Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízda s unikátem je zážitek, ale těch peněz...

  10:16aktualizováno  10:16
Opravují automobilové skvosty, jakými jsou Porsche 356, Mercedes 350 SL nebo Jaguár E type. Denně dokazují, že slova o zlatých českých rukách jsou stále pravdivá, protože do dílny je přivážejí ve zbědovaném stavu. Po půl roce jsou z nich elegáni, kteří by neudělali ostudu na žádné automobilové výstavě.

V dílnách v městečku Švihov těsně u silnice, po níž míří v zimních měsících lyžaři na sjezdovky šumavského Špičáku, se po roky vyráběly hokejové přílby. Teď se tady skrývají automobilové skvosty mnohatisícové hodnoty. Přesněji řečeno, chvíli to trvá, než se z vozů, o kterých lze v některých případech bez rozpaků říci, že jsou to vraky, stanou auta, na něž je radost pohledět. Parta řemeslníků vedená Richardem Vojíkem tady pracuje od rána do večera na renovacích slavných značek.

Třeba Porsche, Austin Healey, Bentley, MG nebo Maserati ve stáří od třiceti do padesáti let. Původně tady začali jen s výrobou stojanů pro výstavy. Ale pak Richard Vojík zjistil, že nevyužijí všechny prostory jen pro stojany, a ke slovu přišel jeho celoživotní koníček - stará auta. "Seznámil jsem se v Itálii při automobilových veteránských závodech s Peterem Hindererem, který žije v Mnichově a je starými auty stejně posedlý jako já. Slovo dalo slovo a stali se z nás společníci. On se stará o zakázky a já o práci na autech.

Ale tohle nemůžete dělat s každým, chce to srdce zapálené pro auta a důkladnou řemeslnou práci. Než jsem složil tuhle partu řemeslníků, ve které jsou lidé od elektroinženýra přes strojní zámečníky po automechanika, tak to trvalo dlouhé měsíce a bylo to na celé práci to nejobtížnější. Teď mám lidi podle svého gusta. Kdybych na nich chtěl, aby cokoliv odflákli, tak prásknou dveřmi a už je tady neuvidím. Urazí se," uvádí Richard Vojík.

Oprava trvá tisíce hodin

Prostory švihovských dílen vůbec nepřipomínají tradiční autoservisy s mastnými podlahami a součástkami pohozenými beze skladu a ladu. Je tady čisto a pořádek s trochou nadsázky jako na operačních sálech. Každý vůz, který do Švihova přijde v různém stavu opotřebení nebo poškození, mechanici do šroubku rozeberou. Něco třeba opraví nebo vymění za jiný díl. Jejich pozornosti neujde ani jediný šroubek, i ten poslední musí po renovaci vypadat jako nový. V jednotlivých dílnách stojí veteráni v různém stupni dokončení. Pod plachtou se skrývá částečně zkompletovaná karoserie Porsche 356 cabrio z konce padesátých let.

Ve vedlejším boxu pracuje mechanik na unikátním Maserati Mexico ročníku 1968 s téměř pětilitrovým motorem. O pár metrů dál je v péči jiného řemeslníka Austin Healey, který má na krku také více než čtyři křížky. Na jeho novotou svítící lak béžové barvy je radost se dívat. "Všechno do nejmenšího detailu musí být jako na původním autě. Máme k dispozici snad všechnu dostupnou literaturu o jednotlivých modelech. Ale často se chtě nechtě vydáme za jiným autem stejného provedení a některé díly z originálu prostě odměřujeme. Pak přijdou ke slovu speciální pravítka a šablony. Práce je to zdlouhavá, jedno auto trvá od dvou do tří tisíc hodin," vysvětluje jeden z prvních řemeslníků švihovské firmy Otto Stahlich.

Čtrnáct skvostů za rok

Zatímco se řemeslníci věnují detailům každého auta a snaží se je dovést do úplné dokonalosti, šéf najezdí ročně statisíce kilometrů za náhradními díly. Některé sežene třeba v originálu, jiné nechává vyrobit u nejrůznějších dodavatelů. Kapacita firmy je čtrnáct automobilových skvostů ročně. Více nestačí, a ani nechtějí kapacity zvětšit. Renovace jednoho kusu přijde až na padesát tisíc německých marek.

Ceny jsou úmyslně v této měně. Vojík tvrdí, že to není právě největší byznys. "Živí nás stojany, auta jsou jen vedlejší činností. Cena za opravu se odvíjí od stavu, v jakém auto dostaneme. Když je nakládáme lopatou nebo přivezeme v batohu, tak to stojí samozřejmě více. Ale dělali jsme také brouka volkswagena za osm tisíc marek. Největší radost mám ve chvíli, když se můžu s opraveným sporťákem projet. Ty mám totiž nejraději a ten zážitek se nedá zaplatit."


Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.