Aero 50 Dynamik

Aero 50 Dynamik | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Nejkrásnější auta v Československu dělal Sodomka. Narodil se před 150 lety

  • 11
Vyučený kolář Josef Sodomka starší před více než sto lety stál u zrodu podniku, který mezi válkami patřil ke špičkám evropského karosářství a dnes je významným výrobcem autobusů.

Sodomka, který se narodil před 150 lety, 2. listopadu 1865 v Krouně na Chrudimsku, už za Rakouska-Uherska proslul jako výrobce kočárů. Ve 20. letech minulého století díky synovi včas reagoval na rozvoj automobilismu a karoserie nesoucí Sodomkovo jméno patřily mezi nejkrásnější nejen v Československu.

Zakladatel karosářské firmy se vypracoval od nuly, v 17 letech se vyučil kolářskému řemeslu a později odešel na zkušenou do zahraničí, kde se naučil vyrábět kočáry podle nejnovějších trendů. Po návratu do Čech pracoval v Praze, Trutnově i Jihlavě, než se v polovině 90. let 19. století přistěhoval do Vysokého Mýta. To ve středověku patřilo k nejvýznamnějším českým městům, ale jeho sláva postupně upadala a v době Sodomkova příchodu prosperovalo hlavně díky vojenské posádce.

Josef Sodomka byl zpočátku jen jedním z mnoha vysokomýtských dělníků, ale díky zkušenostem i podnikavému duchu se brzy „udělal pro sebe“. Vlastní podnik založil v květnu 1896 v pronajatých prostorách nedaleko centra, ale zpočátku se věnoval jen opravám. Změna přišla o rok později, kdy se díky věnu manželky Kateřiny přestěhoval do vlastního domku u silnice na Choceň (kolem kterého během let vyrostla celá továrna) a konečně se mohl pustit i do stavění vlastních kočárů.

Sodomkův řemeslný um kombinovaný s pečlivostí a obchodním nadáním brzy slavily úspěch, jeho kočáry a vozy si objednávali lidé z širokého okolí. Jeho podnik však ještě řadu let zůstával jen řemeslnou dílnou, než si Josef Sodomka roku 1905 zakoupil parní stroj. Firma díky tomu dostala velkolepý název „První východočeská parostrojní výroba kočárů“ a díky nasazení páry se výrazně zvýšila její produktivita. A s přibývajícími zakázkami rostl také počet zaměstnanců.

Z původních pěti pomocníků se Sodomkův kolektiv rozrostl na téměř dvacítku zaměstnanců a těsně před první světovou válkou vysokomýtský podnik zažíval první vrchol.

Soukromý život Josefa Sodomky ovšem nijak idylický nebyl. Jeho manželka i dvě dcery podlehly tuberkulóze a přežil jen syn Josef, narozený v červnu 1904. S vypuknutím válečného konfliktu pak továrna postupně přicházela o zaměstnance i zákazníky a v roce 1916 se majitel musel nechat zaměstnat v mladoboleslavské automobilce.

Po vzniku Československa se Sodomkova továrna potácela na pokraji krachu, nové zakázky přicházely vzácně a přežívala jen díky opravám. Například za celý rok 1923 továrna vyrobila pouze 18 kočárů. Obrat přišel v polovině roku 1925, kdy se domů do Vysokého Mýta vrátil Josef Sodomka mladší.

Jednadvacetiletý mladík měl za sebou studium na odborné karosářské škole v Kašperských Horách a hlavně praxi v Mladé Boleslavi, kde se seznámil se stavbou automobilů. Více o Sodomkovi mladším čtěte zde.

Díky tomu Sodomka junior správně odhadl, kam zaměřit činnost firmy, které přes nevalnou ekonomickou kondici nescházeli zkušení řemeslníci. Už v září 1925 tak z bran továrny vyjel první u Sodomky karosovaný automobil, Praga Mignon s otevřenou karoserií, kterou si objednal vysokomýtský autodopravce Jan Šplíchal. Následující rok už ve firmě vzniklo karoserií 31 a zákazníci přibývali i nadále. Poslední dva kočáry pak Sodomkova továrny vyrobila v roce 1928.

Josef Sodomka starší, ač oficiálně vlastník firmy, pozoroval její nový rozmach už jen zpovzdálí, hlavní slovo totiž měl jeho nadaný potomek. Na odpočinek odešel v roce 1930 v pětašedesáti letech, když synovi prodal půlku společnosti (zbylá část patřila Sodomkově druhé manželce Bohumile a Josef Sodomka mladší ji získal o rok později po smrti nevlastní matky). Zakladatel vysokomýtské továrny ještě zažil její nejslavnější éru v 30. letech, zemřel v červnu 1939.

,