Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lijákům není konec. Auto broďte nejvýš po břicho

  2:04aktualizováno  2:04
Dnešní vozy sice odolávají přeháňkám a mnohdy zvládnou i projetí hlubokou kaluží, ale většinou čelí jen vodě přicházející shora. Auta brodící se louží by neměla přijít k úhoně, ale do hluboké vody z přeteklých řek a potoků se s nimi nepouštějte. Obzvlášť pokud nevíte, co se pod ní skrývá.

Přes Prahu se přehnala odpoledne bouře. Na pražském Smíchově zaplavila voda několik ulic. (31. května 2016) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Manuál Škody Rapid například uvádí, že hladina vody smí sahat maximálně ke stojině pod prahem vozidla. Je to místo, kam se umisťuje hever auta. Ostatní auta budou mít brodivost určenou podobně. Offroady se samozřejmě chlubí mnohem větší brodivostí, obecně se udává výška někam po sání motoru. To bývá asi tak po zpětná zrcátka. Mercedes G ve verzi Professional má například v podlaze špunty, kterými se pak voda z interiéru vypouští.

Když už se vodou brodit musíte, držte se pravidla offroadistů: jeďte nanejvýš rychlostí chůze. „Při vyšší rychlosti by se mohla před vozidlem vytvořit vlna, která může způsobit proniknutí vody do systému sání motoru,“ uvádí manuál k rapidu. Počítejte také s tím, že i protijedoucí auta vytvářejí vlny. Ve vodě nezastavujte, necouvejte a nevypínejte motor.

Průjezd vodou nebo bahnem také může snížit účinnost brzd a prodloužit brzdnou dráhu. Po průjezdu vodou brzdy co nejdříve vysušte a očistěte přerušovaným brzděním.

Bouřky nekončí

Počasí se neumravní ani v příštích dnech. Meteorologové předpovídají další bouřky s přívalovými dešti a kroupami. Denní teploty vytrvají ve zbytku týdne nad dvaceti stupni. Přeháňky a bouřky ustanou pouze v pondělí, poté se vrátí. Předpověď počasí ZDE

Pokud byla voda přibližně po prahy, nic velkého by se stát nemělo. Pokud byla hladina vyšší, je třeba se připravit na nejhorší. Voda se totiž snadno dostane nejen do celého interiéru, ale nateče všemi otvory i do motoru, elektroinstalace a dutin v karoserii. Zatopenou elektroinstalaci lze sice vysušit, dříve nebo později se ale i tak začnou projevovat různé závady elektroniky.

Pokud auto zaplavila voda, jako úplně první věc odpojte akumulátor. Hlavním pravidlem je nestartovat. Mokrý, nebo navlhlý vůz musí důkladně vyschnout, jinak při startování nastane zkrat a zničí se elektroinstalace. Auta jsou stále více prošpikována elektronikou, takže se pak opravy mohou vyšplhat až na desetitisíce korun.

Může se hodit

Seat

Vybírejte z široké nabídky aut a motocyklů na Automodul.cz

Kromě zmiňované choulostivé elektroinstalace je třeba po zatopení vozu pro jistotu vyměnit náplně: olej, brzdovou kapalinu i palivo v nádrži. Čeká vás samozřejmě i výměna všech filtrů, v horším případě i čerpadel a turbodmychadla. Ušetřena by mohla zůstat klimatizace, jejíž okruh je uzavřený, ale určitě bude třeba vyměnit filtr.



Témata: Meteorolog


Nejčtenější

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Další z rubriky

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...
Evropská komise vyšetřuje Fiat a Itálii za fígl na emisní testy

Evropská komise vyšetřuje automobilku Fiat Chrysler a italskou vládu v souvislosti s nezákonnými systémy pro manipulaci s emisemi naftových vozů. Komise se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

BMW Řada 5 52d 2013 ·...
BMW Řada 5 52d 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 78 656 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.