Jeep je šedesátiletý!

Legendární americký terénní automobil Jeep, který pomohl Spojencům vyhrát druhou světovou válku, slaví šedesátiny. V roce 1941, přesně 23. července, totiž uzavřela americká armáda s firmou Willys z Toleda ve státě Ohio kontrakt o výrobě a dodávce osobních terénních vozů pro válečné nasazení. Jak vůz dostal svůj název, o tom se dodnes spekuluje.

Jedni tvrdí, že mu jméno dali vojenští zkušební řidiči podle komiksové postavičky, která dokázala procházet zdí, jiní míní, že slangové slovo jeep už dávno před druhou světovou válkou v americké armádě značilo cokoliv vybočujícího z normálu, nového či neobvyklého.

Nejpravděpodobnější však je, že jméno vzniklo ze zkratky GP, která se v angličtině vyslovuje dží-pí a znamená General Purpose, tedy pro všechny účely. Původní jeep vyjel do světa tak rychle, jak vyžadoval rozhořívající se válečný konflikt. V půlce roku 1940 - když bylo zřejmé, že USA budou muset vstoupit do druhé světové války - vyzvala americká armáda 135 domácích firem, aby pro ni připravily zcela nové univerzální auto.

V parametrech bylo, že vůz musí jet rychlostí nejméně 88 km/h i zdolávat krokem terén, brodit se vodou s výškou hladiny do 46 cm, aniž by do kabiny zatékalo, samozřejmostí měl být pohon všech čtyř kol... Nakonec se finále boje o velkou zakázku zúčastnily tři firmy Bantam Car Buttler, Ford Motor Company a konečně i Willys Overland.

Zelenou mělo dostat nejlepší řešení, které spojovalo přednosti všech tří nabídek. Tak se základem stala konstrukce Willys Overland se čtyřválcovým motorem 2.2 SV o výkonu 45 kilowattů, který byl nejsilnější a nejpružnější, dál vůz dostal třístupňovou převodovku s dvoustupňovou redukcí, pohon všech kol, otevřenou karoserii bez dveří a se sklopným čelním sklem, kapalinové brzdy...

Přesně 2643 jeepů připravila firma Bantam, ovšem hlavní produkce byla přidělena společnostem Wil- lys a Ford, z nichž první do konce války vyrobila 362 841 jeepů a Ford přidal dalších 281 448 téměř identických vozidel. Éra Jeepů Willys MA a MB (M - military - vojenský, A - původní koncepce a B - modernizovaného provedení) končila v padesátých letech v korejské válce.

Dodnes uchovávají tyto symboly vítězství z druhé světové války milovníci vojenské historie prakticky v celé západní Evropě včetně poraženého Německa, pozadu nezůstávají ani fandové v Česku. Nejslavnější terénní automobil, který později inspiroval k následování i jiné značky, se z vojenských služeb propracoval také k civilnímu nasazení. Výrobní firma rovněž v uplynulých desetiletích několikrát změnila majitele. Od roku 1987 patří koncernu DaimlerChrysler Corporation.

K jubileu Willysu byl představen nový Jeep Cherokee KJ

Jeep Willys z roku 1942