Jízda po sněhu žádá lehkou nohu a na všechno připravený automobil

Pro jízdu na kluzkých silnicích znalci doporučují hlavně lehkou nohu a pohotové ruce, ale připomínají, že důležitý je automobil perfektně připravený pro komplikovaný provoz. Neuškodí ani trénink zimní jízdy, třeba na zasněženém parkovišti.

Dobře připravený automobil je prvním předpokladem pro jízdu na zasněžených silnicích. Má být v první řadě obut do zimních pneumatik, veškeré náplně jsou ve stavu, kdy jim nevadí mráz, totéž se týká nafty u vozů s dieselovými motory. Každopádně v horských oblastech bývá chladněji a to, co stačí ve městech, nemusí vyhovět na horách.

Přibalte speciální zimní výbavu - sněhové řetězy, košťátko, lopatku, škrabku, rozmrazovací sprej, ruční svítilnu či tažné lano. Doporučuji dvě tažná lana, vyplatí se. Když je navážeme, dostaneme se s vyprošťovacím autem dál od zapadlého vozu, a tím pádem do místa, kde je silnice méně kluzká," radí evropský šampion v závodech automobilů do vrchu Otakar Krámský. Žije v podkrkonošské Jilemnici a zkušeností se zimním provozem má na rozdávání.

Trénink se vyplatí

Sněhové řetězy jsou málo platné, když řidič neví, jak se nasazují, a proto jejich montáž vyžaduje trénink. Stejně tak i jízda na sněhu. Každoročně využívám prvního sněhu a vyjedu na parkoviště, na kterém není sníh uklizený. Tam si vyzkouším, jak se auto chová při akceleraci, při brždění a zatáčení. Na rovině se nic nestane a na silnici mě sníh nepřekvapí. Doporučuji to každému," říká republikový mistr v automobilových rallye Marcel Tuček, který žije už roky v Domažlicích, odkud je na zasněžené horské silnice Českého lesa a Šumavy kousek.

Tuček míní, že je dobré vyzkoušet si předem přivázání tažného lana nebo triky, které pomohou k vyproštění zapadlého auta. Majitelé vozů se zadním pohonem si mohou otestovat, jak díky přibrždění ruční brzdou zdolají kluzká místa bez řetězů. Stačí brzdovou páku lehce přitáhnout. Někdy pomůže z nesnází rohožka či deka vložená pod hnaná kola, ale opět to vyžaduje trénink, jehož základem je citlivé zacházení se spojkou a plynem," říká závodník.

S pedály a volantem citlivě

Na zasněžené silnici používejte pedály plynu a brzdy jako drahé koření. Každé prudké sešlápnutí se totiž projeví nejspíše tím, že se začnou protáčet kola, či se naopak zablokují. Opatrnost se vyplatí i při řazení rychlostních stupňů. Kde na suchu jezdíme na dvojku, či dokonce na jedničku, tak na sněhu dáme vždy alespoň o rychlostní stupeň výše a jedeme na nižší otáčky motoru.

Kola se pak neprotáčejí. Přeřadit je nutno před stoupáním, a pokud je to možné, tak až na vrchol neřadíme a plynový pedál máme stále ve stejné poloze," doporučuje Krámský. Totéž radí pro otáčení volantem. Nesmíme dostat do rukou jakousi křeč, chce to plynulé pohyby. Při prudké změně směru se dostaneme do smyku, fyzikální zákony tady platí dokonale. Pak je nejlépe srovnat kola a vymáčknout spojku. Auto se srovná a lze zatočit znovu."

Větší rozestupy jsou nutné

V pátečním odpoledni nebo pak v neděli se po silnicích v lyžařských oblastech tvoří týden co týden dlouhé kolony. Zatímco v létě stačí mezi auty pár metrů, v zimě vzdálenost prodlužte. Vyplatí se to. Na přední okno pak nelétají nečistoty od kol vpředu jedoucího vozu. Především se však v zimě prodlužuje brzdná dráha. Větší mezery umožňují, aby bez potíží předjely sanitní automobily. Nikdo neví, kdy bude sanitku nebo hasiče potřebovat. Nevolte také tempo podle místních řidičů. Ti jsou zvyklí jezdit po klouzajících silnicích třeba pět měsíců v roce, a jedou proto bez problémů rychleji než náhodný návštěvník hor. Zvolte své bezpečné tempo," radí Otakar Krámský.

Nejezdí se jen lyžovat

Ne každý motorista se vydá na zasněžené horské silnice kvůli tomu, aby se během víkendu vyřádil na sjezdovkách či v běžecké stopě. Klouzajícím vozovkám se nevyhne ani ten, kdo cestuje na hraniční přechody. Ty jsou v Česku nejčastěji v horských průsmycích nebo sedlech. V zimě se týden co týden dostávám do kolony stojících aut na zasněžené silnici směřující na přechod.

Málokdy se stane, že někdo vystoupí z auta a zatlačí rukama vůz, který se nemůže hnout dál. Přitom bez řidičské solidarity to v těchto oblastech nejde," míní Marcel Tuček. Doplňuje, že vinna není jen pohodlnost osádek, ale často také oblečení. Lidé sedí v autech jen v polobotkách a šaty mají jako na bál. To při zimních cestách přes hory nejde."

Řetězy jsou levnější

Sněhové řetězy patří do každého automobilu, který míří do hor. Na některé silnice se bez nich vůbec nesmí vjíždět. Vyzkoušení nasazení doma by mělo být samozřejmostí. Obchodníci nabízejí sadu pro dvě kola - řetězy se nasazují vždy na poháněnou nápravu - za cenu až o pět set korun nižší než před třemi roky. Sadu pro felicii pořídí motorista od 700 korun. Jsou k mání i podstatně dražší provedení s automatickým napínáním.

Ty přijdou zhruba na dvojnásobek," informuje plzeňský velkoobchodník s motoristickým příslušenstvím Jan Kozlík. Moderní provedení sněhových řetězů už nevyžaduje, aby se vůz při jejich montáži pohyboval. Řidič je relativně snadno nasadí i na zapadlé auto. Musí však uvolnit prostor za kolem, jinak řetěz nenasadí. Zákazníci už nemají zájem o jednodušší řetězy označované jako stopa H. Většinou jsou žádaná provedení stopa X, která vedou kolo v obou směrech. O dříve nabízené vyprošťovací řetězy už není zájem, stály jen o pár desetikorun méně než provedení stopa X, ale auto vedly jen v podélném směru."

Potíže mívají dieselová auta

Pokud se cestou do lyžařských rájů projeví potíže s autem, tak je nenechávejte až na dobu, kdy se chystáte k odjezdu domů. Otakar Krámský tvrdí, že je to pravidelná slabost motoristů. Nejčastější doba, kdy žádají o pomoc, je neděle po sedmnácté hodině. Když se ptám, zda mělo auto problémy už cestou na hory, tak se dozvím, že se potíže - třeba se startováním - projevovaly už v Praze během týdne," říká Krámský.

V jeho dílně v Jilemnici se pak dveře s žádostmi o pomoc doslova netrhnou. Nejvíce potíží mají majitelé dieselových aut. Buď jim zamrzne nafta v palivovém filtru, nebo mají nedostatečně fungující baterii. Stačí jen chybně zavřít dveře, a zůstane svítit malé světlo uvnitř vozu, které dá baterii zabrat, a diesel už nenastartuje. Žhavení spalovacích prostorů, které se při startu automaticky spouští, baterii doslova vysaje a jí už nezbývá síla na roztočení motoru."

Pozor na stěrače

Před cestou domů chce své střecha, kapota a okna automobilu. Často na nich bývá pořádná vrstva sněhu. Právě ta může řidiči, pokud ji před odjezdem neodstraní, způsobit nemalé problémy. Sníh ze střechy létá na auta za námi a při brždění na přední okno. Toho se nejeden řidič lekl a malér byl na světě," vzpomíná Krámský. Ten radí před zimním odjezdem pustit naplno topení. Skla se pak uvnitř auta nerosí. Pozor však na stěrače před nastartováním auta. Často se stává, že zůstane zapnutý cyklovač stěračů, který řidič používal cestou do hor. Před nastartováním je třeba zkontrolovat, aby se stěrače nespustily ve stavu, kdy je na nich vrstva sněhu, která je může poškodit stejně jako přimrzlé stírací lišty.



Sněhové jazyky nebo ujetý sníh potrápí mnohé řidiče