Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdu tunelem nemají řidiči rádi. Dejte pozor hlavně na výjezdu

aktualizováno 
Abyste dojeli k chorvatskému nebo italskému moři, musíte tunelem. Podle průzkumů až 50 procent řidiček pociťuje při jízdě tunelem úzkost.

„Celosvětově se dopravní experti shodují, že při jízdě tunelem nehrozí větší riziko vzniku závažné nehody než mimo něj. Pokud k ní však dojde, mívá závažnější následky,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.´

Také počet závažných dopravních nehod v tunelech nebývá větší než mimo ně. „Výjimkou je úsek u vjezdu do nich, část komunikace, která je nejníže položena, a také místa, kde se snižuje počet jízdních pruhů. Svou negativní roli sehrávají pocit blízkosti stěny tunelu a velký rozdíl světelných podmínek při vjezdu a výjezdu do tunelu,“ vysvětluje Budský.

„Především při průjezdu dlouhých tunelů si musí být řidič jist, že jej vozidlo nezradí,“ vysvětluje. Odborník na bezpečnou jízdu radí před vjezdem do tunelu letmo zkontrolovat důležité údaje na palubní desce, teplotu motoru, případně další varovná hlášení a kontrolky. Vždy musíme mít jistotu, že palivo vystačí na průjezd, a to s nutnou rezervou, třeba pro případ pomalu popojíždějící kolony. „Vozidlo, jež uvízne v tunelu z důvodu poruchy, je pro plynulost a bezpečnost silničního provozu pohromou,“ vysvětluje Roman Budský.

Při vjezdu do tunelu rozsviťte světla. Světla pro denní svícení, která svítí vepředu, nestačí. Nikdy bezdůvodně nezastavujte, pokud musíte zastavit, pamatujete na možný průjezd vozidel záchranářů a policie. Průběžně si všímejte umístění nouzových východů a telefonů. Nové tunely mívají často výrazně graficky znázorněný směr, kterým je to nejblíž k nouzovému východu.

ADAC test tunelů

Nejrizikovějším momentem je vjezd do tunelu a výjezd z něj. Kdy se ostře změní světelné podmínky. Oči potřebují několik sekund, aby se adaptovaly na tmu nebo ostré světlo. „Během této fáze může řidič snadno přehlédnout drobnější překážky na vozovce. Potíže mívají nejčastěji starší řidiči,“ říká Budský.

Fotogalerie

„Pokud je konfigurace vozovky v tunelu složitější, řidiči uvádějí, že mají větší problém odhadnout průběh zatáček. Rovněž tak často reagují na možné překážky - například stojící či pomalu jedoucí vozidla - se zpožděním. To se týká především užších tunelů,“ popisuje.

Někteří řidiči osobních vozidel se také necítí dobře při jízdě za velkým nákladním automobilem. „Pokud se dokonce ocitnou v sevření dvou takových vozidel, nejednou se snaží domněle rizikovou situaci řešit zbrklým předjížděním,“ varuje.

Delší tunely zpravidla patří podle švýcarských a rakouských dopravních expertů k těm bezpečnějším. Na řidiče v nich ale číhá nebezpečí v podobě vizuálně monotónního prostředí, což nezřídka vede ke zhoršení prostorové orientace a snížení koncentrace a pozornosti.

Norové zjistili, že zhruba 20 procent řidičů pociťuje při průjezdu tunelem pocit stísněnosti. Až 50 procent žen řidiček pociťuje úzkost. „To zpravidla vede k tomu, že se snaží projíždět tunelem pomaleji a předjíždějí méně často než ostatní. Snadno tak může dojít k narušení kontinuity proudu vozidel, což znamená zvýšené nebezpečí vzniku kolizních situací,“ vysvětluje Roman Budský. Určitý stupeň úzkosti může vést ke zvýšení pozornosti, ve větší míře naopak snadno dochází k neočekávaným reakcím.

„Jedinci trpící klaustrofobií uvádějí, že při jízdě tunelem nejednou zažívají pocit ztráty kontroly nad vozidlem,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

 





Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.