Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdu tunelem nemají řidiči rádi. Dejte pozor hlavně na výjezdu

aktualizováno 
Abyste dojeli k chorvatskému nebo italskému moři, musíte tunelem. Podle průzkumů až 50 procent řidiček pociťuje při jízdě tunelem úzkost.

„Celosvětově se dopravní experti shodují, že při jízdě tunelem nehrozí větší riziko vzniku závažné nehody než mimo něj. Pokud k ní však dojde, mívá závažnější následky,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.´

Také počet závažných dopravních nehod v tunelech nebývá větší než mimo ně. „Výjimkou je úsek u vjezdu do nich, část komunikace, která je nejníže položena, a také místa, kde se snižuje počet jízdních pruhů. Svou negativní roli sehrávají pocit blízkosti stěny tunelu a velký rozdíl světelných podmínek při vjezdu a výjezdu do tunelu,“ vysvětluje Budský.

„Především při průjezdu dlouhých tunelů si musí být řidič jist, že jej vozidlo nezradí,“ vysvětluje. Odborník na bezpečnou jízdu radí před vjezdem do tunelu letmo zkontrolovat důležité údaje na palubní desce, teplotu motoru, případně další varovná hlášení a kontrolky. Vždy musíme mít jistotu, že palivo vystačí na průjezd, a to s nutnou rezervou, třeba pro případ pomalu popojíždějící kolony. „Vozidlo, jež uvízne v tunelu z důvodu poruchy, je pro plynulost a bezpečnost silničního provozu pohromou,“ vysvětluje Roman Budský.

Při vjezdu do tunelu rozsviťte světla. Světla pro denní svícení, která svítí vepředu, nestačí. Nikdy bezdůvodně nezastavujte, pokud musíte zastavit, pamatujete na možný průjezd vozidel záchranářů a policie. Průběžně si všímejte umístění nouzových východů a telefonů. Nové tunely mívají často výrazně graficky znázorněný směr, kterým je to nejblíž k nouzovému východu.

ADAC test tunelů

Nejrizikovějším momentem je vjezd do tunelu a výjezd z něj. Kdy se ostře změní světelné podmínky. Oči potřebují několik sekund, aby se adaptovaly na tmu nebo ostré světlo. „Během této fáze může řidič snadno přehlédnout drobnější překážky na vozovce. Potíže mívají nejčastěji starší řidiči,“ říká Budský.

Fotogalerie

„Pokud je konfigurace vozovky v tunelu složitější, řidiči uvádějí, že mají větší problém odhadnout průběh zatáček. Rovněž tak často reagují na možné překážky - například stojící či pomalu jedoucí vozidla - se zpožděním. To se týká především užších tunelů,“ popisuje.

Někteří řidiči osobních vozidel se také necítí dobře při jízdě za velkým nákladním automobilem. „Pokud se dokonce ocitnou v sevření dvou takových vozidel, nejednou se snaží domněle rizikovou situaci řešit zbrklým předjížděním,“ varuje.

Delší tunely zpravidla patří podle švýcarských a rakouských dopravních expertů k těm bezpečnějším. Na řidiče v nich ale číhá nebezpečí v podobě vizuálně monotónního prostředí, což nezřídka vede ke zhoršení prostorové orientace a snížení koncentrace a pozornosti.

Norové zjistili, že zhruba 20 procent řidičů pociťuje při průjezdu tunelem pocit stísněnosti. Až 50 procent žen řidiček pociťuje úzkost. „To zpravidla vede k tomu, že se snaží projíždět tunelem pomaleji a předjíždějí méně často než ostatní. Snadno tak může dojít k narušení kontinuity proudu vozidel, což znamená zvýšené nebezpečí vzniku kolizních situací,“ vysvětluje Roman Budský. Určitý stupeň úzkosti může vést ke zvýšení pozornosti, ve větší míře naopak snadno dochází k neočekávaným reakcím.

„Jedinci trpící klaustrofobií uvádějí, že při jízdě tunelem nejednou zažívají pocit ztráty kontroly nad vozidlem,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

 





Nejčtenější

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Další z rubriky

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

Odhalení: Škoda Karoq měla premiéru ve Stockholmu
Škoda představila nové SUV, Karoq nahradí Yetiho

Stockholm Škoda dnes ve švédské metropoli veřejně představuje nástupce svého kompaktního SUV Yeti pod názvem Karoq před hosty ze 120 zemí světa. Na trh má novinka...  celý článek

Mercedes Třída C 350 CDI...
Mercedes Třída C 350 CDI...

r.v. 2007, naj. 220 000 km, diesel
269 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.