"Umím jen pár českých slov: brzda, spojka, hezká holka, šaltrpák, doprava, doleva, jedu do kolína za holkama," získal si Haugland publikum hned prvními větami.
Rallyová legenda John Haugland dnes vychovává rallyové závodníky a dodnes testuje na severu Norska prototypy pro Škodovku.
Závodil zpočátku se soukromou Škodou Octavií, 130 LR v osmdesátých letech a v závěru kariéry zkusil i favorita. Nejlíp mu to ovšem jezdilo se střotřicítkovým kupátkem, na vývoji a ladění závodního speciálu se i podílel. S krásnou červeno-modro-bílou stotřicítkou si ho v táhlém smyku také všichni pamatují.
Vývojář favorituPodívejte se na záznam přednášky "otce favoritu" Petra Hrdličky. |
Vyučený automechanik začínal v 60. letech na okruzích. V letech 1967-1972 závodil v týmu norského importéra škodovek. V dresu mladoboleslavského továrního týmu poté závodil až do roku 1990. Od roku 1977 do roku 1990 také v Norsku škodovky prodával.
Ze všech závodních škodovek, které řídil má nejradši 130 RS, tu poslední, se kterou závodil má doma. "Jeho nástupkyně 130 LR byla rychlejší, ale v té době už měl tým Škodovky velkou konkurenci," zaznělo na přednášce.
"Dnešní závodní auta je velmi lehké řídít na limit do 95 procent, těch pět dalších procent vyžaduje schopnosti," srovnával Haugland nové závodní speciály, které také velmi dobře zná, s těmi, které pilotoval. "Auta, která jsme řídili my, vyžadovala větší fyzickou náumahu." Za volanty škodovek nazávodil na sto tisíc ostrých kilometrů. Na závěr přednášky, která se z hodiny protáhla na dvě a čtvrt, mu publikum poděkovalo potleskem vestoje.