Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je pravý pruh moc rozbitý? Tak zpomalte

aktualizováno 
Záměr tvrději postupovat proti blokovačům víceproudých komunikací měl v diskuzi na iDNES.cz velký ohlas. Hlavním argumentem bylo, že vozovka v pravém pruhu je zničená. To však podle oslovených právníků neobstojí. V tomto případě má řidič přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě vozovky.

Řidiči často argumentují tím, že jezdí v jiném než v pravém pruhu proto, aby si nezničili auto. Každodenní zkušenost autora článku z dálnice D1 v úseku Praha-Mirošovice, kde jsou v každém směru tři pruhy, ovšem říká, že šoféři často blokují předjížděcí pruhy bezdůvodně. Tento úsek dálnice je dokonale rovný, bez známek opotřebení.

Ucpávání levého pruhu

Pokuta za jízdu v levém pruhu má být přesně určená

Místo pokuty „do 2 000 korun“ má být pevná taxa 1 500 korun plus dva body. Podle policistů totiž řidiči toto pravidlo nerespektují stále častěji. Více čtěte zde.

Dvěma advokátům specializovaným na dopravní právo jsme položili stejnou otázku: V případě, že policista zastaví řidiče za jízdu v levém pruhu, lze mu nějak oponovat?

Michal Dlabola, specialista na dopravní právo:

Teoreticky to jistě možné je a mělo by to mít oporu v ustanovení § 2 odst. 2 písm. b/ zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, které říká, že „Přestupkem není jednání, jímž někdo odvrací (...) nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“. Prakticky ale bude problém v tom, že „toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“, což zpravidla možné bude, a to tím, že řidič zpomalí. Takže pokud řidič přejede na chvilku do levého pruhu, aby se vyhnul nějakému hlubokému výtluku, tak si to ustojí (samozřejmě za předpokladu, že tím nikoho neohrozí). Pokud ale pojede v levém pruhu dlouhé kilometry proto, aby mohl jet rychleji než v rozbitém pravém pruhu, tak bude mít smůlu. Ledaže by to byl fakt tankodrom.

Petr Kocourek, právník firmy Nechcipokutu.cz:

Pokud je v pravé části komunikace opotřebovaná a rozbitá, avšak sjízdná, pak je povinností řidiče přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě a stavu povrchu.

Zákon totiž stanoví, kdy smí řidič užít levý pruh dálnice. Tomu tak je pouze v případě objíždění a předjíždění. Případ, kdy je pravý jízdní pruh rozbitý vlivem běžného opotřebení, není ani objížděním, ani předjížděním.

Jinak je tomu v případě, kdy řidič bude policistovi tvrdit, že jel v levném jízdním pruhu proto, že v pravém jízdním pruhu byly na vozovce předměty, které potenciálně mohly ohrozit jeho bezpečnost (např. zbytky prasklé pneumatiky, sesypaný náklad z kamionu, atd.). Policista na místě buď argumentaci uzná a přestupek vůbec neoznámí, nebo názor řidiče nebude sdílet, a bude trvat na uložení pokuty. Pokud však řidič nebude souhlasit s blokovou pokutou, věc bude postoupena správnímu orgánu, kde řidič může tuto argumentaci přednést a správní orgán již nebude mít šanci zpětně prokázat, že tomu tak nebylo.





Nejčtenější

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Praha, 15.6.2017, 1000 mil československých, auta, veteráni
OBRAZEM: Veteráni jedou kalupem 1000 mil československých

Téměř šest desítek automobilových veteránů ráno obsadilo prostranství u Národního technického muzea v Praze. Z Letné vzápětí jejich posádky odstartovaly k...  celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Porsche Cayenne Turbo / BURMESTER / ACC
Porsche Cayenne Turbo / BURMESTER / ACC

r.v. 2010, naj. 110 000 km, benzín
1 120 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.