Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeep Wrangler: zdatný potomek slavných rodičů

  14:45aktualizováno  14:45
20. 1. 1999 - Jeep Wrangler je přímým potomkem automobilu, který Spojencům pomohl vyhrát druhou světovou válku. Premiérově na silnice vyjel v roce 1986 s tvary slavného typu Willys, jehož vojenská éra se uzavřela začátkem padesátých let v korejské válce, i následujícího civilního Willyse CJ, který willysovskou produkci dotáhl až k úctyhodné hranici 1,6 milionu vozů. Sám typ Wrangler doznal zásadních modernizací v letech 1990 a 1996. Jako čtyřmístný třídveřový off-road je k mání jen s benziovými motory - s dvouapůllitrovým čtyřválcem o výkonu 92 kW a čtyřlitrvým šestiválcem se 131 a 135 kW.
Pravý americký jeep, jehož název podle nejpravděpodobnější z verzí vznikl ze zkratky GP (General Purpose = pro všechny účely), patří ke kultovním záležitostem a mnozí fandové se už smířili s tím, že o původním válečném Willysovi mohou jenom snít. Proto se realisticky poohlížejí po dostupnějším typu Wrangler, který je v nejstarších verzích z roku 1986 na trhu ojetin k mání za částky kolem 130 tisíc korun. Modernizované verze od ročníku 1990 stojí od dvou stovek tisíc korun výš bez významnějšího ohledu na to, zda jde o slabší či silnější provedení.
Majitel musí počítat s tím, že Jeep Wrangler bude jezdit se spotřebou od deseti až dvanácti litrů při devadesátce a do patnácti až dvaceti litrů benzinu ve městě, přičemž žíznivější je pochopitelně čtyřlitrový šestiválec. Ten zato nabízí výkony pro vůz svého charakteru pozoruhodné: zrychluje z klidu na stovku za 9,4 sekundy a dosahuje až 170 kilometrů v hodině.
Většina z automobilů Jeep Wrangler, které jezdí na zdejších silnicích, se do země dostala jako ojetina ze Spojených států amerických, Kanady či ze západní Evropy, zvláště z Německa. Pokud vůz není vysloužilý, viditelně zničený z terénu či po havárii neodborně opravený, neměl by majiteli působit zvláštní problémy. Slabší čtyřválcové motory "drží" až 250 tisíc kilometrů a od čtyřlitrových šestiválců lze očekávat až půlmilionovou porci, což samozřejmě neplatí v exterémních službách. Potíže nebývají ani s převodovkami a brzdami. Největší bolestí Jeepu Wrangler se tedy ukazují ve vůlích na nápravách a v diferenciálu. Slabým místem jsou i torzní tyče, které dosluhují dřív, než by se dalo čekat.
Zájemce o starší Jeep Wrangler by měl vědět, že díly pro běžný provoz automobilu - svíčky, filtry, těsnění a podobně - pořídí za průměrné ceny. Drahé nejsou třeba ani k újmě náchylné světlomety, přední stojí 850 korun, zadní svítilna je za 2400 korun. Nákladnější ovšem budou karosářské opravy, když kupříkladu cena blatníku se pohybuje kolem dvanácti tisíc korun.

Jeep Wrangler mívá vůle v nápravách a diferenciálu.

Autor:


Témata: Jeep, Poradna: Bolest


Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.