Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiné, ale přesto stejné: golf, A3, leon, octavia

  11:54aktualizováno  4. dubna 10:50
Na slovo "platforma" lze narazit velmi často. Zpravidla ještě v sousedství s přívlastkem "společná". Co to znamená? Jednoduše řečeno jen to, že automobilky pro zlevnění výroby stavějí dnes různá auta na společném podvozkovém základě. Možnost podívat se na auta z podhledu není častá. Odhalí například, v čem je přednost škodovek.

Podvozek, auto - Auta různých výrobců mají dnes už společné mnohem víc. Mnohdy stejnou podlahu, která tvoří základ samonosného skeletu s nápravami včetně brzd, pérování a tlumičů, ale i řízení, kola, motory s převodovkami. Tedy vlastně vše, co není moc vidět. | foto: DaimlerChrysler

Není nic nového, že Japonci se paktují s Francouzi při vývoji a využití motorů a že Italové prodávají své motory Američanům.

Ale auta různých výrobců mají dnes už společné mnohem víc. Mnohdy stejnou podlahu, která tvoří základ samonosného skeletu s nápravami včetně brzd, pérování a tlumičů, ale i řízení, kola, motory s převodovkami. Tedy vlastně vše, co není moc vidět. Průkopníkem tohoto nápadu byl koncern VW.

David Liška, vedoucí divize Volkswagen - osobní vozy společnosti Import Volkswagen Group, k tomu zasvěceně říká: "Pravda je, že jsme asi byli první s tímto nápadem, ale záhy výhody tohoto řešení pochopili i u dalších automobilových koncernů. A proč to vzniklo? Vlastně proto, že jak se koncern postupně rozšiřoval o další značky, tedy Audi, Seat a Škoda, nutnost racionalizace výroby se přímo nabídla." Takže z nouze ctnost? "Spíš bych řekl chytrost," usmívá se Liška.

Ekonomika rozhoduje
Trend je v současnosti jasný: ti, kdo chtějí v současné tvrdé konkurenci přežít, musí na tuto hru přistoupit. Pro PSA (Citroën + Peugeot), Fiat s Lancií, Ford, Opel, Renault, ale možná překvapivě i pro takové značky jako BMW či dokonce Porsche je to nyní samozřejmost. Na společném základě tak jsou postavené karoserie různého vzhledu i rozměrů.

Technikům zbývá jediné: doladit mechanické díly (především pérování a tlumiče) tak, aby vyhověly rozdílným hmotnostem i vybavení jednotlivých automobilů. Díky možnostem výpočetní techniky není problém upravit charakteristiku podvozků jednotlivých modelů. Takže na jedné platformě může jezdit sedan vyloženě rodinného komfortního rázu stejně jako dravé sportovně pojaté kupé.

Kolik je možností
"Ovšem ono to není tak jednoduché, jak se to na první pohled zdá," upozorňuje David Liška. "Přesnější vyjádření společné platformy je, že se jedná o umně poskládaný soubor více či méně stejných prvků-modulů. Proto se dnes spíš už používá pojem modulární řešení.

Klasickým příkladem je třeba vztah modelu VW Passat předchozí generace a modelu Škoda Superb. I když pohled "pod sukně" prozradí, že mají společný základ, určitě nelze říci, že jde o jedno auto."

A kolik takových aut, která se vylíhla v jednom hnízdě, tedy se společnou platformou, může být? Bez problémů třeba deset. Nevěříte? Pak počítejte jeden konkrétní příklad: Škoda Octavia (+ kombi), Volkswagen Golf, ale také Golf+, Jetta, Touran i nové kupé/kabriolet Eos, AUDI A3, SEAT Altea, Leon, Toledo… Všechny tyto vozy mají společný základ.

Porovnáte-li bedlivě novou Škodu Octavia s VW Golf, AUDI A3 a Seatem Leon odspodu, poznáte, že se liší jen minimálně  

Volkswagen Golf

Toto je základ, ze kterého čerpá více než deset dalších modelů celého koncernu

Audi A3

Drobné žebrování slouží lepšímu chlazení olejové vany motoru a zvláštností je i rozdvojené výfukové potrubí

Seat Leon

Španělé raději vybavují svůj autombil rozměrnějším krycím plastovým krytem pod motorem proti poškození

Škoda Octavia

Tady je tajemství škodovek: citelně větší přesah za zadní nápravou a jinak uložená rezerva hlásí větší kufr

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.