Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdíte málo? Nekupujte auto, podělte se s ostatními

aktualizováno 
Zapamatujte si anglický výraz carsharing. V češtině znamená sdílení aut a velká evropská města se jím zkouší bránit před dopravním kolapsem.

Funguje na následujícím principu. Řidič se zaregistruje u organizace, která vlastní auta různých velikostí od minivozů po kombíky nebo SUV.

Měsíčně pak většinou platí paušální poplatek a kdykoliv potřebuje auto, telefonem nebo internetem si ho objedná. Pak si jej vyzvedne na jednom z parkovišť, které firma provozuje a které má zájemce o vůz nejblíže.

Na účet mu naskakují další poplatky za ujeté kilometry a dobu použití auta. Jednou měsíčně zaplatí. Auto je možné vrátit i na jiném stanovišti. Aby byl provoz aut plynulý, musí řidič dopředu nahlásit, kdy vůz hodlá vrátit.

Carsharing je vlastně trochu jinou půjčovnou aut. Podle zkušeností z Německa, Holandska nebo Švýcarska se vyplatí hlavně těm, kdo auto potřebují vždy maximálně na několik hodin denně a ročně neujedou více než 10 až 15 tisíc kilometrů.

V opačném případě je levnější auto vlastnit nebo být stálým zákazníkem v běžné půjčovně. Německé sdružení carsharingových firem uvádí, že roční úspora představuje pro řidiče až 2500 eur (71 tisíc korun).

"Přemýšlíme jak carsharing podpořit, jsme ale ještě na začátku,“ říká pražský radní za ekologii Petr Štěpánek. Carsharing s podporou magistrátu se tak nejdřív rozjede letos na podzim nebo příští rok. "Už se u nás ohlásily dvě firmy, které o provozování sdílení aut přemýšlejí,“ tvrdí Štěpánek.

Radnice velkých měst sdílení aut podporují kvůli parkovacím místům. Lidé zapojení do sdílení aut nemají svůj vůz zaparkovaný před domem.

Výhodou je i skutečnost, že auta v carsharingu se rychleji ojedou, a vozový park se neustále obměňuje. Ubývá tak zastaralých, neekologických a méně bezpečných vozů.

V Německu v současné době sdílení aut využívá asi 90 tisíc lidí ve 250 městech po celé zemi. Mnohem menší Švýcarsko uvádí 70 tisíc uživatelů carsharingu a tisíc stanovišť pro vyzvednutí a vracení auta.

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že sdílení aut bývá zajímavé i pro firmy. "Carsharing také v řadě měst funguje jako doplněk k systému veřejné dopravy, a proto jej dnes již některé dopravní podniky nabízejí jako službu k předplatnému jízdnému,“ uvádí Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku, který v Praze pomáhá s přípravou podmínek pro sdílení aut. Například železniční společnosti nabízejí stanoviště pro sdílení aut u nádraží.

Stejně jako při půjčení auta v půjčovně odpadá při carsharingu péče o vůz. Servis, mytí, pojištění i tankování vozu zabezpečuje firma, která systém provozuje.

Car-sharing = sdílení aut

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.