Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejkrásnější auta v Československu dělal Sodomka. Narodil se před 150 lety

  18:00aktualizováno  18:00
Vyučený kolář Josef Sodomka starší před více než sto lety stál u zrodu podniku, který mezi válkami patřil ke špičkám evropského karosářství a dnes je významným výrobcem autobusů.

Aero 50 Dynamik | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Sodomka, který se narodil před 150 lety, 2. listopadu 1865 v Krouně na Chrudimsku, už za Rakouska-Uherska proslul jako výrobce kočárů. Ve 20. letech minulého století díky synovi včas reagoval na rozvoj automobilismu a karoserie nesoucí Sodomkovo jméno patřily mezi nejkrásnější nejen v Československu.

Fotogalerie

Zakladatel karosářské firmy se vypracoval od nuly, v 17 letech se vyučil kolářskému řemeslu a později odešel na zkušenou do zahraničí, kde se naučil vyrábět kočáry podle nejnovějších trendů. Po návratu do Čech pracoval v Praze, Trutnově i Jihlavě, než se v polovině 90. let 19. století přistěhoval do Vysokého Mýta. To ve středověku patřilo k nejvýznamnějším českým městům, ale jeho sláva postupně upadala a v době Sodomkova příchodu prosperovalo hlavně díky vojenské posádce.

Josef Sodomka byl zpočátku jen jedním z mnoha vysokomýtských dělníků, ale díky zkušenostem i podnikavému duchu se brzy „udělal pro sebe“. Vlastní podnik založil v květnu 1896 v pronajatých prostorách nedaleko centra, ale zpočátku se věnoval jen opravám. Změna přišla o rok později, kdy se díky věnu manželky Kateřiny přestěhoval do vlastního domku u silnice na Choceň (kolem kterého během let vyrostla celá továrna) a konečně se mohl pustit i do stavění vlastních kočárů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Sodomkův řemeslný um kombinovaný s pečlivostí a obchodním nadáním brzy slavily úspěch, jeho kočáry a vozy si objednávali lidé z širokého okolí. Jeho podnik však ještě řadu let zůstával jen řemeslnou dílnou, než si Josef Sodomka roku 1905 zakoupil parní stroj. Firma díky tomu dostala velkolepý název „První východočeská parostrojní výroba kočárů“ a díky nasazení páry se výrazně zvýšila její produktivita. A s přibývajícími zakázkami rostl také počet zaměstnanců.

Z původních pěti pomocníků se Sodomkův kolektiv rozrostl na téměř dvacítku zaměstnanců a těsně před první světovou válkou vysokomýtský podnik zažíval první vrchol.

Soukromý život Josefa Sodomky ovšem nijak idylický nebyl. Jeho manželka i dvě dcery podlehly tuberkulóze a přežil jen syn Josef, narozený v červnu 1904. S vypuknutím válečného konfliktu pak továrna postupně přicházela o zaměstnance i zákazníky a v roce 1916 se majitel musel nechat zaměstnat v mladoboleslavské automobilce.

Po vzniku Československa se Sodomkova továrna potácela na pokraji krachu, nové zakázky přicházely vzácně a přežívala jen díky opravám. Například za celý rok 1923 továrna vyrobila pouze 18 kočárů. Obrat přišel v polovině roku 1925, kdy se domů do Vysokého Mýta vrátil Josef Sodomka mladší.

Jednadvacetiletý mladík měl za sebou studium na odborné karosářské škole v Kašperských Horách a hlavně praxi v Mladé Boleslavi, kde se seznámil se stavbou automobilů. Více o Sodomkovi mladším čtěte zde.

Díky tomu Sodomka junior správně odhadl, kam zaměřit činnost firmy, které přes nevalnou ekonomickou kondici nescházeli zkušení řemeslníci. Už v září 1925 tak z bran továrny vyjel první u Sodomky karosovaný automobil, Praga Mignon s otevřenou karoserií, kterou si objednal vysokomýtský autodopravce Jan Šplíchal. Následující rok už ve firmě vzniklo karoserií 31 a zákazníci přibývali i nadále. Poslední dva kočáry pak Sodomkova továrny vyrobila v roce 1928.

Josef Sodomka starší, ač oficiálně vlastník firmy, pozoroval její nový rozmach už jen zpovzdálí, hlavní slovo totiž měl jeho nadaný potomek. Na odpočinek odešel v roce 1930 v pětašedesáti letech, když synovi prodal půlku společnosti (zbylá část patřila Sodomkově druhé manželce Bohumile a Josef Sodomka mladší ji získal o rok později po smrti nevlastní matky). Zakladatel vysokomýtské továrny ještě zažil její nejslavnější éru v 30. letech, zemřel v červnu 1939.

Autoři: ,




Nejčtenější

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Obytný přívěs Karosa W 4 Dingo
Autofotka týdne: Nejkrásnější český karavan je dnes opravdová rarita

Nejhezčím tuzemským továrně vyráběným obytným přívěsem byla Karosa W 4 zvaná Dingo. Tento obytný přívěs budil zaslouženou pozornost nejen svým vzhledem, ale i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.