Ojetý wrangler: zábava za 140 tisíc korun, ale taky nutné náklady

  • 50
Nový Jeep Wrangler je úžasný, ale většina z nás si nemůže dovolit dát za něj zhruba 800 tisíc korun. Proto často zauvažuje o starších modelech, kterých je v bazarech poměrně dost.

Minulý týden české inzertní servery nabízely 38 kousků, z toho deset do 200 tisíc korun. Ceny startují asi na 75 000 Kč za nejstarší ročník 1987, dají se sehnat hezké kousky za 100 tisíc z poloviny 90. let, dokonce mladší z roku 2000 se nabízí za 130 tisíc korun. V Německu začínají ceny ještě o něco níže, na asi 60 tisících korunách. Půjčil jsem si proto hned po novém i 17 let starého "kovboje" (to název v překladu znamená) - abych vyzkoušel, jestli má vůbec cenu koupit si takhle starý off-road. Odpověď? Myslím, že má.

Jeep Wrangler YJ

Jeep Wrangler 1995 v číslech

  • motor benzinový, řadový šestiválec 4.0
  • max. výkon 135 kW
  • převodovka  3st. automatická
  • délka/šířka/výška/rozvor 3 850/1 676/1 826/2 372 mm
  • světlá výška  215 mm
  • hmotnost  1 311 kg
  • průměrná spotřeba 12,5 l/100 km

Auto je sice staré a bude vyžadovat nějaké investice, ale na "ameriky" je všechno levné a spousta dílů je trvanlivějších, než si lidé obecně myslí. A ten zážitek v terénu! S novými auty plnými elektroniky a vážícími dvě tuny to už vážně není taková zábava jako se starým wranglerem, kde doslova cítíte hrabat každé kolo, každý boční náklon, každý průjezd bahnem...

A co když teprve sundáte v létě střechu! To se musí zažít, a tři měsíční platy za nejlacinějšího wranglera za spoustu takových příležitostí mi nepřijdou jako přehnaná cena.

Počítejte s výdaji navíc

Tento kousek si prodejce cení na 140 tisíc korun, což je cena vyšší než průměrná, ale ospravedlňují ji výrazná vizuální vylepšení v podobě ochranného předního, bočního a zadního rámu, přídavných světel na střeše, jiného nárazníku a podobně.

Pokud byste si na takhle starého wranglera mysleli, vyplatí se vědět, že je lepší mít k dispozici o pár tisíc víc. V případě 17 let starého off-roadu vás totiž neminou investice do potření začínající koroze nosného rámu, uchycení zadních dvířek nebo předních blatníků - není to sice žádná hrůza, ale do budoucna se vyplatí opravu nepodcenit. Dalším výdajem bude výfuk, jehož tlumič už "odešel", nový stojí 3 700 korun. 

Na silnici překvapivě jistý…

Jak se vlastně s tak zvláštně malým a krátkým (s délkou 3,8 metru je o 20 čísel kratší než Škoda Fabia) autem jede? Na silnici nás čekalo velké překvapení - předpokládané tragické jízdní vlastnosti se vůbec nekonaly! Přestože auto s dvěma tuhými nápravami, odpruženými listovými pery a těžkým čtyřlitrovým motorem vpředu "slibovalo" plavání ze strany na stranu, jelo ve stopě krásně, poslouchalo přesně pokyny volantu (bez nějakých vůlí) a dychtivě šlo za plynem.

Není divu, motor v našem autě byl řadový šestiválec o objemu čtyř litrů, jehož výkon 135 kilowattů s 1,3 tuny lehkým vozítkem cloumal jako s hračkou. Dodával se jen na přání, stejně jako pouze třístupňový automat (u jeepu pro některé motory až do roku 2003!) - standardně se v roce 1995 wranglery osazovaly 2.5litrovým benzinovým motorem (87 kW) a pětistupňovou manuální převodovkou (nafta k dispozici nebyla).

Stejně tak pouze na přání dodávala automobilka třeba posilovač řízení či otáčkoměr - v našem wrangleru byly také. Ale zpět k jízdě: při rychlosti 60 km/h točí motor jen 1 100 otáček, jedete v pohodě na trojku. Když přidáte, není problém udržovat stokilometrovou rychlost, při níž šestiválec točí nějakých
2 000 otáček - pořád na trojku…

Pokus o vyšší rychlost už tak příjemný není, provází jej hlasitý svist, pronikající dovnitř mnohými spárami "odstrojitelné" karoserie. Zima ale uvnitř ani při šesti stupních nad nulou není - mohutný agregát má dost zbytkového tepla, a topení je velmi výkonné - za chvíli je uvnitř jako v sauně. Zvuk motoru do kabiny proniká celkem málo, utlumení je dobré.

Hodně zvláštní je výhled z auta: u žádného z moderních off-roadů ani osobáků nezažijete ten luxus vidět před sebou celou přední kapotu, a to, kam se natáčí - a když se otočíte za sebe, máte jako na dlani vše, co potřebujete pro couvání. Auto kousek za vámi končí, obrovské zadní okno vám nic nezatají.

Že by vás ovšem wrangler nějak hýčkal pohodlím, to určitě ne. Podvozek je dost tvrdý, na silnici cítíte všechny výmoly a nerovnosti, na nichž se celý vůz otřese - současný wrangler je nesrovnatelně pohodlnější. Sedí se v nedělených sedadlech s integrovanou opěrkou hlavy, celkem úzkých a už rozviklaných, ale sedí se v nich nakonec překvapivě slušně.

Jeep Wrangler YJ

Dvě stě kilometrů jsme v nich zvládli v pohodě, do Chorvatska by se nám asi nechtělo. Ve druhé řadě najdete jednu nedělenou lavici, která se dá lehce sklopit dopředu, čímž vzadu vznikne úložný prostor - jinak by tam nebyl vůbec žádný. Dětskou sedačku tam dáte, ale pro dospělého (neřkuli dva) je to hodně nepohodlné. Prostě starý wrangler je spíše dvoumístný.

Interiér je naprosto jednoduchý, páku řazení automatu najdete nad volantem, na podlaze je jen páka řazení pohonu 4x4 a přídavné redukční převodovky - všechno i po letech funguje bezvadně. Z "vymožeností" uvnitř najdete jen loketní odkládací schránku a držák na dva kelímky.

Historická exkurze Jeepu Wrangler

předchůdce: řada CJ (Civilian Jeep), vyráběná v sedmi řadách v letech 1944 - 1986

Wrangler YJ (1987 - 1995)

- pozná se podle hranatých světlometů, má listová pera vpředu i vzadu. Ročník 1996 neexistuje, vozy vyrobené v tomto roce byly označeny jako ročník 1995.

Wrangler TJ (1997 - 2006)

- má už odpružení tuhých náprav vinutými pružinami, což přineslo pokrok v jízdních vlastnostech, a také se vrátil ke klasickým kulatým světlometům CJ (i prapůvodního willyse).

Wrangler JK (2007 - dosud)

- má stále rám a obě tuhé nápravy, poprvé se ale vyrábí ve čtyřdveřové verzi nazvané Unlimited. I krátká verze je o 40 cm delší (4,22 m) než první Wrangler YJ. Krátký wrangler je v terénu kvůli krátkému rozvoru lepší, dlouhý unlimited je zase praktičtější.

Jinak nic, u našeho veterána už navíc chyběla pásková madla na dveřích, takže se musely zavírat přitažením za kličku stahování oken. Také zrcátka se musejí nastavovat ručně přes otevřené okno. Zkrátka - žádná elektřina. Ani klimatizace, na takovou vymoženost zapomeňte - když je vedro, prostě sundáte střechu! To žádný jiný off-road (kromě Suzuki Samurai a Jimny) nemá.

Co nás trochu potrápilo, bylo hledání tankovacího hrdla nádrže - nakonec jsme ho objevili ukryté pod originální americkou poznávací značkou, ta česká byla na nárazníku.

… v terénu překvapivě obratný

A terén? Protáhli jsme wranglera pěknými jámami, občas přebrodili hluboké bahno, a jednou v něm málem zůstali - terénní pneu se ale prohrabaly na svobodu. Projeli jsme i všechna strmá stoupání, redukční převodovka nám výrazně pomohla, občas nás jen limitovala nižší světlá výška - není divu, že tolik úpravců nabízí pro wranglery zvedací kity. I nám by se jeden nebo dva palce hodily. Jinak je ale lehké autíčko v terénu mrštné a obratné, a ani absence uzávěrek diferenciálů nám nijak nevadila.

Servis wrangleru vás nezruinuje

Zkušený servisman Marcel Švagr, který se ve svém sedlčanském servise specializuje na značky Jeep a Chrysler, starý čtyřlitr chválí. "Řadový šestiválec je nesmrtelný, když mu dopřejete základní servis, je k neutahání. Olej stačí měnit po 12 500 kilometrech, aspoň u těch kusů, jimž v Čechách dáváme polosyntetický olej. Američané měnili své levné oleje už po šesti tisících mílích," říká mechanik a dodává, že motor na poměry starých jeepů v lehkém wrangleru ani moc "nežere".

"Při klidném 'cruisování' krajinou se umí dostat k deseti litrům, když ho budete trochu honit a jezdit po městě, bude to 12; terénní hrátky spolknou už 14,“ říká.
Co je podle něj na wrangleru nejchoulostivější? Hlavně kříže na předních poloosách, kam se dostává vlhkost, kvůli níž pak odcházejí jehlová ložiska.

Jeep Wrangler YJ

"Jedno stojí kolem 1 200 korun a výhoda je, že většinou jdou snadno ven."
Listová pera, která má wrangler vpředu i vzadu, mohou být taky zdrojem problémů, naštěstí celkem levně řešitelných. "V terénu se nelámou, leda po opravdu těžkých ranách, spíše se ohýbají (třeba až do pravého úhlu), časem taky klesají a prohýbají se obráceně. Dají se buď vyměnit, třeba i za pevnější, nebo je možné stará pera i překovat, což vyjde levněji, kolem tisícovky za jednu sadu," říká servisman.

Na wranglera první generace YJ stojí jedna čtyřlistová sada zadních per "heavy duty" necelé 4 000 korun, přední 3 400. Standardní pera přijdou na 2 800 Kč.
Spousta lidí si taky nechává staré wranglery "nazvedat", tedy zvýšit o jeden, dva a více palců (palec je 2,6 cm).

"Když zvedám jen o palec, je to bez větších úprav auta, jinak se už musejí měnit i páky řízení, panhardské tyče, kardanova hřídel. Většinou se spolu s tím dělá i ztužení rámu. Úprav jsou mraky, k mání jsou neuvěřitelné spousty doplňků: můžete do toho dát jen pár korun, ale klidně taky statisíce," říká Marcel Švagr.
Často se mění také nápravy, protože originální wrangler nemá uzávěrky diferenciálů, jen samosvor.

Pozor si dejte taky nastupující korozi nosného rámu, včas rezavějící díly měňte nebo nechte vyvařit. "Hlídejte si kondici tlumičů a řízení, jinak budete mít problém udržet wranglera na silnici ve vyšší rychlosti. Je to rámovka, nemůžete s tím jezdit jako se současným osobákem s nezávislým zavěšením kol," uzavírá sedlčanský servisman.