Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejkrásnější auta v Československu dělal Sodomka. Narodil se před 150 lety

  18:00aktualizováno  18:00
Vyučený kolář Josef Sodomka starší před více než sto lety stál u zrodu podniku, který mezi válkami patřil ke špičkám evropského karosářství a dnes je významným výrobcem autobusů.

Aero 50 Dynamik | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Sodomka, který se narodil před 150 lety, 2. listopadu 1865 v Krouně na Chrudimsku, už za Rakouska-Uherska proslul jako výrobce kočárů. Ve 20. letech minulého století díky synovi včas reagoval na rozvoj automobilismu a karoserie nesoucí Sodomkovo jméno patřily mezi nejkrásnější nejen v Československu.

Fotogalerie

Zakladatel karosářské firmy se vypracoval od nuly, v 17 letech se vyučil kolářskému řemeslu a později odešel na zkušenou do zahraničí, kde se naučil vyrábět kočáry podle nejnovějších trendů. Po návratu do Čech pracoval v Praze, Trutnově i Jihlavě, než se v polovině 90. let 19. století přistěhoval do Vysokého Mýta. To ve středověku patřilo k nejvýznamnějším českým městům, ale jeho sláva postupně upadala a v době Sodomkova příchodu prosperovalo hlavně díky vojenské posádce.

Josef Sodomka byl zpočátku jen jedním z mnoha vysokomýtských dělníků, ale díky zkušenostem i podnikavému duchu se brzy „udělal pro sebe“. Vlastní podnik založil v květnu 1896 v pronajatých prostorách nedaleko centra, ale zpočátku se věnoval jen opravám. Změna přišla o rok později, kdy se díky věnu manželky Kateřiny přestěhoval do vlastního domku u silnice na Choceň (kolem kterého během let vyrostla celá továrna) a konečně se mohl pustit i do stavění vlastních kočárů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Sodomkův řemeslný um kombinovaný s pečlivostí a obchodním nadáním brzy slavily úspěch, jeho kočáry a vozy si objednávali lidé z širokého okolí. Jeho podnik však ještě řadu let zůstával jen řemeslnou dílnou, než si Josef Sodomka roku 1905 zakoupil parní stroj. Firma díky tomu dostala velkolepý název „První východočeská parostrojní výroba kočárů“ a díky nasazení páry se výrazně zvýšila její produktivita. A s přibývajícími zakázkami rostl také počet zaměstnanců.

Z původních pěti pomocníků se Sodomkův kolektiv rozrostl na téměř dvacítku zaměstnanců a těsně před první světovou válkou vysokomýtský podnik zažíval první vrchol.

Soukromý život Josefa Sodomky ovšem nijak idylický nebyl. Jeho manželka i dvě dcery podlehly tuberkulóze a přežil jen syn Josef, narozený v červnu 1904. S vypuknutím válečného konfliktu pak továrna postupně přicházela o zaměstnance i zákazníky a v roce 1916 se majitel musel nechat zaměstnat v mladoboleslavské automobilce.

Po vzniku Československa se Sodomkova továrna potácela na pokraji krachu, nové zakázky přicházely vzácně a přežívala jen díky opravám. Například za celý rok 1923 továrna vyrobila pouze 18 kočárů. Obrat přišel v polovině roku 1925, kdy se domů do Vysokého Mýta vrátil Josef Sodomka mladší.

Jednadvacetiletý mladík měl za sebou studium na odborné karosářské škole v Kašperských Horách a hlavně praxi v Mladé Boleslavi, kde se seznámil se stavbou automobilů. Více o Sodomkovi mladším čtěte zde.

Díky tomu Sodomka junior správně odhadl, kam zaměřit činnost firmy, které přes nevalnou ekonomickou kondici nescházeli zkušení řemeslníci. Už v září 1925 tak z bran továrny vyjel první u Sodomky karosovaný automobil, Praga Mignon s otevřenou karoserií, kterou si objednal vysokomýtský autodopravce Jan Šplíchal. Následující rok už ve firmě vzniklo karoserií 31 a zákazníci přibývali i nadále. Poslední dva kočáry pak Sodomkova továrny vyrobila v roce 1928.

Josef Sodomka starší, ač oficiálně vlastník firmy, pozoroval její nový rozmach už jen zpovzdálí, hlavní slovo totiž měl jeho nadaný potomek. Na odpočinek odešel v roce 1930 v pětašedesáti letech, když synovi prodal půlku společnosti (zbylá část patřila Sodomkově druhé manželce Bohumile a Josef Sodomka mladší ji získal o rok později po smrti nevlastní matky). Zakladatel vysokomýtské továrny ještě zažil její nejslavnější éru v 30. letech, zemřel v červnu 1939.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v...
Autofotka týdne: Nadšenec pojede k polskému moři na slavném zetoru

S traktorem, který vznikl před více než půl stoletím, se vydává na cestu nadšenec Martin Havelka. Stejně jako loni vyjíždí ze Škrdlovic na Vysočině do...  celý článek

Abarth 1000 Bialbero Record 1960
OBRAZEM: Na večírku nejvybranější automobilové šlechty světa

Bugatti, Duesenberg, Voisin, samozřejmě Ferrari, Maserati, Lancia, Pininfarina a mnoho dalších slavných automobilových jmen každoročně zdobí nejvěhlasnější...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 085 293 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.