Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je pravý pruh moc rozbitý? Tak zpomalte

aktualizováno 
Záměr tvrději postupovat proti blokovačům víceproudých komunikací měl v diskuzi na iDNES.cz velký ohlas. Hlavním argumentem bylo, že vozovka v pravém pruhu je zničená. To však podle oslovených právníků neobstojí. V tomto případě má řidič přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě vozovky.

Řidiči často argumentují tím, že jezdí v jiném než v pravém pruhu proto, aby si nezničili auto. Každodenní zkušenost autora článku z dálnice D1 v úseku Praha-Mirošovice, kde jsou v každém směru tři pruhy, ovšem říká, že šoféři často blokují předjížděcí pruhy bezdůvodně. Tento úsek dálnice je dokonale rovný, bez známek opotřebení.

Ucpávání levého pruhu

Pokuta za jízdu v levém pruhu má být přesně určená

Místo pokuty „do 2 000 korun“ má být pevná taxa 1 500 korun plus dva body. Podle policistů totiž řidiči toto pravidlo nerespektují stále častěji. Více čtěte zde.

Dvěma advokátům specializovaným na dopravní právo jsme položili stejnou otázku: V případě, že policista zastaví řidiče za jízdu v levém pruhu, lze mu nějak oponovat?

Michal Dlabola, specialista na dopravní právo:

Teoreticky to jistě možné je a mělo by to mít oporu v ustanovení § 2 odst. 2 písm. b/ zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, které říká, že „Přestupkem není jednání, jímž někdo odvrací (...) nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“. Prakticky ale bude problém v tom, že „toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“, což zpravidla možné bude, a to tím, že řidič zpomalí. Takže pokud řidič přejede na chvilku do levého pruhu, aby se vyhnul nějakému hlubokému výtluku, tak si to ustojí (samozřejmě za předpokladu, že tím nikoho neohrozí). Pokud ale pojede v levém pruhu dlouhé kilometry proto, aby mohl jet rychleji než v rozbitém pravém pruhu, tak bude mít smůlu. Ledaže by to byl fakt tankodrom.

Petr Kocourek, právník firmy Nechcipokutu.cz:

Pokud je v pravé části komunikace opotřebovaná a rozbitá, avšak sjízdná, pak je povinností řidiče přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě a stavu povrchu.

Zákon totiž stanoví, kdy smí řidič užít levý pruh dálnice. Tomu tak je pouze v případě objíždění a předjíždění. Případ, kdy je pravý jízdní pruh rozbitý vlivem běžného opotřebení, není ani objížděním, ani předjížděním.

Jinak je tomu v případě, kdy řidič bude policistovi tvrdit, že jel v levném jízdním pruhu proto, že v pravém jízdním pruhu byly na vozovce předměty, které potenciálně mohly ohrozit jeho bezpečnost (např. zbytky prasklé pneumatiky, sesypaný náklad z kamionu, atd.). Policista na místě buď argumentaci uzná a přestupek vůbec neoznámí, nebo názor řidiče nebude sdílet, a bude trvat na uložení pokuty. Pokud však řidič nebude souhlasit s blokovou pokutou, věc bude postoupena správnímu orgánu, kde řidič může tuto argumentaci přednést a správní orgán již nebude mít šanci zpětně prokázat, že tomu tak nebylo.





Nejčtenější

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Maserati Granturismo Sport
Maserati Granturismo Sport

r.v. 2014, naj. 33 550 km, benzín
2 541 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.