Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Geniální tvůrce péráka a kývačky přišel do Jawy jako expert na kotle

  11:15aktualizováno  11:15
Za úspěchem motocyklové značky Jawa stála celá řada vynikajících konstruktérů v čele se zakladatelem firmy Františkem Janečkem. Jednou z nejdůležitějších postav zlaté éry této české značky byl šéfkonstruktér motocyklů Josef Jozíf. Tvůrce slavného robota nebo péráka zemřel před třiceti lety, 9. srpna 1985.

Jedna z nejslavnějších českých motorek - Jawa Kývačka, je dílem Josefa Jozífa. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Jozíf se v někdejší Zbrojovce ing. Karel Janeček podílel na vzniku většiny slavných modelů kromě prvního typu Jawa 500 OHV „rumpál“ a předválečné dvěstěpadesátky Jawa Duplex-blok. Jeho zcela samostatnou prací bylo úspěšné motokolo Jawa 100 Robot, podílel se na vzniku legendárního „péráka“ i řady dalších jaw.

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Jozíf byl rodák ze Starých Čivic u Pardubic (10. května 1906). Po vyučení nástrojařem pracoval krátce jako montér ve mlýnech. Poté začal studovat, nejprve dvouletou strojírenskou školu v Pardubicích a pak přešel na vyšší průmyslovou školu tamtéž. Po maturitě nastoupil do Škodových závodů v Hradci Králové do konstrukce strojů pro cukrovary, po vojně zde pracoval jako konstruktér kotlů. Do Janečkovy zbrojovky nastoupil v roce 1930, nejprve jako odborník na strojní zařizování slévárny.

Poté, co Janeček angažoval anglického konstruktéra a závodníka George Williama Patchetta, přešel Jozíf na vlastní žádost do jeho týmu. V roce 1938 odešel sbírat zkušenosti do konstrukce automobilů v továrně Aero a o rok později se opět vrátil do Jawy, kde po Patchettovi převzal konstrukci motocyklů.

Jawa 174 Villiers z roku 1932. Tohoto typu bylo vyrobeno pouze 500 kusů, ve své...

Jawa 174 Villiers z roku 1932. Tohoto typu bylo vyrobeno pouze 500 kusů, ve své době její pořízení vyšlo na zhruba 4 600 korun.

Pod Patchettovým vedením vznikla úspěšná Jawa 175 Villiers, která se výrazně zasloužila o motorizaci Československa. Tento „lepší stroj za méně peněz“, jak hlásala reklama, Patchett osadil licenčním motorem Villiers do nového dvojitého uzavřeného rámu z lisovaných ocelových profilů, který byl prvním Jozífovým realizovaným návrhem v Jawě. Díky tomuto modelu se Jawě podařilo zvrátit dosavadní podíl prodaných motocyklů v Československu z 94 procent zahraniční výroby na pravý opak.

Pérák vznikl v utajení

V té době také Janeček Jozífa vyzval, aby zkonstruoval jízdní kolo s pomocným motorem, čímž chtěl podchytit mladé a méně majetné zákazníky. Údajně ho požádal, aby z obavy před vyzrazením na tomto malém motocyklu pracoval tajně doma. Výsledkem byla Jawa Robot s dvoutaktním motorem o objemu 98,8 cm³, kterou továrna představila v roce 1937.

Jawa 100 Robot z roku 1936 spadající podle předválečných předpisů do kategorie...

Již před válkou začal Jozífův tým připravovat novou dvěstěpadesátku. Na projektu poté tajně pracovali i během okupace, byť trestem za zakázanou civilní výrobu mohla být i smrt.

V bývalém servisu Jawa v Praze, který se za války změnil v opravnu německých vojenských motocyklů, tajně vznikla tzv. chytrovna, v níž se rodily nové konstrukční nápady pro poválečnou dobu. V chytrovně se připravovalo několik typů motocyklů i automobilů. Kromě Jozífova týmu se do práce zapojila řada dalších zaměstnanců a dokonce i lidé z jiných firem.

Již v roce 1944 vznikly první prototypy Jawy 250, které maskovány značkou DKW absolvovaly v okupované zemi desetitisíce testovacích kilometrů. Po válce pak díky náskoku ve vývoji, i díky odvaze zaměstnanců Jawy, kteří před Němci ukryli velké množství rozpracovaných motocyklů a materiálu, „pérák“, jak se mu začalo lidově říkat, ohromil množstvím převratných novinek motoristickou veřejnost doma i v zahraničí a učinil z Jawy celosvětově známou značku a dočasně dokonce jednoho z lídrů světového trhu.

Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“

Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“

Kývačka

Jozíf zůstal věrný značce i po znárodnění. Také jeho zásluhou zůstala Jawa i dlouho po komunistickém puči jednou z předních světových značek. Byl například u zrodu další legendární motorky - kývačky, která se vyvážela do 120 zemí světa. Jawa také již od dob zakladatele Janečka (zemřel v roce 1941) kladla velký důraz na sportovní úspěchy (byla jedinou motocyklovou továrnou, která se angažovala ve všech sportovních disciplínách a mohla se chlubit mnohými vavříny) a Jozíf byl často továrním manažerem.

Fotogalerie

Komunistická byrokracie a propagované heslo, že „do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu“, bylo počátkem pádu slavné značky. Konstruktéři sice měli stále spoustu originálních nápadů, které mnohdy s chutí převzala konkurence, komunistický režim však motocyklům nepřál, a tak většina novinek končila v šuplíku a jawy postupně přestaly být konkurenceschopné.

Po založení Výzkumně-vývojového závodu Jawa v Praze - Strašnicích se Jozíf stal jeho ředitelem a vedl ho až do odchodu do důchodu. Byl autorem či spoluautorem vynálezů chráněných 44 československými patenty.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.