Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozorný řidič do protisměru nenajede. Hlídejte si značky

  12:09aktualizováno  12:09
Zdá se, že je to nová móda. Po zdrogovaném Švýcarovi jel v noci na pondělí další řidič po rychlostní silnici R10 na Mladoboleslavsku v protisměru. Minulý čtvrtek zase nezvládl kruhový objezd u Brna starší muž a jel v protisměru deset kilometrů po dálnici D2.

Nájezd na dálnici v Rakousku | foto: iDNES.cz

Podle mluvčího policie Ladislava Mareše se čas od času vyskytnou řidiči v protisměru, taková oznámení prý mívají i dvakrát třikrát do týdne. "Je to, jako když čas od času někdo projede na červenou. Zabránit se tomu nedá. Většinou se jedná o opilé řidiče či seniory," poznamenal Mareš.

"Většinou jsou silnice značené tak, že se nelze splést," říká Ondřej Horázný, šéf asociace autoškol. "Musel by být nepořádek v značení. Pokud je značení v pořádku, naprosto nerozumím, jak se to může někomu stát," dodává rázně.

Že se stalo za poslední týden už několik případů jízdy v protisměru, je podle dopravního psychologa Martina Kořána náhoda, ale stává se to. Vidí za tím především nesoustředění řidičů. "Lidé jsou teď i unavení horkem. Příčin je mnoho, od stáří až po alkohol," říká. Podle něj by pomohlo, kdyby značky byly i v protisměru. "V řadě zemí je u silnice upozornění, že řidič jede po špatné straně. U nás se to nijak výrazně nepozná," míní.

Úsek dálnice D2 z Brna do Bratislavy bez poplatku

Souhlasí s ním Jiřím Landa ze společnosti CityPlan, která mimo jiné sestavuje mapu nebezpečných silnic v Česku: "Silniční sjezdy a nájezdy jsou hodně zapletené. Řidič často neví, jestli je silnice jedno nebo obousměrná."

Nejlépe to podle Landy mají vyřešené v USA, kde jsou na každém výjezdu obrovské cedule "wrong way" (špatná cesta). Něco podobného mají v Rakousku. Před nájezdem špatnou cestou na dálnici vás zastaví velké reflexní cedule s obrázkem ruky a nápisem "stop falsch".

"Komunikace musí být ´blbuvzdorná´, musí být značená nad rámec předpisů," říká dopravní odborník. Značky musí být podle Landy umístěné tak, aby se nedaly přehlédnout. "Ještě horší je to v noci, kdy má řidič rozhled omezen na plochu, kterou osvětlují světla jeho vozu," vysvětluje.

Landův kolega Lubomír Tříska z oddělení bezpečnosti CityPlanu si vzpomíná na velmi nepřehledný nájezd na nejvíce diskutované mladoboleslavské rychlostní silnici R10. "Na křížení se silnicí 2/279 u Svijan jsou dvě rozlehlé křižovatky, když odbočíte špatně, tak jste v protisměru," popisuje. Navíc sjezd z dálnice kolem benzinky končí obousměrnou komunikací, která ústí do zahradnictví.

Dopravní psycholog Martin Kořán řidičům radí, že pokud omylem vjedou do protisměru, měli by se co nejdřív dostat ke krajnici, zastavit a přemýšlet, jak se odsud dostat. Jet dál v rychlém pruhu až na další výjezd, je nebezpečné. "Vůbec nechápu lidi, kteří v takovém případě nezastaví a pokračují dál v jízdě v protisměru," komentuje učitel autoškoly Ondřej Horázný.

Vjet špatně do jednosměrky je velmi jednoduché ve městě. Značky bývají schované za vysokými vozidly nebo zarostlé v křoví. Jestli omylem nevjel do jednosměrky, může řidič poznat podle značek. Pokud jsou i ty umístěné napravo podél silnice otočené naopak, jedete špatně. Stejně může napovědět vodorovné značení na silnici. Vodítkem mohou být i parkující auta. Pokud stojí všechna stejným směrem, předkem naopak, měl by řidič zpozornět.

"Ve městě se to teoreticky může stát v místech, kde je hodně široký zelený pás mezi jednotlivými směry," dodává Ondřej Horázný. Jako příklad uvádí třeba pražskou Průmyslovou ulici.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.