Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeep Wrangler: kam se po svých nevyškrábete

aktualizováno 
Potomek válečných hrdinů příliš neubral na své syrovosti. Rozmazleným off-roadovým nadšencům nabídne extrémní zážitek, ovšem zabalený dostatečně moderně a drsňácky. Vyhoví i puristům při závodění s kamzíky... a odveze je i s rodinou. Čtyřdveřový Jeep Wrangler přijíždí na český trh.

Jeep Wrangler | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Jeep je ve světě terénních vozů skutečným pojmem, vždyť od uvedení první civilní verze s označením CJ, potomkem legendárního willyse uplynulo více než 60 let.

První model s označením Wrangler se objevil v roce 1986 a deset let později se dočkal výraznější modernizace. Nová v mnoha ohledech revoluční generace přišla na trh v loňském roce, koncem dubna se jejího uvedení dočkala i česká klientela.

Větší schopnosti v terénu, více komfortu, pohodlí, síly a bezpečnosti, nižší spotřeba a kultivovanější vlastnosti při cestách po nekvalitním povrchu, to jsou jen některé z benefitů, kterými chce výrobce navázat na úspěchy předchůdce a zároveň přilákat novou klientelu.

Může se hodit

Prodej, koupě nebo převod leasingu nových   a ojetých automobilů www.automodul.cz

Klasický i revoluční
Design nové generace je poplatný svému předchůdci, alespoň co se základních rysů týče. Tradiční maska se sedmi vertikálními otvory, dvojice kulatých světlometů, blatníky vystupující z obrysů karosérie, rezerva zavěšená na zádi, vše je na svém obvyklém místě. Zachovány zůstaly také charakteristicky hranaté a nadčasové tvary karosérie.

V přímém kontrastu s předchůdcem je no voze znát jeho větší mohutnost a výraznější podíl plastů, které lépe odolávají drobným mechanickým poškozením. Výrobce se při konstrukci nové generace neomezil pouze na klasické čtyřmístné provedení, rád by zabojoval i na poli extrémních rodinných off-roadů.

Opravdovou revolucí je Unlimited, tedy prodloužená verze, která je kromě většího zavazadlového prostoru opatřena i druhým párem dveří. 

Generační obměna se samozřejmě dotkla také vnějších rozměrů a to dosti výrazně. Nový wrangler je oproti předchůdci o 34 centimetrů delší, o 13,3 cm širší a zhruba o 10 cm vyšší.

Rozvor se prodloužil o 5 centimetrů, světlá výška povyrostla na 238 mm, respektive 256 u provedení Rubicon.

Čtyřdveřová verze Unlimited je delší o dalších 52 centimetrů, zhruba o stejnou délku byl protažen i rozvor, čímž se výrobci podařilo zachovat hodnoty nájezdového a výjezdového úhlu ovšem na úkor úhlu přechodového.

Prostornější a modernější
Interiér vozu prošel nejvýraznějšími změnami. Stejně jako zvenčí i uvnitř vozu viditelně přibylo plastových materiálů s tvrzeným ale pohledným povrchem. Dominantním prvkem interiéru je klasický čtyřramenný volant.

Palubní deska i výplně dveří jsou tvarově poměrně strohé. Přístrojová kaplička se čtyřmi kulatými ciferníky, stejně jako středový panel s množstvím tradičních ovládacích prvků, jsou ergonomicky dobře provedeny.

Velmi pozitivně lze hodnotit také velikost vnitřního prostoru, který oproti předchůdci výrazně narostl. Čtyřdveřová verze Unlimited, která je koncipovaná jako pětimístná, navíc odveze i velké množství nákladu.

Za pozornost stojí také trojdílná skládací střecha Freedom Top (za příplatek 33 400 Kč), která podle slov výrobce umožňuje tucet variant uspořádání střechy, dveří a čelního okna.

Pro puristy i spořílky
Pro pohon nového wrangleru byla vybrána dvojice pohonných jednotek. Úplně poprvé se v nabídce pro civilní verzi objevuje vznětový agregát.

Konkrétně se jedná o common-railový čtyřválec o objemu 2,8 litru, který disponuje výkonem 177 koní a více než čtyřmi sty newtonmetry kroutícího momentu. Zákazníkům, kterým je proti srsti tankovat do nádrže naftu, je určen vidlicový šestiválec o objem 3,8 litru. Ten poskytuje maximální výkon 199 koní a vrchol jeho točivého momentu leží na hranici 315 Nm.

Obě pohonné jednotky jsou standardně spřaženy s manuální šestistupňovou převodovkou, samočinné pětistupňové (čtyřstupňové pro verzi 3,8 V6) ústrojí lze získat za příplatek 20 tisíc.

Terénní legenda na pokračování
Jeep je nepsaným synonymem pro vozy s mimořádnými terénními schopnostmi a wrangler vždy patřil k tomu nejlepšímu co mimo silnice jezdilo.

Nová generace je vybavena poslední generací pohonu všech kol Command-Trac s redukcí 2,72:1 a samosvorným diferenciálem na zadní nápravě, provedení Rubicon je opatřeno redukcí v poměru 4,1:1, uzávěrkou diferenciálu na přední i zadní nápravě a elektronicky odpojitelnými stabilizátory přední nápravy.

O schopnostech dvoudveřové verze není důvod pochybovat. Čtyřdveřový Unlimited, který se svou téměř pětimetrovou délkou má blíže k nejmenšímu z rodu hummerů než ke klasicky koncipované verzi, ale musel své schopnosti prokázat v lomu nedaleko Koněprus. Stačilo na to pár minut na terénním polygonu.

Čtyřdvéřový jeep nevyvedl z míry strmý kopec ani boční náklony které téměř popírají fyzikální vlastnosti.

Mimořádné je i křížení náprav, dostat wranglera na tři kola vyžadovalo opravdu členitý terén. Třešničkou na dortu bylo sjíždění nezpevněného svahu s téměř pětačtyřiceti stupni sklonu. Vydat se pěšky do takového terénu bylo prakticky nemožné, wrangler však ani zde neznejistěl a kontrolovaným pohybem se sunul dolu do rokle.

Jako jediný limitujícím faktor při jízdě v mimořádně obtížném terénu se nakonec ukázal menší přechodový úhel daný dlouhým rozvorem. Občasná jízda po břiše snad vozu příliš neuškodí, protože všechny náchylné části podvozku jsou ukryty pod dvoumilimetrovým ochranným plechem.

Bezpečí v křoví a bažinách
Moderní bezpečnostní výbava dnes prostupuje všemi automobilovými třídami a přestože u ortodoxních off-roadářů nebude v úplném popředí zájmu, u moderních vozu se s ní automaticky počítá.

Nový wrangler není v tomto ohledu výjimkou. Kromě vylepšeného protiblokovacího systému ABS a stabilizačního programu ESP je standardní součástí vozu i systém ERM (Electronic Roll Mitigation) snižující riziko převrácení.

V případě kolize chrání posádku dvojice dvoustupňových čelních airbagů, boční airbagy (za příplatek 10 800 korun) pro cestující na předních sedadlech, mimo jiné i tuhý skelet vozu a obložený trubkový rám střechy.

Cena
Základní cena nového wrangleru byla na našem trhu stanovena na 779 000 Kč (dvoudvéřová verze v provedení Sport s motorem 2,8 CRD). Za provedení Rubicon se připlácí 100 000 Kč, stejně jako za čtyřdveřovou verzi Unlimited. Automatická převodovka je k dispozici za dalších 20 000 Kč.

Cenu modelu Wrangler se zážehovým šestiválcem bychom v českém ceníku hledali prozatím marně, cenová politika na německém trhu ale značí úsporu zhruba 60 000 Kč oproti vznětovému čtyřválci.

Jeep WranglerJeep WranglerJeep Wrangler



Jeep WranglerJeep WranglerJeep Wrangler



Jeep WranglerJeep WranglerJeep Wrangler



Jeep WranglerJeep WranglerJeep Wrangler



Jeep WranglerJeep WranglerJeep Wrangler



Jeep WranglerJeep WranglerJeep Wrangler



Jeep WranglerJeep WranglerJeep Wrangler




Jeep Wrangler v číslech
Motor 3.8 V6 2.8 CRD
Zdvihový objem (cm3) 3778 2777
Počet válců/ventilů 6 / 12 4 / 16
Nejvyšší výkon (kW/koní) 146 / 199 130 / 177
Nejvyšší krotící mom. (Nm) 315 410
Max. rychlost (km/h) 180 180
Průměrná spotřeba** (l/100 km) 11,5 – 12,8 8,6 - 10,0
Objem palivové nádrže (l) 70 66

Nájezdový úhel

36,4 / 37,8*  (36,5 / 37,7*)
Výjezdový úhel  29,8 / 31,2* (29,8 / 31,3*)
Přechodový úhel 23,1 / 24,9*  (19,0 / 20,3*)
Světlá výška vozu (mm) 238 / 256*1
Délka (mm) 4223 (4751)
Šířka (mm) 1873 (1877)
Výška (mm) 1800 – 1865
Rozvor (mm) 2424 (2947)
Provozní hmotnost** (kg) 1805 – 1965  (1950 – 2125) 1880 – 2050  (2030 – 2185)
Maximální hmotnost (kg) 2175 – 2220 (2450) 2501 (2505)
Objem zavazadlového prostoru (l) 141,6 – 713,6  (498 – 934,5)
Rozměr pneumatik 245/75 R16,  255/75 R17,  255/70 R18

( ) platí pro čtyřdveřové provedení
* platí pro verzi Rubikon
** v závislosti na provedení a převodovce


Autor:


Témata: Jeep, Poradna: Masky


Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.