Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

aktualizováno 
V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech silničních motocyklů. Jeho osudem byl okruh v Brands Hatch.

Jiný slavný závodník F1 Gerhard Berger o Brands Hatch kdysi prohlásil, že je to nejlepší okruh na světě. Pro Surteese byl hlavně osudový, sem sahají jeho začátky za řidítky, také mu ovšem vzal milovaného syna.

Mistr na dvou i čtyřech kolech

Do historie motoristického sportu se John Surtees zapsal v 50. a 60. letech minulého století. Mezi roky 1956 a 1960 získal v motocyklovém šampionátu sedm titulů - čtyři v královské třídě do 500 ccm a tři v kategorii do 350 ccm.

Následně přešel do formule 1 a v roce 1964 s vozem Ferrari triumfoval i v prestižním automobilovém seriálu. V seriálu F1 absolvoval Surtees celkem 111 závodů, v nichž slavil šest vítězství.

Později se nepříliš úspěšně snažil ve formuli 1 prosadit s vlastním týmem. S automobilovými závody se rozloučil v roce 1972.

Tragický rok 2009

Osmnáctiletý Henry Surtees měl před sebou hvězdnou kariéru automobilového závodníka; 18. července 2009, den před svou fatální havárií se dokonce poprvé postavil na pódium závodu formule 2. Osud mu však další úspěchy nedopřál.

V dalším dni narazil během závodu na domácí trati Brands Hatch jeden z jeho soupeřů do ochranné bariéry, závodnímu speciálu se ulomilo zadní kolo, které Henryho zasáhlo přímo do hlavy.

Jezdec ztratil vědomí a v další zatáče také on nezaviněně naboural. Zranění na místě podlehl.

John Surtees (stojící) a jeho syn Henry v kokpitu formule na brněnském...

John Surtees (stojící) a jeho syn Henry v kokpitu formule na brněnském Masarykově okruhu

“Založili jsme nadaci, která začala fungovat po strašlivé nehodě mého syna,” oznámil rok poté právě v Brands Hatch během vzpomínkové akce tatínek John. “Dlouho jsme o tom přemýšleli, ale nakonec jsme se rozhodli, že bychom byli rádi, kdyby Henryho jméno žilo dál a bylo spojováno právě s pomocí po takovýchto těžkých haváriích.

Fotogalerie

Jeho postihlo masivní zranění hlavy neslučitelné se životem a zemřel okamžitě. Ale mnozí jiní své zranění přežijí a potřebují hodně pomoci, a to nejen po odborné lékařské stránce, ale určitě i v následné péčí,” řekl v televizním rozhovoru osminásobný mistr světa. “Henry byl velký talent a možná mohl ve svém sportu pomýšlet hodně vysoko.”

Samotného Johna Surteese v září 1965 během tréninku v Kanadě se závodním vozem Lola potkala vážná automobilová havárie a několik dní dokonce bojoval na jednotce intenzivní péče o život.

John Surtees navštívil okruh v Brně, ale už ne jako závodník

Přesto, že se podle pamětníků samotný John Surtees ani jednou ve své kariéře nepředstavil jako jezdec na brněnském silničním okruhu (motocyklový seriál mistrovství světa se na staré trati poprvé konal až pět let po skončení Surteesovy motocyklové kariéry), v osudovém roce 2009 stačil ještě se svým synem Henrym trať Velké ceny České republiky navštívit.

Právě z tohoto setkání jsou potom tyto vzácné fotografie z června 2009, které ve svém archivu pro iDNES.cz vyhledal Jan Martof, redaktor časopisu Motor Journal.

John Surtees při návštěvě na brněnském Masarykově okruhu
Henry Surtees na startu na brněnském Masarykově okruhu

John Surtees v Brně

Autoři:




Nejčtenější

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Další z rubriky

De Tomaso Pantera
Utajený skromný génius zemřel. Americký Ital navrhoval slavná auta

Z toho, co začalo jako zábavná studentská práce, se pro Toma Tjaardu vyklubala letenka do Evropy a pozvánka do extraligy karosářského designu. Byl to jeho...  celý článek

Alfa Romeo Giulietta SS Prototipo
OBRAZEM: Unikátní Alfa Romeo se dočkala ocenění po 60 letech

Unikátní prototyp Alfy Romeo korunovali na hvězdu srazu automobilové smetánky v noblesním severoitalském městečku Cernobbio. Na věhlasné akci Concorso di...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.