Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ještěrka zařadí sedmičku a bude nejrychlejší na světě

  12:31aktualizováno  12:31
Ambiciózní americká firma Shelby Super Cars připravila svůj druhý sporťák a pojmenovala ho po docela velké novozélandské ještěrce Tuataře. Sedmilitrový přeplňovaný motor má závratný výkon 1 350 koní, s kterým se tuatara pokusí pro značku zpět získat titul nejrychlejšího auta planety.

SSC Tuatara - zadní část | foto: Shelby Super Cars

Pokud vás zaujalo jméno Shelby v názvu firmy a za Tuatarou čekáte invenci legendárního Carrolla Shelbyho, nechali jste se nachytat. Firma Shelby Super Cars nemá se slavným Carrollem Shelbym nic společného, jen majitel Jarod má se slavným konstruktérem stejné příjmení. Firma nepůsobí na trhu dlouho, přesto se již stihla zapsat do povědomí sporťákem SSC Aero, který chvíli držel primát nejrychlejšího sériově vyráběného auta světa. Titul si ale před rokem stáhl zpět pod svá křídla koncern VW, když jeho Bugatti Veyron uhánělo 415 km/h.

Shelby se však se ztrátou titulu nejrychlejšího auta nechce smířit a připravil zcela nové auto s exotickým jménem Tuatara. Novozélandská ještěrka, po které se auto jmenuje, je poměrně velká, samec může mít až jeden kilogram. Stejnojmenné auto chce naopak patřit mezi nejlehčí, a proto bude výrobce při stavbě v maximální míře používat uhlíkové kompozity (karoserie i podvozek). Zajímavostí je pak použití jednodílných celokarbonových kol od společnosti Carbon Revolution, které mají poloviční hmotnost oproti běžným hliníkovým ráfkům.

SSC Tuatara - předek
SSC Tuatara - zadní část

Design Tuatary je podle prvních uvolněných snímků rozhodně povedený. Poměrně jednoduché linie, výrazně agresivní vzhled a čistý design rozhodně patří mezi to lepší, co jsme zvyklí od malovýrobců supersportů vídat. Kabina tvoří na pontonu jednodílnou kapku, která se směrem dozadu výrazně zužuje. Nepřehlédnutelné je zakončení auta s nízko umístěnou dvojicí výfuků. Za pozornost stojí i mnohé detaily, jako jsou průduchy na karoserii nebo dvě křidélka místo běžného zadního spojleru přes celou šířku auta. Celkově auto připomíná stíhačku a jistě to byl i záměr designéra.

Oproti předchozímu modelu SSC Aero je design tuatary dotaženější a vyspělejší, inspirace starším sourozencem je ale nepřehlédnutelná. Podobné jsou pak i vnitřnosti obou aut. Pod kapotou trůní hliníkový vidlicový osmiválec s objemem sedm litrů. Motor je vlastní konstrukce a má přeplňování dvojicí turbodmychadel.

V tuataře bude motor dávat ohromující výkon okolo 1 350 koní (téměř 1 000 kW), v modelu SSC Aero byl výkon motoru o trochu nižší - 1 287 koní. Hmotnost novinky výrobce neuvádí, ale původní model vážil jen 1 280 kilogramů, což v jeho případě představuje poměr hmotnosti a výkonu skvělý 1 kůň na 1 kilogram. Novinka by pak neměla být těžší. O přenos výkonu na zadní kola se v základní výbavě postará sedmistupňová manuální převodovka, za příplatek bude k mání i sedmistupňový dvojspojkový automat.

SSC Tuatara - boční pohled

První model Shelby Super Cars SSC Aero byl od roku 2007 držitelem světového rychlostního rekordu sériových vozů. Auto při něm dosáhlo rychlosti necelých 412 km/h. Jenže loni v létě si primát vzalo Bugatti, které uhánělo pod dohledem komisařů ještě o tři kilometry rychleji. Veyron s rychlostí 415 km/h je nyní platným držitelem rekordu. Nová tuatara by si ale měla titul převzít zpět pro malou americkou firmu. Ovšem kdy se tak stane, je zatím ve hvězdách.

Výroba auta by měla začít ještě letos. Cenu výrobce zatím neuvádí, předchozí model SSC Aero se prodával za zhruba 750 000 dolarů, což je v přepočtu asi 13 milionů korun. Podle dostupných informací ale byly s dodávkami problémy a po světě jezdí jen několik těchto supersportů.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.