Jeep Cherokee: není dříč terénu, ale svou práci odvede

31. 1. 2000 - Nejeden návštěvník bazarů se diví, jak Jeep Cherokee zestárl. Hlásí to ceny, které dovolují koupit americkou legendu už od 50 tisíc korun - samozřejmě jen v případech nepříliš žádaných nejstarších a hodně pamatujících exemplářů z roku 1984. Ani vylepšená a motoricky lépe vybavená auta od ročníku 1987, která odborníci doporučují zájmu, však nejsou mezi off-roady drahá, když v nejobyčejnějších benzinových verzích 2.5 a 2.8 začínají cenou na 85 tisících a za turbodiesel 2.1 se připlácí 20 tisíc korun.

Pod stotisícovou mez se vejdou ještě auta z roku 1988, ovšem kupříkladu za ročník 1990 se dává už 120 tisíc a do 200 tisíc korun se vejdou ještě výrobky z roku 1994. Kupci přitom preferují dostatečně výkonné modely 2.5 před celkově hodně náročnými čtyřlitry, ale hlavně žádají modernější turbodiesely 2.5, které přinesl rok 1994 -připlácí se za ně i více než 50 tisíc korun.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Jeep můžete koupit na www.automodul.cz


I zánovní auta patří vzhledem k pořizovací ceně nových exemplářů (do milionu korun, samozřejmě mimo lépe vybavené verze Limited či modernější Grand Cherokee - vyrábí se až od roku 1993) k levnější nabídce off-roadů: třeba ročník 1997 koupený jako nový v tuzemsku lze sehnat za 330 tisíc a turbodiesel z roku 1998 za 450 tisíc korun. Jeep Cherokee není vyslovený dříč terénu, ale svou práci tam odvede a navíc nabízí relativně pohodlnou jízdu i na silnici.

 Kupují ho nejen vyznavači tradiční značky, ale také lidé, kteří žijí na horách, aktivně využívají volný čas nebo potřebují spolehlivého a nenáročného pomocníka například k tahání vleku s koněm či jiným těžším nákladem. Věk přitom nebývá rozhodující. "Kromě už zmíněných aut vyrobených před rokem 1987 nedoporučuji ani modely, které měly až do roku 1994 francouzské motory Renault 2.1 turbodiesel. Ty samy o sobě sice nebyly špatné, ovšem jejich výkon 60 kilowattů na vůz formátu Jeepu Cherokee nestačí," radí Aleš Kužel z AAA Auto Praha. Ale netvrdí, že tím pravým řešením je šestiválcový čtyřlitr - provozně náročný extrém se spotřebou až 15 litrů benzinu na 100 kilometrů. "Z motorů plně postačí čtyřválcový 2.5. Verze 2.8, která se rovněž může objevit, bývá méně spolehlivá.

Pozor - vůz může mít náhon jen na zadní kola, lepší než přiřaditelný je stálý pohon všech kol." Není třeba se bát amerických čtyřstupňových automatických převodovek, pokud ovšem nedoplatily na špatnou péči zdejšího majitele, který nerespektoval servisní zásady, nebo na zásah nesolidních opravářů. Vůz však může mít i pětistupňovou manuální převodovku. Karoserie jsou třía pětidveřové, z nichž první dost těžko hledají kupce. "A kdyby náhodou cherokee měl kromě třídveřové karoserie ještě pouze zadní náhon, tak je to téměř bezcenné auto," upřesňuje Aleš Kužel. Přestože Jeep Cherokee doznal během 17 let výroby řady změn, je jako model přežitý. Starší ročníky, které se ve větší míře ukazují v bazarech, zaostávají v ergonomii interiéru i v jeho výbavě. Při zájmu o ojetinu je - podobně jako u jiného terénního vozu - dobrá přítomnost opravdového odborníka, který posoudí, zda karoserie není těžkou službou roztrhaná a zda funguje pohon všech čtyř kol, kvůli němuž jeep nachází většinu svých příznivců.

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Jeep Cherokee z roku 1990 s motorem 2.5 nebo 4.0 se v pětidveřové verzi prodává za zhruba 120 tisíc korun a hlavní stejně starou konkurenci mu tvoří Chevrolet Blazer za 100 tisíc, Ford Bronco (předchůdce Exploreru) ve třílitrové a třídveřové verzi za 90 tisíc, Isuzu Trooper za 110 tisíc, Mitsubishi Pajero za 140 tisíc, Nissan Terrano za 130 tisíc, třídveřový Suzuki Vitara za 110 tisíc a Toyota 4-Runner za 150 tisíc korun. "Mezi konkurenty zmíněných vozů nelze řadit těžké off-roady typu Nissanu Patrol nebo Toyoty Land Cruiser, a tak by se mi z dané nabídky asi nejvíc líbil právě Jeep Cherokee - snad i proto, že mám vztah ke konzervativním přístupům, a tedy i ke konzervativnímu designu," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "A byť jsou off-roady auta, která si dají hodně líbit a při rozumném zacházení vydrží až půl milionu kilometrů, zřejmě bych byl obezřetnější ve vztahu k Isuzu Trooper, který se jako starší ojetina často nabízí v horším stavu. Naopak Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero a hlavně Toyota 4-Runner bývají dobré."

PLUSY
- spolehlivost, trvanlivost
- relativní pohodlí při jízdě v terénu i na silnici
- přijatelná cena starších ročníků na trhu ojetin
- zájem na trhu ojetin
- dobré jméno značky

MINUSY
- zastaralá koncepce, přežitý design
- skromný a ergonomicky nemoderní interiér
- vysoká spotřeba zvlášť u benzinových motorů 4.0
- slabé naftové motory Renault 2.1
- horší jsou auta do roku výroby 1987
- méně spolehlivé motory 2.8
- pramalý zájem o verze s třídveřovou karoserií a pohonem zadních kol


Jeep Cherokee