Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je pravý pruh moc rozbitý? Tak zpomalte

aktualizováno 
Záměr tvrději postupovat proti blokovačům víceproudých komunikací měl v diskuzi na iDNES.cz velký ohlas. Hlavním argumentem bylo, že vozovka v pravém pruhu je zničená. To však podle oslovených právníků neobstojí. V tomto případě má řidič přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě vozovky.

Řidiči často argumentují tím, že jezdí v jiném než v pravém pruhu proto, aby si nezničili auto. Každodenní zkušenost autora článku z dálnice D1 v úseku Praha-Mirošovice, kde jsou v každém směru tři pruhy, ovšem říká, že šoféři často blokují předjížděcí pruhy bezdůvodně. Tento úsek dálnice je dokonale rovný, bez známek opotřebení.

Ucpávání levého pruhu

Pokuta za jízdu v levém pruhu má být přesně určená

Místo pokuty „do 2 000 korun“ má být pevná taxa 1 500 korun plus dva body. Podle policistů totiž řidiči toto pravidlo nerespektují stále častěji. Více čtěte zde.

Dvěma advokátům specializovaným na dopravní právo jsme položili stejnou otázku: V případě, že policista zastaví řidiče za jízdu v levém pruhu, lze mu nějak oponovat?

Michal Dlabola, specialista na dopravní právo:

Teoreticky to jistě možné je a mělo by to mít oporu v ustanovení § 2 odst. 2 písm. b/ zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, které říká, že „Přestupkem není jednání, jímž někdo odvrací (...) nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“. Prakticky ale bude problém v tom, že „toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“, což zpravidla možné bude, a to tím, že řidič zpomalí. Takže pokud řidič přejede na chvilku do levého pruhu, aby se vyhnul nějakému hlubokému výtluku, tak si to ustojí (samozřejmě za předpokladu, že tím nikoho neohrozí). Pokud ale pojede v levém pruhu dlouhé kilometry proto, aby mohl jet rychleji než v rozbitém pravém pruhu, tak bude mít smůlu. Ledaže by to byl fakt tankodrom.

Petr Kocourek, právník firmy Nechcipokutu.cz:

Pokud je v pravé části komunikace opotřebovaná a rozbitá, avšak sjízdná, pak je povinností řidiče přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě a stavu povrchu.

Zákon totiž stanoví, kdy smí řidič užít levý pruh dálnice. Tomu tak je pouze v případě objíždění a předjíždění. Případ, kdy je pravý jízdní pruh rozbitý vlivem běžného opotřebení, není ani objížděním, ani předjížděním.

Jinak je tomu v případě, kdy řidič bude policistovi tvrdit, že jel v levném jízdním pruhu proto, že v pravém jízdním pruhu byly na vozovce předměty, které potenciálně mohly ohrozit jeho bezpečnost (např. zbytky prasklé pneumatiky, sesypaný náklad z kamionu, atd.). Policista na místě buď argumentaci uzná a přestupek vůbec neoznámí, nebo názor řidiče nebude sdílet, a bude trvat na uložení pokuty. Pokud však řidič nebude souhlasit s blokovou pokutou, věc bude postoupena správnímu orgánu, kde řidič může tuto argumentaci přednést a správní orgán již nebude mít šanci zpětně prokázat, že tomu tak nebylo.





Nejčtenější

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.