Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Víc než dva pruhy na dálnici jsou nám nanic

aktualizováno 
Toto je vzkaz pro řidičku Opelu Corsa, která ve středu 19. listopadu v půl sedmé večer překážela v prostředním pruhu tříproudé dálnice D1 ve směru na Brno: Jeďte v pravém pruhu! Že telefonujete za volantem a jedete stovkou, je mi hluboce jedno, bezdůvodná jízda prostředním pruhem je ale hulvátství.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Širší dálnice si nezasloužíme, i když mají ty dnešní tři pruhy, stejně využíváme dva. Ucpanost dálnic je věčné téma, jenže i kdyby měly o dva pruhy víc v každém směru, stejně pojedeme ve šňůře za sebou v tom nejvíc nalevo. A ti o něco pomalejší hned vedle. Tak proč stavět pruh navíc.

Předpisy (zákon 361/2000 Sb.) říkají, že „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Jenže zrovna toto pravidlo se často řidičům vykouří z hlavy. A policie ho postihuje jen velmi málo. Ten, kdo jezdí po dálnicích a víceproudých silnicích pravidelně, jen těžko vzpomene na cestu, kdy by nějakého takového hulváta nepotkal. A platí to i pro jízdu na dvouproudovkách: v levém pruhu se „zapomínají“ řidiči neustále. A za nimi fronta.

Vůbec nejde o to, že jedou pomaleji. Ať jedou tak pomalu, jak uznají za vhodné, ale ať neucpávají dálnici. Podjíždět zprava se na dálnici nesmí, takže ji vlastně o jeden pruh zúží.

Řidiči se v prostředním pruhu cítí bezpečněji, mají kolem sebe velký manévrovací prostor na obou stranách, vysvětlují si tendenci jezdit v prostředním pruhu odborníci a psychologové. Je to hloupost, podél pravého pruhu je přece stále volný odstavný pruh.

Další výmluva se odvolává na kamiony, které se plazí pravým pruhem devadesátkou. Prý se řidičům nechce pořád kličkovat - přejíždět z pruhu do pruhu. Připomíná to typický argument Italů, proč nepoužívají směrovky: „Je to pohyb navíc, moc práce“. Řízení holt nějakou aktivitu, pozornost a pohyb vyžaduje.

Ani argument, že nejpravější dálniční pruh je od těžkých kamionů zničený, neobstojí. První kilometry D1 jsou u Prahy úplně nové, parádně hladké. A na těch dvaceti kilometrech potkáte „středopruhaře“ při jakékoliv jízdě. Opravdu nepoužitelné jsou pravé pruhy v Česku jen na některých místech D1, která se ale právě rekonstruuje.

Proto vzkazuji řidičce té letité corsy jedoucí přesně sto kilometrů v hodině prostředním pruhem na D1 ve směru z Prahy: Vy si na ucpané dálnice nestěžujte.

A vzkaz pro policii: Jestli máte málo „čárek“ za ulovené přestupky, lovte ty, co nejezdí vpravo. A pořádně je zkasírujte! Dálnice snad pak budou průjezdnější, a bez rozšiřování.



Témata: Dálnice D1


Nejčtenější

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 116 993 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.