Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ještě nepřezouvejte. Policisté loví řidiče na letních gumách, v 15 stupních

  13:00aktualizováno  14:06
Nenechte se zmást jarním počasím, na autě ještě nechte zimní gumy. Na úseky dálnic vymezené značkou se sněhovou vločkou můžete vyjet na letních pneumatikách až za dva týdny, jinak riskujete pokutu.

Značka zimní výbava na dálnici D1 | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Řidiči už vybírají letní obutí (Čerstvý test letních pneumatik čtěte ZDE), teploty se šplhají vysoko nad deset stupňů a ti nejaktivnější už na "letňáky " přezuli. Na dálnicích ale modré značky s vločkou ještě stále jsou. Podle zákona musí na takto vymezených úsecích řidiči jezdit na zimních pneumatikách od začátku listopadu do konce března.

V neděli lovili policisté na D1. "Odchytávali na výjezdu z dálniční benzinky na Vysočině," popisuje jeden z řidičů, kteří se začínajícím jarem už přezuli. "Ve tři odpoledne mě na zastavili uniformovaní policisté v modré octavii. Byli čtyři a odchytávali auta s letňáky," doplňuje motorista, který vyvázl s pětisetkorunovým napomenutím.

"Vyrazil jsem v tričku s krátkým rukávem a dálnice byla úplně suchá. Policista říkal, že to mají nařízené. Nad ránem prý bývá na některých místech námraza." A na závěr ještě policista přidal radu: "Lístek za pokutu si dobře schovejte, je nás tu na dálnici víc."

"Povinnost jezdit na zimních je do konce března, policisté se na to zaměřují v rámci běžných kontrol," vysvětluje Martin Zadražil z oddělení dálniční policie ve Velkém Beranově. "Za slunného dne řidič dostane pokutu také," varuje.

Zimní gumy jsou na D1 povinné od 66. kilometru u Lokte po 162. kilometr u Velké Bíteše. Celoplošný lov na řidiče na letních gumách podle mluvčí policie nebude: "Policisté by měli při kontrolách přihlížet k možným bezpečnostním rizikům," říká Veronika Benediktová z policejního prezidia. Celoplošné akce prezidium nevyhlašuje. "Záleží na jednotlivých odděleních, na co se při svých akcích zaměří."

Zimní gumy budou povinné všude

Ministerstvo dopravy navrhuje, aby zimní pneumatiky byly povinné od začátku listopadu do konce března na celém území republiky. Povinné zimní obutí by chtělo mít už od příští zimy. Podle návrhu by řidiči museli mít zimní gumy vždy, když je na silnici sníh nebo led nebo když bude před sněhovými přeháňkami nebo námrazou varovat předpověď počasí. Kdo vyjede na letních gumách, tomu hrozí jeden trestný bod a pokuta až dva tisíce korun.

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má víc zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh. Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky.

"Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek," vysvětluje Robert Koutný, generální ředitel českého zastoupení pneumatikářské firmy Bridgestone. "Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit při teplotách pod 7° C."

Zvýšený zájem o letní přezouvání hlásí s jarním počasím už i servisy. "Během posledního týdne jsme zaznamenali velký nárůst prodejů letních pneumatik i servisních objednávek po celé České republice. Hlavní nápor zákazníků čekáme do 14 dnů," říká Petr Cerovský, manažer sítě servisů Halfords.

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.