Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

aktualizováno 
V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech silničních motocyklů. Jeho osudem byl okruh v Brands Hatch.

Jiný slavný závodník F1 Gerhard Berger o Brands Hatch kdysi prohlásil, že je to nejlepší okruh na světě. Pro Surteese byl hlavně osudový, sem sahají jeho začátky za řidítky, také mu ovšem vzal milovaného syna.

Mistr na dvou i čtyřech kolech

Do historie motoristického sportu se John Surtees zapsal v 50. a 60. letech minulého století. Mezi roky 1956 a 1960 získal v motocyklovém šampionátu sedm titulů - čtyři v královské třídě do 500 ccm a tři v kategorii do 350 ccm.

Následně přešel do formule 1 a v roce 1964 s vozem Ferrari triumfoval i v prestižním automobilovém seriálu. V seriálu F1 absolvoval Surtees celkem 111 závodů, v nichž slavil šest vítězství.

Později se nepříliš úspěšně snažil ve formuli 1 prosadit s vlastním týmem. S automobilovými závody se rozloučil v roce 1972.

Tragický rok 2009

Osmnáctiletý Henry Surtees měl před sebou hvězdnou kariéru automobilového závodníka; 18. července 2009, den před svou fatální havárií se dokonce poprvé postavil na pódium závodu formule 2. Osud mu však další úspěchy nedopřál.

V dalším dni narazil během závodu na domácí trati Brands Hatch jeden z jeho soupeřů do ochranné bariéry, závodnímu speciálu se ulomilo zadní kolo, které Henryho zasáhlo přímo do hlavy.

Jezdec ztratil vědomí a v další zatáče také on nezaviněně naboural. Zranění na místě podlehl.

John Surtees (stojící) a jeho syn Henry v kokpitu formule na brněnském...

John Surtees (stojící) a jeho syn Henry v kokpitu formule na brněnském Masarykově okruhu

“Založili jsme nadaci, která začala fungovat po strašlivé nehodě mého syna,” oznámil rok poté právě v Brands Hatch během vzpomínkové akce tatínek John. “Dlouho jsme o tom přemýšleli, ale nakonec jsme se rozhodli, že bychom byli rádi, kdyby Henryho jméno žilo dál a bylo spojováno právě s pomocí po takovýchto těžkých haváriích.

Fotogalerie

Jeho postihlo masivní zranění hlavy neslučitelné se životem a zemřel okamžitě. Ale mnozí jiní své zranění přežijí a potřebují hodně pomoci, a to nejen po odborné lékařské stránce, ale určitě i v následné péčí,” řekl v televizním rozhovoru osminásobný mistr světa. “Henry byl velký talent a možná mohl ve svém sportu pomýšlet hodně vysoko.”

Samotného Johna Surteese v září 1965 během tréninku v Kanadě se závodním vozem Lola potkala vážná automobilová havárie a několik dní dokonce bojoval na jednotce intenzivní péče o život.

John Surtees navštívil okruh v Brně, ale už ne jako závodník

Přesto, že se podle pamětníků samotný John Surtees ani jednou ve své kariéře nepředstavil jako jezdec na brněnském silničním okruhu (motocyklový seriál mistrovství světa se na staré trati poprvé konal až pět let po skončení Surteesovy motocyklové kariéry), v osudovém roce 2009 stačil ještě se svým synem Henrym trať Velké ceny České republiky navštívit.

Právě z tohoto setkání jsou potom tyto vzácné fotografie z června 2009, které ve svém archivu pro iDNES.cz vyhledal Jan Martof, redaktor časopisu Motor Journal.

John Surtees při návštěvě na brněnském Masarykově okruhu
Henry Surtees na startu na brněnském Masarykově okruhu

John Surtees v Brně

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.