Jedno auto musí mít zástěrky, druhé nikoliv

Stojí-li kupříkladu dvě Škody Felicia vedle sebe a jedna má za zadními koly obvyklé zástěrky, zatímco druhá nikoliv, nemusí být ještě vůz bez zástěrek v nepořádku. Totéž platí také u jiných automobilů, kterých i na silnicích v Česku poslední dobou přibývá, byť jim dříve tak striktně vyžadované zástěrky chybějí.

"Záleží na tom, jak ministerstvo dopravy konkrétní vůz typově schválilo k provozu na zdejších silnicích. Mohlo to být se zástěrkami a poslední dobou i bez nich," říká rada pražského policejního prezidia Jindřich Mayer.

Na vysvětlenou doplňuje, že ministerstvo dopravy od loňského roku přebírá výsledky typového schválení motorových vozidel ze zemí Evropské unie. To znamená, že byl-li v Evropské unii automobil schválen k provozu bez zástěrek, nemusí je mít ani v Česku.

"V zásadě se to týká automobilů od modelového roku 2000," upřesňuje Jindřich Mayer. To znamená, že majitel staršího auta s chybějícími zástěrkami nepřesvědčí policejní kontrolu o tom, že jeho vůz zástěrky mít nemusí. "Automobil, který byl se zástěrkami v tuzemsku schválen, je musí mít i nadále," potvrzuje Jindřich Mayer.

 "Kdo zástěrky na autě, kde byly schváleny, nemá, ten se vystavuje riziku pokuty, která v blokovém řízení může dosáhnout výše až tisíce korun." U moderních automobilů zástěrek za zadními koly ubývá, neboť jejich účel nahrazuje konstrukce celé zadní partie.

Mnohé současné linie by gumové plácačky doslova hyzdily. Zástěrky za zadní kola nejsou jedinou součástí automobilu, jejíž použití závisí na tom, jak byl konkrétní vůz typově schválen k provozu. U některých starších vozidel nemusí být například pravá venkovní zpětná zrcátka či bezpečností pásy.

Zatímco starší Škody Octavia do modelového ročníku 2000 jezdí se zástěrkami předních kol, nejnovější modely octavií už zástěrky mít nemusí.