis, když navíc vyměnil díl, který nebyl vadný. Relé je přichyceno k elektrickému alternátoru jednoduše zvenčí pouhými dvěma šroubky. "Jakmile se porouchá, auto přestane dobíjet baterii. To je vážná závada," vysvětluje dvaačtyřicetiletý mechanik Milan, který se celý život živí jako autoelektrikář specializovaný na značku Škoda.

NEFUNKČNÍ RELÉ
Najít závadu a opravit ji by nikde nemělo trvat déle než hodinu, řekl nám zkušený autoelektrikář v úvodu našeho testu. A mělo by to stát nejvíce šest set korun Ale v praxi to někde vypadalo jinak, s časem i s penězi.
Na vyjmutí původního a montáž nefunkčního relé mu stačilo přesně čtyři a čtvrt minuty. Že je relé v nepořádku, řidič poznal před každým nastartováním - kontrolka se symbolem baterie se nerozsvítila. "Najít závadu a opravit ji by nikde nemělo trvat déle než - ať mají dost času - hodinu a určitě neplaťte víc než nějakých šest set. Cena bude podle značky náhradního relé," řekl mechanik Milan, který však žádal nezveřejnit celé jméno, protože se obává reakce konkurentů.

Servis na chodníku není vůbec drahý

První pokus o opravu učinil redakční řidič u firmy o jediném muži - autoelektrikáři Danielu Bajerovi, který sídlí v pražských Vysočanech. Zakázku přijal i bez předchozího objednání, ale zprvu žádal, aby u něj auto zůstalo do druhého dne.
Jak předejít předražení v servisu
* zatelefonujte do více servisů a ptejte se na cenu téhož úkonu, získáte přehled o cenách
* trvejte v opravně nejprve na zjištění přesné příčiny poruchy.
* požádejte technika, ať vám navrhne řešení a odhadne cenu
* vyžádejte si vadné - vyměněné součástky (pozor, některé servisy mají na objednávce s předběžnou cenou nevýrazně napsáno, že objednavatel souhlasí se sešrotováním demontovaných dílů)
Prý kvůli času na indikaci závady. Když spolupracovník MFD naléhal, dal se do přeměřování obvodů ihned. Nefungující relé nalezl po necelé čtvrthodině. "Kdybyste to tady nechal celý den, tak vám namontuju relé za tři sta korun. Teď ho tady ale nemám, takže vám dám o něco dražší. I s prací to bude za pět set, chcete?" tázal se mechanik Daniel Bajer. Deset minut nato byla závada odstraněna a oprava zaplacena. Veškeré práce se odehrávaly na chodníku a zákazník mohl jen stát s rukama v kapsách opodál.

Jenom jsme udiveně zaplatili a odjeli

Další, kdo měl redakčního motoristu zachránit a vyměnit nefunkční relé, byl autorizovaný autosalon a Škoda servis Auto Poly v Praze. Po krátké telefonické objednávce vůz do opravy přijali. "Mechanik se nejprve podívá, jestli není jenom prasklá žárovka v palubní desce," řekl přijímací technik a odešel. Pokud by to prý tak bylo, celá oprava by byla za půl hodiny hotová a přišla by na 200 korun. Během chvíle byl přijímací technik zpátky a konstatoval, že problém je v alternátoru a že oprava by mohla vyjít zhruba na totéž, co výměna za nový. Krátce nato si přišel nechat podepsat objednávku s předběžnou cenou 3000 korun. "Mechanik to rozebere a uvidíme, mohli bychom se dostat i níž," vyslovil technik naději.

Hotovo ohlásil tentýž muž z kanceláře servisu po dvou a čtvrt hodině od příjezdu s tím, že konečná částka činí 2270 Kč. Na faktuře kromě podrobného rozpisu časů a ceny jednotlivých úkonů byla i položka vyměněného náhradního dílu - usměrňovacího bloku -, který při příjezdu do servisu byl funkční. Vzhledem k tomu, že redakční řidič hrál od počátku roli muže techniky neznalého, nezbylo než zaplatit požadovanou částku a udiveně odjet. Po celou dobu čekání byl k dispozici otevřený bufet, běžela televize a jako pozornost servis auto před předáním umyl.

Přímo od Auto Poly zamířil náš člověk s felicií k mechanikovi Milanovi, který nad průběhem celého testu dozíral. Mechanik dostal k dispozici vyměněné díly. "Jsou dvě věci, které můžou způsobit takovou závadu a lze je v alternátoru vyměnit. A v Auto Poly vyměnili obě. Přitom vadné bylo prokazatelně pouze relé. Pokud se budou hájit tím, že to udělali preventivně, měli si předtím vyžádat váš souhlas," vysvětlil situaci Milan. S účtem 2270 Kč se Auto Poly ukázalo v testu jako nejdražší.

Z garáže posílají zase do garáže

Jednogarážového soukromníka Autoservis Krupka v Litoměřicích nedobíjející felicia nepřekvapila. Mladý mechanik odložil chléb s pomazánkou a po pěti minutách práce se zkoušečkou lokalizoval závadu do alternátoru. Neoblomně však žádal nechat tady auto do druhého dne. Záhy se ukázalo proč: "My tady alternátory neděláme. My ho demontujeme a odvezeme tady kousek do vedlejší vesnice panu Janovskému. On se na alternátory specializuje." Muž z firmy Krupka nijak nezastíral, že při tomto druhu opravy by fungoval pouze jako zprostředkovatel a na požádání ochotně vysvětlil cestu ke zmíněnému panu Janovskému.

Dílnu Auto-elektro Jaroslav Janovský bylo třeba dost pracně hledat v malé vsi nad Litoměřicemi. Její majitel nejprve dlouho vysvětloval, že opravit alternátor není jen tak, že jestli spěcháme, věc by řešila výměna za nějakých 1300 korun. A pak, že se tedy na to podívá. Následujících sedm minut mu stačilo na nalezení zdroje problémů a výměnu relé. Řekl si o 450 korun. Za práci nepočítal nic.

Lidem od Fordu škodovka nevadila

Pokus oslovit i servis jiné značky byl podniknut v Roudnici v autoopravně Ford Šindelář. Na příjmu byl sám majitel. Ještě na dvoře zjistil zkoušečkou, že vůz nedobíjí a správně odhadl zdroj závady: "Podle mě je to relé. Demontujeme alternátor, vyměníme relé a dáme ho zase zpátky. Ale musíte nám ho tady nechat do zítra, jako Ford samozřejmě náhradní díly ke škodovkám nemáme, takže ho musíme sehnat. Řekněme, že materiál přijde do tisícovky a s prací - tak do dvou tisíc, možná do patnácti set počítejte," řekl majitel servisu. Faktem je, že k výměně relé není u felicie nezbytná demontáž celého alternátoru a že ani to nejdražší náhradní relé nebude stát tisíc korun, nicméně pana Šindeláře omlouvá skutečnost, že v roli servismana Fordu nemusí mít detailní přehled o cenách materiálu a pracnosti při opravách felicií.

Když redakční řidič naléhal na nutnost okamžité opravy, byl nakonec slušně odkázán na značkový servis Horejsek - pouhých tři sta metrů od opravny Fordu. "Řekněte, že je špatné relé a že já ho nemám," poradil Šindelář. Přijetí u servisu Horejsek bylo i bez objednání rychlé a vstřícné. Přijímací technik nejprve mechanika nechal prověřit, zda porouchané je skutečně relé a poté vystavil objednávku s předběžnou cenou 2000 Kč. Hotovo ohlásil mechanik po necelé půlhodině a konečná faktura zněla na 886 Kč. Že je vstřícnost Horejskova personálu skutečná, nikoliv jen hraná, dokázal sám přijímací technik. Když redakční řidič předstíral, že nemá s sebou dost hotovosti na zaplacení opravy, dojel s ním technik předváděcím vozem ochotně k bankomatu v centru města.

Shrnutí

Servis čas cena poznámka

Daniel Bajer Praha

půl hodiny

500 Kč

neměl lacinější díl

Auto Poly Praha 

2 a čtvrt hodiny

2270 Kč

vyměnili i funkční díl

Autoservis Krupka Litoměřice

 

 

nabídli jen zprostředkování

Auto-elektro Janovský Žitenice

čtvrt hodiny

450 Kč

 

Ford Šindelář Roudnice

-

1500-2000

předběžný odhad

Gerhard Horejsek Roudnice

půl hodiny

886 Kč

věděli, kde je závada







Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.