Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdu tunelem nemají řidiči rádi. Dejte pozor hlavně na výjezdu

aktualizováno 
Abyste dojeli k chorvatskému nebo italskému moři, musíte tunelem. Podle průzkumů až 50 procent řidiček pociťuje při jízdě tunelem úzkost.

„Celosvětově se dopravní experti shodují, že při jízdě tunelem nehrozí větší riziko vzniku závažné nehody než mimo něj. Pokud k ní však dojde, mívá závažnější následky,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.´

Také počet závažných dopravních nehod v tunelech nebývá větší než mimo ně. „Výjimkou je úsek u vjezdu do nich, část komunikace, která je nejníže položena, a také místa, kde se snižuje počet jízdních pruhů. Svou negativní roli sehrávají pocit blízkosti stěny tunelu a velký rozdíl světelných podmínek při vjezdu a výjezdu do tunelu,“ vysvětluje Budský.

„Především při průjezdu dlouhých tunelů si musí být řidič jist, že jej vozidlo nezradí,“ vysvětluje. Odborník na bezpečnou jízdu radí před vjezdem do tunelu letmo zkontrolovat důležité údaje na palubní desce, teplotu motoru, případně další varovná hlášení a kontrolky. Vždy musíme mít jistotu, že palivo vystačí na průjezd, a to s nutnou rezervou, třeba pro případ pomalu popojíždějící kolony. „Vozidlo, jež uvízne v tunelu z důvodu poruchy, je pro plynulost a bezpečnost silničního provozu pohromou,“ vysvětluje Roman Budský.

Při vjezdu do tunelu rozsviťte světla. Světla pro denní svícení, která svítí vepředu, nestačí. Nikdy bezdůvodně nezastavujte, pokud musíte zastavit, pamatujete na možný průjezd vozidel záchranářů a policie. Průběžně si všímejte umístění nouzových východů a telefonů. Nové tunely mívají často výrazně graficky znázorněný směr, kterým je to nejblíž k nouzovému východu.

ADAC test tunelů

Nejrizikovějším momentem je vjezd do tunelu a výjezd z něj. Kdy se ostře změní světelné podmínky. Oči potřebují několik sekund, aby se adaptovaly na tmu nebo ostré světlo. „Během této fáze může řidič snadno přehlédnout drobnější překážky na vozovce. Potíže mívají nejčastěji starší řidiči,“ říká Budský.

Fotogalerie

„Pokud je konfigurace vozovky v tunelu složitější, řidiči uvádějí, že mají větší problém odhadnout průběh zatáček. Rovněž tak často reagují na možné překážky - například stojící či pomalu jedoucí vozidla - se zpožděním. To se týká především užších tunelů,“ popisuje.

Někteří řidiči osobních vozidel se také necítí dobře při jízdě za velkým nákladním automobilem. „Pokud se dokonce ocitnou v sevření dvou takových vozidel, nejednou se snaží domněle rizikovou situaci řešit zbrklým předjížděním,“ varuje.

Delší tunely zpravidla patří podle švýcarských a rakouských dopravních expertů k těm bezpečnějším. Na řidiče v nich ale číhá nebezpečí v podobě vizuálně monotónního prostředí, což nezřídka vede ke zhoršení prostorové orientace a snížení koncentrace a pozornosti.

Norové zjistili, že zhruba 20 procent řidičů pociťuje při průjezdu tunelem pocit stísněnosti. Až 50 procent žen řidiček pociťuje úzkost. „To zpravidla vede k tomu, že se snaží projíždět tunelem pomaleji a předjíždějí méně často než ostatní. Snadno tak může dojít k narušení kontinuity proudu vozidel, což znamená zvýšené nebezpečí vzniku kolizních situací,“ vysvětluje Roman Budský. Určitý stupeň úzkosti může vést ke zvýšení pozornosti, ve větší míře naopak snadno dochází k neočekávaným reakcím.

„Jedinci trpící klaustrofobií uvádějí, že při jízdě tunelem nejednou zažívají pocit ztráty kontroly nad vozidlem,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

 





Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.