Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na mlhu, že by se dala krájet, pomůže jen šnečí jízda

  11:48aktualizováno  11:48
Pohádky o skřítkovi od rybníka Brčálník znají celé generace. Ti odrostlejší za mlhou, co by se dala krájet, nehledají Rákosníčka, ale průšvih na silnici. Řidiči často na mlhu reagují nesprávně; když jde do tuhého, vypněte rádio a soustřeďte se.

Mlha na dálnici R10 | foto: iDNES.cz

"Jedni jezdí s mlhovkami i tehdy, když to není nutné, jiní je zase zapomínají zapnout a jejich auto není v husté mlze vidět," upozorňuje Petr Buček ze specializovaného serveru AutemBezpečně.cz.
 
Jízda po silnici zalité mlhou se automaticky mění. Okolí mizí, řidič se dívá jakoby do sklenice s mlékem, zvuky jsou pro něj najednou nesrozumitelné. Rozsvícením dálkových světel si spíš pohorší, protože oslní sám sebe.
 
"Řidič přichází o doplňkové informace, na které je zvyklý a které jsou důležité pro bezpečné řízení," říká dopravní psycholožka rakouského autoklubu ÖAMTC Marion Seidenbergerová.
 
Podle odbornice se řidič při jízdě v mlze soustředí především na to, aby našel silnici před sebou. To je mnohdy tak náročné, že jeho reakce jsou mnohem pomalejší a vlastně nezvládá nic jiného. Vypněte tedy telefon, klidně i rádio, utište posádku a případně požádejte spolujezdce, ať vám pomáhá sledovat cestu.

Důležité je také mít čisté sklo. V mlze má řidič pocit, jako by jel se zamlžený čelním  sklem. "K očištění jeho vnitřní strany poslouží nejlépe speciální utěrky, ubrousky nebo hadříky," radí Petr Buček.

V husté mlze nezbývá než povolit plyn, držet se co nejvíce u pravého okraje silnice a zapomenout na předjíždění. Jet šnečím tempem je stále bezpečnější než nedojet. Nejkrušnější chvíle zažívají ti, kdo jezdí po úzkých okreskách nižších tříd bez podélného značení. Když chybí bílé čáry na silnici, je mnohdy velmi těžké najít krajnici. Řidič často zjišťuje, kam se silnice stáčí, až když je v zatáčce.

Marion Seidenbergerová připomíná, že silnice bývá při mlze vlhká a prodlužuje se brzdná dráha. O uplynulé noci vlhkost na silnici dokonce namrzala.

V mlze je také veledůležité správné osvětlení auta. "Při řídké mlze stačí běžná tlumená přední světla. Zapomenout je nesmí zapnout ani ti, jejichž auto je vybaveno denními světly," radí Petr Buček.

Když mlha zhoustne, zapínejte zadní mlhovky. A také přední, pokud je auto má: zajišťují krátký, ale široký světelný paprsek, který pomáhá prosvítit mlhu, osvětluje tak prostor přímo před vozidlem a pomáhá řidič lépe se orientovat podle značení na vozovce.  

Přední bílé mlhovky mají auta umístěna velmi nízko, co nejblíže k povrchu vozovky, aby posvítila na cestu a neoslnila řidiče. Přední mlhovky povinné nejsou, stále častěji je ale mívají auta v základní výbavě. Zadní červená mlhovka povinná je.

Zákon číslo 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je patrný: přední použít "smí", zadní "musí".

"Problémem však je posoudit, kdy déšť je hustý, anebo zda již jde opravdu o mlhu a ne jen o nějaký mlžný opar, případně zda poletující sněhové vločky je již možné považovat za sněžení. Určitým vodítkem pro rozhodnutí, zda zadní mlhová světla zapnout, by měla být viditelnost zadních koncových světel vpředu jedoucího vozidla," radí policie na svých internetových stránkách. Pokud jedete v koloně, naopak mlhovky vypněte, nepříjemně oslňují ostatní auta.

"V žádném případě nesmí řidič sázet na dálková světla. Ta způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe," upozorňuje expertka rakouského autoklubu.  

Velmi důležité je také udržovat dostatečný odstup od předjedoucích aut. "Řidič se cítí za světly jedoucími před ním v husté mlze bezpečněji, protože vidí alespoň něco. Nesmí se však přiblížit takovému autu na tak malou vzdálenost, že by při brzdění nestačil včas zastavit," varuje Petr Buček.
 
Marion Seidenbergerová ještě upozorňuje na případy, kdy má auto poruchu. "Pokud to okolnosti dovolují, mělo by auto opustit silnici. Výstražné blikače ani trojúhelník nejsou zárukou toho, že řidič dalšího auta porouchaný vůz nepřehlédne." Posádka musí v takovém případě opustit auto a jít co nejdál od komunikace; kdo zůstane a pohybuje se kolem auta, bezpodmínečně musí mít reflexní vestu.



Témata: Autoklub, Petr Buček


Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.