Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Clarksonův černý den odstartoval konec Top Gearu

aktualizováno 
Kolem vyhozeného moderátora nejpopulárnější motoristické show světa je opět živo. Po pár týdnech klidu přišel Jeremy Clarkson s vysvětlením, které odkazuje na jeho zdravotní stav.

Moderátoři pořadu britské televizní stanice BBC Top Gear James May (zleva), Jeremy Clarkson a Richard Hammond. | foto: AP

„Dva dny před šarvátkou mi doktor natvrdo řekl, že mohu mít rakovinu jazyka, ať jdu hned na kontrolu. Ale nemohl jsem, byli jsme uprostřed natáčení nové série. Top Gear byl vždy na prvním místě, “ uvedl pětapadesátiletý moderátor.

K napadení člena štábu podle něj došlo v nejhorší den, jaký zažil za posledních 27 let, kdy pracoval pro BBC. Práce se nedařila a v kombinaci s nedávnou smrtí matky, možnou rakovinou a neprodlouženou smlouvou přišla na řadu ventilace frustrace pomocí verbálního a fyzického ataku. Později se ukázalo, že je zdravotně v pořádku.

Těsně po incidentu Clarkson nahlas přemýšlel o konci své televizní kariéry. Podle očekávání se však nakonec rozhodl pokračovat a veřejně se nepřímo přihlásil ostatním televizím: „Ztratil jsem svoje dítě, ale měl bych si pořídit další. Nicméně ještě nevím, kdo by měl být druhý rodič a jaké to dítě bude.“

O nabídky se dozajista bát nemusí, zájem už projevila jeho oblíbená Sky TV, masivně expandující internetová televize Netfix nebo bezedné peněženky z Ruska. Z hlediska diváka je v podstatě jedno, kde populární moderátor zakotví. Fanoušci ho budou následovat kamkoliv. Mnohem důležitější bude okruh jeho spolupracovníků. Masivní úspěch Top Gearu nevznikl pouze moderátorským umem Clarksona, který je technicky spíše průměrný, ale díky vynikající práci početného týmu scenáristů, producentů, štábu, a hlavně přirozenou chemií mezi triem Clarkson-May-Hammond. Z motoristického pořadu se tak stal spíše vysokonákladový sitcom plný výborných situačních gagů, nicméně stále dokonale vyvážený, aby uspokojil nadšence do motorismu i obyčejného diváka.

Zopakovat podobný kousek bude pro nového Clarksonova zaměstnavatele velkým oříškem. Pokud se k němu nepřipojí jeho dva moderátorští kolegové, bude to téměř nemožné. Další překážkou může být jeho věk a určitý stereotyp. I samotní skalní fanoušci Top Gearu v poslední době přiznávali, že úroveň nových dílů nepatrně klesala. Nicméně odchod z BBC a pozměněný formát může naopak nalít Clarksonovi novou krev do žil a fungovat skvěle.

Jedno je jasné: příležitost před masivním publikem nová show určitě dostane. Každý z pravidelných fanoušků Top Gearu se podívá.

A co se stane s Top Gearem na BBC? Pořad bude určitě pokračovat dále. Má vybudovanou gigantickou základnu 350 milionů diváků. Jistý odchod Clarksona, Maye a Hammonda tak nemusí být takovou tragédií, jak mnozí soudí. Jednoznačně však musí dojít ke změně současného formátu.

Žádný seriál neustojí náhlé nahrazení všech hvězd, aby poté fungoval na stejném principu. Ředitelka BBC Two Kim Shilinglawová by údajně ráda viděla v pořadu více žen. Může tak dojít na Clarksonova slova, kdy se opřel do producentů, a v čele Top Gearu se tak například objeví „černá muslimská lesbička“ - více zde.

Představa tří distingovaných babiček, sedících na zahradě u odpoledního čaje a diskutujících o novém ferrari také fanoušky rychlých aut moc vzrušovat nebude. Trojice blonďatých modelek diskutujících nad řadicí pákou možná na nějakou dobu zabaví, ale celý díl asi také neutáhne. BBC tak stojí před těžkým úkolem. Může show oživit novým konceptem a tvářemi a v dlouhodobém horizontu získat zhrzené fanoušky zpět, ale nerozvážným krokem také může slepici snášející zlatá vejce useknout hlavu.

Ti, kdo oplakali definitivní konec Top Gearu v současné podobě, se mohou ještě zaradovat. A to přesně třikrát. BBC oznámila, že neodvysílané díly se objeví na obrazovkách do konce roku. „Co se stalo, je vážné a nešťastné, nicméně to neznamená, že by měl Jeremy zákaz se na BBC objevit,“ oznámila ředitelka BBC Two.

Za Clarksona se před vyhazovem postavila petice a postava Stiga z Top Gearu:

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Citroën Berlingo 1,6i 66kW...
Citroën Berlingo 1,6i 66kW...

r.v. 2008, naj. 93 029 km, benzín
154 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.