Mitsubishi EVO X

Mitsubishi EVO X | foto: Motorauthority

Jen pro řidiče: Lancer Evo X a Subaru Impreza

  • 40
Mitsubishi stvořilo už desátou generaci modly rallystů. Subaru se rozhodlo jít neprobádanými cestami... a možná také trochu narazí u skalních fanoušků.

Kouzlo možnosti koupit si v prodejně čistokrevné sportovní náčiní dělá z návštěvy dealerství se třemi diamanty (Mitsubishi) a nebo souhvězdím plejády (Subaru) výjimečný zážitek.

Mezi nákupními taškami pro tchyni, rodinnými praktickými kombíky a dalšími vcelku konvenčními auty tam stávají oni... dva odvěcí rivalové. Formou možná staromódně purističtí, obsahem ale jednoznační.

Každý den do kanceláře s nimi jezdí jen masochisté a na prázdniny k moři s rodinou sadisté. Když ale vyrazí na víkendovou projížďku, chytí je jen málokdo.

U Mitsubishi vsadili u desítky stejně jako u předchozích generací na klasický sedan. Karoserii krajně nepraktickou co do využitelnosti, pro rallyeové dovádění je její vhodnost také vcelku diskutabilní.

Milovníci dvou odvěkých rivalů ale k pojetí nového eva říkají: "Naštěstí!" To, co "provedli" designéři druhému z nich, budou subaristé vstřebávat ještě hodně dlouho.

Subaru Impreza WRX

Nová impreza se stala hatchbackem, a to hatchbackem tak unylým, jak to jen jde. Kromě pětidveřové verze se představí i sedan, i ten však bude mít svou podobou do stávající lehkonohé imprezy daleko.

"Letecký" design je po odchodu Andrease Zapatinase tentam. Návrhářům nové imprezy kromě kontroverzního designéra řeckého původu, který od Subaru loni odešel, vedl tužky pravděpodobně duch uniknuvší z archivu korejských automobilek poloviny devadesátých let.

Žraločí tvary eva X ukázalo Mitsubishi na autosalonu v Tokyu v roce 2005 na Prototypu X. Pak s ním do omrzení objíždělo autosalony, teď čekání konečně skončilo. Sériová verze je stejně svalnatá, agresivní, zamračená a už od pohledu pekelně rychlá. Subarovský knedlík bude muset obléknout hodně válečné barvy, aby vedle něj nevypadal směšně.

Na prvním místě je u obou konkurentů ale samozřejmě technika. A ta zůstává stejně úžasná u obou dvou. Bez pohonu všech kol nesmí přejet práh fabriky. Oba samozřejmě kočírují všechna čtyři kola aktivními diferenciály s předdefinovanými charakteristikami pro různé jízdní podmínky.

Mitsubishi pohání turbodmychadlem bičovaný dvoulitr MIVEC, ze kterého vydolovali 300 koní. Manuální převodová skříň má šest stupňů, v nabídce má být i sekvenční převodovka. Oproti stávající generaci narostly míry a hmotnost se dostala na neskromných patnáct centů.

Impreza v hatchbackové podobě naopak nějaké to kilo ubere. STIčko by mělo být o nějakých 20 až 30 kilogramů lehčí než stávající verze. Rozvor se protáhl o 94 milimetrů. Verze sedan povyrostla o 12,5 centimetru.

Motorové verze ponesou pravděpodobně stejná označení jako dnes: 1,5, 2,0, 2,5 WRX a 2,5 WRX STI. Poslední z nich dosahuje výkonu 225 turbokoní. Konečně se pod kapotu dostane také dlouho vyvíjený a slibovaný turbodiesel, který automobilka ukázala na autosalonu v Ženevě, ale nic pořádného k němu neprozradila.

Poprvé v historii se má podle serveru Motorauthority Mitsubishi EVO (DALŠÍ FOTKY) začít prodávat nejprve mimo Japonsko. Američané si nadpozemských mitsubishi budou užívat už od začátku roku 2008.

Evropa by ho mohla uvidět už na autosalonu ve Frankfurtu, kdy se dostane do prodeje, zatím jasné není.