Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeep Commander: Tady velím já!

aktualizováno 
Dvě a půl tuny hmotnosti, popření aerodynamických pouček a impozantní míry. Zjevení jménem Jeep Commander je přesto až nečekaně přátelské auto. Hodí se do nové "bodové doby", která učí jezdit řidiče pomalu a jeho kvality respektuje i ten, komu se nelíbí hranaté tvary. A vydrží i nějakou tu ránu. Obří teréňák pro sedm v testu.

Jeep Commander | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí  |  zevnitř  |  motor  |  technika
jízda
  |  závěr

Cestování je nedílnou součástí postmoderní doby. Lidé si kupují čím dál větší a těžší auta, aby mohli paradoxně ujet dál od měst a cítit se více v kontaktu s přírodou. Nejlépe v tak blízkém kontaktu, aby mohli dojet přímo až na lesní paseku.

Pak jsou ovšem ještě tací, kteří opravdu potřebují často vozit velké rodiny, sportovní pomůcky či prodejní vzorky cestou necestou. A pro ně se objevila alternativa se značkou, z níž dýchá opravdové dobrodružství.
Jeep Commander.

Říkejte mi "škatule"

Hranatý obelisk, jehož pohrdání oblinami ještě zvýrazňuje černá barva, ukazuje, jak by měl vypadat každý terénní automobil. Majestátní proporce se totiž tváří na víc, než necelých 5 metrů délky a nekřečovité přechody rozlehlých ploch vypadají – zejména při pohledu šikmo zpředu - přesně tak, jako když před Vámi stojí téměř půl třetí tuny materiálu. Velká lekce pro konkurenční Hummer H2, který naopak působí jako obrněný transportér, maskovaný za civilní vozidlo.

Jeep Commander

Jeep Commander

Léčba tichem

Za čtveřicí masivních, ale precizně chodících dveří, jimž na optické síle ještě přidávají markantní plastové lišty, je nemožné si nevšimnout, jak tlusté jsou prahy a sloupky. 400 kg materiálu navíc proti sbratřenému Grand Cherokee je znát, tento pocit potvrzuje i vnitřní prostor, neodpovídající majestátní šířce vozidla.

Uvnitř čeká na posádku první malé zklamání – dojem z interiéru není ani v nejmenším přepychový. Manýrům domácích výrobců navyklý Evropan čeká v téměř pětimetrovém voze orgie kůže a drahého dřeva, ovšem commander v testovaném provedení se omezil na poněkud spotřebně působící potahovou látku a několik prvků s nepřesvědčivou imitací kovu. Jinak všude plasty – bezchybně zpracované, neskřípající, ovšem s nepříliš luxusní povrchovou úpravou.

Pocity uvnitř zásadním způsobem vylepšuje trojice střešních oken, z nichž to přední lze dvousměrně elektricky posouvat. Je to spíš doplněk do města než kam jinam, protože vzniklým otvorem dovnitř hodně fouká.

Dalším vjemem je vynikající odhlučnění, srovnatelné s luxusními limuzínami. V předpisových rychlostech uvnitř není slyšet téměř nic, kromě vzdáleného, takřka neslyšného ševelení motoru a lehounkého svistu větru. Ještě při stoosmdesátce lze uvnitř konverzovat takřka šeptem, ovšem to už se začínají ozývat hučící pneumatiky a zejména větrné turbulence kolem pohříchu nepříliš aerodynamické karoserie.

Jeep CommanderJeep Commander

Libé pocity dotváří kvalitní a výkonné audio a dostatečně dimenzovaná klimatizace se separátním ovládáním pro zadní polovinu auta. Commander nabízí pro klidné cestování obrovskou porci pohodlí, dochuceného opodstatněným pocitem bezpečí.

Místo si najde sedm osob, dvě na výklopných sedačkách třetí řady však zažívají vysloveně nouzové podmínky. V jejich případě commander doplatil na nevelkou vnitřní výšku.

Pět cestujících ovšem najde protekční porci komfortu a každý z nich si může sklopit opěradlo nebo nastavit výdech ventilace. Kufr naopak moc velký není, chybí mu variabilita a trpí extrémně vysokou podlahou, které nechybí mnoho do metru od povrchu vozovky. Když se vyklopí dvě zadní sedačky, zbývá místo tak pro dvě igelitky s nákupem a napříč uložený deštník.

Ovládání se čím dál více podobá evropským zvykům i se zohledněnými zvláštnostmi koncernu Daimler-Chrysler. Většina ovladačů čeká na obvyklých místech, stěrače se spouštějí poněkud netypicky otáčením pravé páčky (á la Mercedes), sekvenční řazení samočinné převodovky probíhá levopravým vykláněním páky. Zmatek působí nepřehledné ovládání palubního počítače a tempomatu, přesvědčivá není ani kvalita a mechanické provedení tlačítek.

Nechybí "trojblik" a obvyklé funkce palubního počítače, bohužel s výjimkou okamžité spotřeby a venkovní teploty. Ač je volant plný knoflíků, všemi se ovládá jen tempomat – na rádio je potřeba vztahovat ruku. Nadšení rozhodně nebudí výhled skrz malá okna, na americké auto neobvykle dobrá je naopak svítivost potkávacích světel – s dálkovými to už tak slavné není.

Jeep Commander

Třílitr pro obra
Klasickým zubatým klíčkem stačí pootočit jen na mžik a vznětový vidlicový šestiválec Mercedes dokončí startování s pomocí elektroniky sám. Od prvních vteřin se chová tiše a klidně, nýtování nezahřátý common-rail sice vyluzuje, ovšem v neobtěžující míře. Po několika minutách se motor ohřeje a hluk na volnoběh ustupuje k samé hranici slyšitelnosti. Diskrétním společníkem je i za jízdy – při klidném cestování se snadno schová mezi ostatní ruchy, vysokotlaké vstřikování se ozve jen při plné akceleraci, kdy spolu se syčivým zvukem turbodmychadla vytváří originální zvukovou kulisu.

I přes relativně nevelký zdvihový objem a výkon motoru (druhou volbou je o 80 kW výkonnější zážehový osmiválec 5.7 l OHV Hemi) stačí štědrá dávka kroutícího momentu na razantní pružné zrychlení, na kterém téměř nic nemění ani případné plného zatížení. Ač commander patří mezi nejhmotnější uživatele koncernového motoru (těžší je jen Mercedes GL 320CDI), 2,3 tuny těžký vůz bez problémů vylétává kopce a spolupracuje s pětistupňovou samočinnou převodovkou, jejíž reakce sice nejsou nejrychlejší, avšak pracuje hladce a odstupňování má optimální.

Klasika nezklame
Jeep už nějaký pátek neživí výroba vojenských džípů. Poslední zbytky uměle udržovaného odkazu na prapůvodní khaki čtyřkolky jsou dosud znát na spartánském Wrangleru. Větší modely, počínaje novým Patriotem, mají už od pohledu ryze civilní starosti, ačkoliv si zachovaly na dnešní dobu značnou robustnost a solidní terénní vlastnosti.

Donedávna nesl vlajku 4,6 m dlouhý model na pomezí SUV a off-roadů Grand Cherokee, který na ortodoxním rámovém podvozku s dvěma pevnými nápravami vozil oblou, luxusně se tvářící, avšak stísněnou kabinu. Nová modelová řada udělala v modelech pořádek – Grand Cherokee narostl, odložil rámovou konstrukci a stal se prostorným a pohodlným, ovšem konfekčním přepravníkem lidí a nákladu; vybíravé zákazníky přenechává velkým mercedesům.

Podobná kritéria plní i commander, který sice proti Grand Cherokee narostl jen o 5 cm, přidal ovšem velkou porci komfortu a vnitřního prostoru. Technicky se zcela shodují – nezávisle zavěšená přední kola, vzadu klasická pevná náprava. Konstrukce ovšem ve jménu špičkové bezpečnosti zbytněla, a commander je těžší o čtyři metráky.

Jeep Commander

Když je nadváha výhodou... 
Podvozek ortodoxní konstrukce v Evropanovi na první pohled budí trochu nedůvěru – žádné složité soustavy ramen a těhlic, naopak "jen" několik kusů poctivé oceli. Narozdíl od minulého Grand Cherokee už sice přední kola vedou polonápravy, ovšem vzadu stále pracuje poctivá pevná náprava s vinutými pružinami. Jen s osobní zkušeností se dá uvěřit, jak dobře tato kombinace funguje.

I na silnici, kde mívají klasické ortodoxní off-roady problémy zejména se směrovou stabilitou a chováním v zatáčkách, chová se commander, který je jim koncepčně blízko, graciézně a s nadhledem. Daleko lépe, než lehčí Grand Cherokee, jenž je v mezních situacích trochu nervózní.

Samozřejmě existují limity – jedním z nich je třeba roleta v rychlé zatáčce, která dokáže pevně ustavená zadní kola pěkně znervóznit, prudká změna směru se podobá spíš boji s fyzikálními zákony. Při rychlé jízdě po dálnici je zase třeba občas korigovat směr, ovšem nejedná se o žádný velký problém a relativně měkké odpružení spolu s vysokou hmotností zaručuje komfort prakticky na všech površích. Odpružení dostalo optimální naladění poskytující posádce dostatečné pohodlí, ale ušetřující ji "mořské nemoci" houpavých obrů.

V lehkém terénu se pak naplno projeví nadřazenost poctivé oceli. Při trysku po nezpevněném povrchu - tam, kde luxusní SUV se vzduchovými podvozky pohazují svou posádkou jako pingpongovým míčkem a lehké rádobyteréňáčky bojují o holé přežití, cválá těžký a robustní commander s větrem o závod, pohupuje se a z boulí a výmolů si dělá legraci.

Rychlosti, jakými se dá bez ztráty kontroly letět po pláních a loukách, odporují zdravému rozumu. V tomhle jsou klasicky střižené americké čtyřkolky nepřekonatelné. Commander však nemá – díky velmi dobře funkčnímu elektronicky řízenému pohonu všech kol Quadra Drive II a redukční převodovce – problémy ani v těžkých terénních pasážích a prudkých stoupáních, ačkoliv se do nich velkému a těžkému autu, ani jeho majiteli, většinou moc nechce.

Jeep Commander

Pozor na velitele
S Jeepem Commander přišla na náš trh silná individualita. Ta začíná již originální, vyloženě antiaerodynamickou karoserií, která svou hranatost hrdě zdůrazňuje; podobně cihloidní proporce má na českém trhu snad již jen Hummer H2, ten však působí daleko agresivněji.

Za rozumnou prodejní cenu nabízí unikátní kombinaci vynikajícího komfortu, nadprůměrných terénních schopností a robustnosti. K tomu neokoukaný vzhled a silný motor, který nemá s dvouapůltunovým objektem mnoho práce a při rozumné jízdě se spokojí s deseti litry nafty na 100 km. Do městského centra to sice není, ale všude jinde se hranaté monstrum cítí jako doma a kromě toho budí patřičný respekt okolí, což platí i o obávaném gangu neústupných pilotů formule TDI, okupujících levý dálniční pruh.

V commanderu všechny baví jezdit pomalu, mastodont však umí i pěkně zasprintovat a na dálnici mu nedělá větší problém ani trvalá stoosmdesátka; pak už ale spotřeba opouští hranice Evropy a stává se ryze americkou.

Nejlevnějšímu commanderu s dieselovým třílitrem visí na zrcátku cenovka na 1 380 000 korun, benzinová - ovšem lépe vybavená verze s 5,7litrovým motorem HEMI vyjde na 1 800 000 Kč.

Doplňky

Jeep CommanderVelkým plusem pro commander je bohatá výbava. Nechybí všechny obvyklé bezpečnostní prvky (ABS, ARP, ESP, 6 airbagů, brzdový asistent a systém EARS (Enhanced Accident Response System)), dvouzónová klimatizace (přední a zadní polovina auta), plná variabilita interiéru, kvalitní audiosoustava, elektrické nastavení předních sedaček, kompletní elektrifikace či dešťový senzor. Za příplatek je spousta užitečných pomůcek, jako například samočinné stmívání přístrojové desky při setmění či příplatkové elektricky nastavitelné pedály.

Jeep Commander v číslech

délka x šířka x výška (mm)

4787 x 1899 x 1826

rozvor (mm)

2780

objem kufru 3/2/1 řady sedadel (l)

170 / 1030 / 1950

hmotnost pohotovostní/celková (kg)

2410/2900

objem nádrže (l)

78

motor

vznětový
3,0 CRD V6

počet válců/ventilů

6/24

objem (ccm)

2987

max. výkon (kW/k)

160 / 218

maximální točivý moment (Nm)

510

max. rychlost (km/h)

191

sptřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100 km)

13,5 / 9,2 / 10,8

pneumatiky

245/65 R17

záruka

2 roky

cena v Kč

1 380 000

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.