Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízda na čínský způsob: šedesátkou rychlým pruhem

  10:00aktualizováno  10:00
První věc, která se vám po příjezdu do Číny stane, je, že vás přejede auto. Pokud vyváznete jenom s odřeným obličejem a poučením pro příště, můžete si gratulovat. Dopravní situace, které zažijete tady, se budou vymykat zdravému rozumu a proniknout do tajů provozu, zašifrovaných do čínských znaků na dopravním značení, bude skoro nepřekonatelný problém.

Hustý provoz na 3. okruhu v Pekingu | foto: Profimedia.cz


.

Doprava v Číně je šílená. Je živelná a doopravdy hromadná. Zažijete tu spoustu divných věcí.

Blogger Rudolf Havlík píše exkluzivně pro čtenáře Auto.iDNES.cz o tom, jak se jezdí autem v Číně. Další texty čtěte na havlik.blog.idnes.cz

Přistihnete se, že stojíte u hotelového okna, s údivem sledujete ulici pod sebou a padají z vás věty jako: "No to je debil." "Ty vole, to bylo vo fous." A podobně.
 
Číňané se vyhýbají fyzickému kontaktu stejně jako politik jednoznačné odpovědi. Ve vozidle se ale tenhle svět rázem mění a auta se s ledovým klidem míjejí tak těsně, že byste mezi nimi neprotáhli ani tu nejlepší kreditkartu.

Vozidla se navzájem objíždějí v těch nejpodivnějších úhlech a dopravní zácpa pro Číňany nic neznamená. Nerespektují ji. Zběsile troubí, i když je jasné, že masa před nimi se prostě nepohne. Snaží se využít i ten nejtitěrnější prostor, aby tam svoje japonské vozidlo narvali, a tak křižovatky z leteckého pohledu často připomínají spíš záběry po živelné katastrofě.
 
Na komunikacích potkáte dokonale rozmanitou směs vozidel, skútrů, jízdních kol, chodců, trojkolek a monstrózních náklaďáků, na kterých jsou naložené další náklaďáky. Pokud nadšeně vypísknete pokaždé, když u nás potkáte Velorex, tak tady budete pískat jako zaplacenej rozhodčí z první ligy. Číňané v drtivé většině ve svých soukromých vozech používají automatické převodovky. Jsou už stejně líní jako obyvatelstvo celého světa. Oblíbené jsou tu vozy vyšší střední třídy a manažerské staré Buicky se stylovým parfémem přilepeným nad přístrojovou deskou.
 
Číňané vyznávají odevzdaně línou jízdu. Na dálnici bez zjevného důvodu jezdí šedesátkou a zásadně v rychlém pruhu. Častěji však proudí kupředu po dělící čáře a kolem neprojede nikdo. Proč? Já nevím a to jsem se ptal několikrát.

Pokud dojedou vozidlo před sebou, srovnají rychlost nastejno, pokračují tak minutu bok po boku, potom zatroubí a pomalinku vyrazí vpřed. Budete sedět na sedadle, kroutit se a zatínat pěsti, ale neuděláte s tím nic.

Rychlý a pomalý pruh tady nefunguje, a tak se prostě jede tam, kde je volno. Možná vás zarazí, že některá vozidla na dálnici nesvítí vůbec a když už začnou svítit, použijí jenom dálková světla. A to bolí. "Takhle uvidíš líp." Poznamenal Číňan a posunul mi páčku na dálkovky. Vozidlo v protisměru se podivně zakývalo.
 
Pokud chcete v Číně řídit, potřebujete si udělat jejich řidičák a zkoušky. Trvá to prý přibližně týden plus x týdnů si připočtěte k byrokracii a průtahům s pasem, vízem a podobnými věcmi. Jste v Číně. Řídil jsem prostě bez něj. Postupem času si zvyknete na ten chaotický provoz, který nemá, zdá se, žádný pevný pravidla. Jak mi řekl jeden Číňan, je to o citu.

Cit budete potřebovat. Auta z vedlejší ulice vjíždějí do vozovky bez varování a vy naopak musíte dát přednost. Kolem vás se budou ve velkých shlucích proplétat elektrické skútry a kola. Chodci jsou zcela nevypočitatelnou součástí provozu. Občas mi připadalo, že prostě nemají pud sebezáchovy. Když kolem Číňana šedesátkou proletí očouzený taxík, urazí mu z pusy cigáro a on nehne ani brvou, co jiného si můžete myslet. Zvyknete si. Sem tam to trochu bouchne, když do vás ducne cyklista, který je zvyklý na horší zacházení a nečekal, že byste byl ohleduplný.
 
Řídit můžete i elektrický skútr. Zvláštní na něm je to, že jezdí úplně potichu. Pohled na tisíce vehiklů, sunoucích se potichu přeplněnou ulicí, je jeden z šokantních zážitků, který se vám naskytne. Nejvíc ze všeho skútr na elektriku připomíná babetu se šlapkami a ty mají hodně velký význam. Zjistil jsem to pod kopcem, když mi došla baterka.

Baterii si vezmete s sebou na pokoj a přes noc si ji necháte dobít. Doba výdrže je ovšem nejistá, a tak je dobré se před jízdou rozcvičit, abyste neměli později křečové žíly. Jízda na skútru ovšem komplikuje dopravní situaci, protože když Číňané zpozorují Evropana na "bajku", snaží se ho všemožným způsobem dojet, za jízdy se ho dotknout a volají další posily, takže po několika minutách připomínáte alegorickou jízdu napříč městem, která zběsile troubí, lidi padají pod kola vozidel a vy se potíte jako vrata od chlíva. A pak vám dojde baterka a všichni vám tleskají, když potupně šlapete do kopce.
 
Doprava v Číně je šílená. Je živelná a doopravdy hromadná. Zažijete tu spoustu divných věcí. Uvidíte mraky bouraček, které ale neprobíhají ve velké rychlosti, takže to většinou dobře dopadne. Může se vám stát, že v noci pojedete po dálnici tři hodiny a nepotkáte ani jedno auto. Uvidíte zácpy, na který je Jižní spojka krátká, a občas potkáte tak velký náklaďák, který by tady potřeboval osm doprovodných vozidel a vrtulník s termovizí. Tady se nic neděje, a když to vyjede ze zatáčky, nestihnete si ani nakadit do trenýrek.

Řídit v Číně je zážitek. Je potřeba zapojit veškerý svůj um a postřeh, aby nikdo nepřišel k úrazu. Jde to a zvyknete si, ale jezdit tady se svým novým Aston Martinem vám rozhodně nedoporučuju. Mohl by totiž získat několik nehezkých škrábanců, který se neopraví v dalším záběru, tak jako se to děje agentům s povolením zabíjet.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.