Podle mluvčího policie Ladislava Mareše se čas od času vyskytnou řidiči v protisměru, taková oznámení prý mívají i dvakrát třikrát do týdne. "Je to, jako když čas od času někdo projede na červenou. Zabránit se tomu nedá. Většinou se jedná o opilé řidiče či seniory," poznamenal Mareš.
"Většinou jsou silnice značené tak, že se nelze splést," říká Ondřej Horázný, šéf asociace autoškol. "Musel by být nepořádek v značení. Pokud je značení v pořádku, naprosto nerozumím, jak se to může někomu stát," dodává rázně.
Že se stalo za poslední týden už několik případů jízdy v protisměru, je podle dopravního psychologa Martina Kořána náhoda, ale stává se to. Vidí za tím především nesoustředění řidičů. "Lidé jsou teď i unavení horkem. Příčin je mnoho, od stáří až po alkohol," říká. Podle něj by pomohlo, kdyby značky byly i v protisměru. "V řadě zemí je u silnice upozornění, že řidič jede po špatné straně. U nás se to nijak výrazně nepozná," míní.
Souhlasí s ním Jiřím Landa ze společnosti CityPlan, která mimo jiné sestavuje mapu nebezpečných silnic v Česku: "Silniční sjezdy a nájezdy jsou hodně zapletené. Řidič často neví, jestli je silnice jedno nebo obousměrná."
Nejlépe to podle Landy mají vyřešené v USA, kde jsou na každém výjezdu obrovské cedule "wrong way" (špatná cesta). Něco podobného mají v Rakousku. Před nájezdem špatnou cestou na dálnici vás zastaví velké reflexní cedule s obrázkem ruky a nápisem "stop falsch".
"Komunikace musí být ´blbuvzdorná´, musí být značená nad rámec předpisů," říká dopravní odborník. Značky musí být podle Landy umístěné tak, aby se nedaly přehlédnout. "Ještě horší je to v noci, kdy má řidič rozhled omezen na plochu, kterou osvětlují světla jeho vozu," vysvětluje.
Landův kolega Lubomír Tříska z oddělení bezpečnosti CityPlanu si vzpomíná na velmi nepřehledný nájezd na nejvíce diskutované mladoboleslavské rychlostní silnici R10. "Na křížení se silnicí 2/279 u Svijan jsou dvě rozlehlé křižovatky, když odbočíte špatně, tak jste v protisměru," popisuje. Navíc sjezd z dálnice kolem benzinky končí obousměrnou komunikací, která ústí do zahradnictví.
Dopravní psycholog Martin Kořán řidičům radí, že pokud omylem vjedou do protisměru, měli by se co nejdřív dostat ke krajnici, zastavit a přemýšlet, jak se odsud dostat. Jet dál v rychlém pruhu až na další výjezd, je nebezpečné. "Vůbec nechápu lidi, kteří v takovém případě nezastaví a pokračují dál v jízdě v protisměru," komentuje učitel autoškoly Ondřej Horázný.
Vjet špatně do jednosměrky je velmi jednoduché ve městě. Značky bývají schované za vysokými vozidly nebo zarostlé v křoví. Jestli omylem nevjel do jednosměrky, může řidič poznat podle značek. Pokud jsou i ty umístěné napravo podél silnice otočené naopak, jedete špatně. Stejně může napovědět vodorovné značení na silnici. Vodítkem mohou být i parkující auta. Pokud stojí všechna stejným směrem, předkem naopak, měl by řidič zpozornět.
"Ve městě se to teoreticky může stát v místech, kde je hodně široký zelený pás mezi jednotlivými směry," dodává Ondřej Horázný. Jako příklad uvádí třeba pražskou Průmyslovou ulici.