Jiný kraj, jiný mrav, říká známé přísloví. Hodně to platí i v případě chování řidičů - ilustrační foto

Jiný kraj, jiný mrav, říká známé přísloví. Hodně to platí i v případě chování řidičů - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Jiný kraj, jiný mrav: Jací jsou řidiči v Evropě

  • 188
Jiný kraj, jiný mrav, říká známé přísloví. Hodně to platí i v případě chování řidičů. Průzkum ukázal, že Britům vadí ostatní řidiči, Francouzi jsou agresivní a Němci netrpěliví.

Různé zvyklosti na silnicích mohou vést k nedorozumění s tragickými konci. Proto britská společnost RAC Foundation starající se o bezpečnost na silnicích v době letních prázdnin zveřejnila typy chování, psaná i nepsaná pravidla na evropských silnicích.

"Řidiči mohou totiž výrazně snížit riziko nehody, pokud se naučí trochu řeči motoristů v jiných zemích,“ řekl ředitel RAC Foundation Edmund King.

Podle průzkumu společnosti Gallup Europe například britští řidiči jsou "nejupjatější“: až 87 procent z nich uvedlo, že je ostatní lidé za volantem rozčilují.

Naopak Belgičané, jejichž motoristické umění není považováno za nejlepší, jsou za volantem nejklidnější. Sousední Francouzi zase získali prvenství při hodnocení agresivity na silnicích. Šedesát procent jich přiznalo, že se chovají výbojně vůči jiným řidičům.

Němci, které v jejich zemi na dálnicích obvykle neomezuje přikázaný limit rychlosti, si zase nejčastěji vynucují průjezd pomocí blikání světly a "nalepením“ se na pomalejší auto. Naopak Britové, ač je jim přisuzována střídmost projevu, si volný pruh zařizují houkáním.

Řekové jsou pro změnu nejochotnější poradit bezradným kolegům na silnici, ale zároveň je dokáže naštvat, když někdo narychlo mění jízdní pruh. Italům pak vadí, když řidič, místo aby se věnoval provozu, za jízdy telefonuje.

Rozdíly lze vystopovat nejen v chování řidičů, ale i ve zvyklostech. Například ve Francii blikáním na křižovatce řidič nezve jiný vůz, aby přednostně projel, ale naopak tím dává najevo, že jede on sám.

Ač se pravidla v Evropské unii čím dál více sjednocují, v případě silničních pravidel to ještě tak zcela neplatí. Například v Německu nesmí řidič na dálnici dopustit, aby mu došel benzin. Jinak mu hrozí vysoká pokuta.

V Belgii je zakázáno používání tempomatu v případě hustší dopravy na dálnici. Také se v této zemi nesmí nechávat uvnitř auta pes bez dozoru. V Řecku je zase zapovězeno vozit v kufru náhradní kanystr s benzinem.

V Německu, když se dva pruhy zužují do jednoho, je zase dobré mít na paměti, že zde platí takzvaný "zipový zákon“. To znamená, že auta z každého pruhu střídavě vjíždějí do volného pruhu.

"Prázdninová bezstarostnost a neznalost motoristických zvyklostí v zahraničí mohou výlet k moři přesměrovat na pohotovost do nemocnice,“ apeluje na řidiče King. Však také z nedávného šetření Eurostatu vyplynulo, že nejčastějším dopravním prostředkem během dovolených (57,5 procenta) je právě auto.

Evropští řidiči

Britové

- jsou "upjatí“, rozlaďuje je chování ostatních řidičů, vynucují si volný pruh troubením
Belgičané
- jsou nejklidnější, jen 55 procentům vadí chování jiných lidí za volantem
Němci
- na dálnicích si vynucují volný průjezd blikáním a pověšením se na vozidlo vpředu
Řekové
- jsou nejochotnější poradit, ale vadí jim nečekané přejíždění z pruhu do pruhu
Češi
- charakterizujte typického českého řidiče. Pište do diskuze pod článkem, nebo na auto@idnes.cz

Zdroj: Gallup Europe

Pište své zkušenosti z řízením po Evropě na auto@idnes.cz.