Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Víc než dva pruhy na dálnici jsou nám nanic

aktualizováno 
Toto je vzkaz pro řidičku Opelu Corsa, která ve středu 19. listopadu v půl sedmé večer překážela v prostředním pruhu tříproudé dálnice D1 ve směru na Brno: Jeďte v pravém pruhu! Že telefonujete za volantem a jedete stovkou, je mi hluboce jedno, bezdůvodná jízda prostředním pruhem je ale hulvátství.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Širší dálnice si nezasloužíme, i když mají ty dnešní tři pruhy, stejně využíváme dva. Ucpanost dálnic je věčné téma, jenže i kdyby měly o dva pruhy víc v každém směru, stejně pojedeme ve šňůře za sebou v tom nejvíc nalevo. A ti o něco pomalejší hned vedle. Tak proč stavět pruh navíc.

Předpisy (zákon 361/2000 Sb.) říkají, že „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Jenže zrovna toto pravidlo se často řidičům vykouří z hlavy. A policie ho postihuje jen velmi málo. Ten, kdo jezdí po dálnicích a víceproudých silnicích pravidelně, jen těžko vzpomene na cestu, kdy by nějakého takového hulváta nepotkal. A platí to i pro jízdu na dvouproudovkách: v levém pruhu se „zapomínají“ řidiči neustále. A za nimi fronta.

Vůbec nejde o to, že jedou pomaleji. Ať jedou tak pomalu, jak uznají za vhodné, ale ať neucpávají dálnici. Podjíždět zprava se na dálnici nesmí, takže ji vlastně o jeden pruh zúží.

Řidiči se v prostředním pruhu cítí bezpečněji, mají kolem sebe velký manévrovací prostor na obou stranách, vysvětlují si tendenci jezdit v prostředním pruhu odborníci a psychologové. Je to hloupost, podél pravého pruhu je přece stále volný odstavný pruh.

Další výmluva se odvolává na kamiony, které se plazí pravým pruhem devadesátkou. Prý se řidičům nechce pořád kličkovat - přejíždět z pruhu do pruhu. Připomíná to typický argument Italů, proč nepoužívají směrovky: „Je to pohyb navíc, moc práce“. Řízení holt nějakou aktivitu, pozornost a pohyb vyžaduje.

Ani argument, že nejpravější dálniční pruh je od těžkých kamionů zničený, neobstojí. První kilometry D1 jsou u Prahy úplně nové, parádně hladké. A na těch dvaceti kilometrech potkáte „středopruhaře“ při jakékoliv jízdě. Opravdu nepoužitelné jsou pravé pruhy v Česku jen na některých místech D1, která se ale právě rekonstruuje.

Proto vzkazuji řidičce té letité corsy jedoucí přesně sto kilometrů v hodině prostředním pruhem na D1 ve směru z Prahy: Vy si na ucpané dálnice nestěžujte.

A vzkaz pro policii: Jestli máte málo „čárek“ za ulovené přestupky, lovte ty, co nejezdí vpravo. A pořádně je zkasírujte! Dálnice snad pak budou průjezdnější, a bez rozšiřování.



Témata: Dálnice D1




Nejčtenější

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.