Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jednoduché tyče působí na zloděje aut psychologicky

  10:33aktualizováno  10:33
- Přenosné mechanické zabezpečení automobilu je nejjednodušší a nejlevnější, ale zloděj-profesionál si s ním poradí v časech od čtyř vteřin do čtvrthodinky. Prokázal to loňský test britského listu Auto Express, pro který specialista na zařízeních pracoval za ideálních podmínek, tedy nerušen, vybaven solidním nářadím a s pomocníkem.

Tuzemské zkušenosti se od toho příliš neliší. "Přesto by motoristé neměli tato zařízení podceňovat. Ochrání vůz před méně zručnými nenechavci a působí i psychologicky," říká pražský obchodník s motoristickými doplňky Václav Zilvar.
Výběr přenosného mechanického zabezpečení vozidla ovlivňují jen motoristovy finance, zkušenosti a vkus. "Zařízení nepodléhají oficiálnímu schvalování technické způsobilosti k provozu, neboť nejsou pevně spojena s vozidly a při jízdě nepředstavují nic jiného než zavazadlo," uvádí Josef Pokorný, který se na ministerstvu dopravy zabývá schvalováním motoristických doplňků. "Je tedy zbytečné při koupi hledat u výrobků úřední atest."
Pražský odborník v identifikaci motorových vozidel Michal Roček radí: "K technice blokující volant nejsou nutná bůhvíjaká monstra, neboť zloději během několika sekund obvykle neničí zabezpečovací zařízení, nýbrž přeštípnou věnec volantu. Proto různé tyče a páky nemusejí být o moc bytelnější než volant." Připomíná, že vhodnější je kombinace více způsobů zajištění. Následuje přehled jejich typů, v tuzemsku nejrozšířenějších.
ROZPĚRNÁ TYČ VOLANTU (v testu Auto Expressu odolávala čtyři vteřiny): Stojí kolem 300 korun, využívá obyčejný plochý klíč, zloději ji demontují či zmrazují a přerážejí, snadným receptem je přestřižení volantu. Výhody: nízká pořizovací cena, malá hmotnost, nekomplikované uložení ve vozidle za jízdy. Nevýhody: minimální odolnost proti zlodějům, nedokonale brání v přístupu k volantové matce, takže zloděj snadno nasadí jiný volant místo zamčeného.
ROZPĚRNÁ TYČ VOLANTU S KŘÍŽOVÝM KLÍČEM (devět sekund): Lze ji pořídit za 400 korun, je o stupeň dokonalejší než předchozí typ, ale zdolatelná podobně snadnými způsoby. Výhody: nízká cena, malá hmotnost, snadné uložení ve vozidle. Nevýhody: malá odolnost vůči zlodějům, nebrání v přístupu k volantové matce.
STOPLOCK TYČ (minutu a šest vteřin): Stojí zhruba dva tisíce korun. Výhody: dobrá viditelnost v autě, brání v přístupu k volantové matce. Nevýhody: větší rozměry, je vhodná spíš do velkých vozů k uložení do kufru.
ZAMYKÁNÍ VOLANTU, tzv. ROTARY ZÁMEK (v testu Auto Exressu nebyl, ale ze zkušeností zdejších obchodníků plyne, že v dokonalejších verzích lze překonat do tří minut, pokud zloděj nevsadí na rychlejší přestřižení či výměnu volantu): V současnosti ceny neoriginálních výrobků klesly až k 500 korunám, originály z Tchaj-wanu bývají zhruba o tři stovky dražší. "Doporučuji spíš originál ani ne pro pevnost, ale kvůli zámku. Vím o případech, kdy se právě zámek u neoriginálních výrobků zasekl a problémy s odjezdem měl majitel auta," líčí své zkušenosti Václav Zilvar. V nabídce jsou i výrobky s jednoduchým alarmem, které při manipulaci bez klíčů vydávají ječivý zvuk na prahu bolestivosti. Ty lze pořídit za zhruba 1600 korun. Výhody: rychlá instalace, nepřehlédnutelnost na volantu, malé rozměry a nízká hmotnost. Nevýhody: nebrání přístupu k volantové matce, neodradí od přestřihnutí věnce volantu, za tmy se špatně deaktivuje alarm.
BLOKACE RUČNÍ BRZDY S ŘADICÍ PÁKOU (pět vteřin): Stojí zhruba pět set korun, lepší jsou zařízení, která lze zamknout při zařazené rychlosti. Výhody: dobrá viditelnost při instalaci, malé rozměry a nízká hmotnost. Nevýhody: jednoduchá demontáž.
ZÁMEK PEDÁLŮ (sedmnáct minut a pět vteřin): V obchodech je za zhruba dva tisíce korun. Výhody: brání sešlápnutí spojky, což komplikuje odtažení vozu s odlehčenou přední nápravou či jeho naložení na odtahové auto, využívá speciální bezpečnostní klíč, nelze demontovat z místa řidiče, je jen těžko demontovatelný z místa spolujezdce. Nevýhody: komplikovaná instalace ve vozech se stísněným prostorem.
VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ ZAMYKÁNÍ ŘADICÍ PÁKY (v testu Auto Expresu nebylo, ale podle zdejších zkušeností trvá násilná demontáž ve vybavené dílně do dvaceti minut): Účinnost systému zvyšuje zámek pedálů. Podle některých názorů lze zařízení překonat tepelným šokem, Michal Roček to však zpochybňuje. Systém stojí od 3800 do 8000 korun včetně montáže, výjimečně až 14 000 korun. Výhody: jednoduchá manipulace, nezabírá místo, nepohybuje se za jízdy v interiéru vozidla, zvlášť v kombinaci s jinou technikou odrazuje i zkušenější zloděje. Nevýhody: vyšší cena, vnější zamykání může v zimě zamrznout, vnitřní zařízení kazí estetický dojem interiéru; není-li auto zajištěno ještě jinak, lze je i se zamčenou řadicí pákou a s vyšlápnutnou spojkou odtáhnout.

Příště se budeme věnovat jednodušším elektrickým a elektronickým zabezpečovacím zařízením

Zamykání volantu tzv. rotary zámek.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.