Do koncernu GM patří značky Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Opel, Vauxhall a Holden.

Do koncernu GM patří značky Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Opel, Vauxhall a Holden. | foto: Chevrolet

Jsme světová jednička, tvrdí GM. Nejste, oponuje Volkswagen

  • 38
S automobilovým koncernem General Motors je to jako na pověstné houpačce. Ještě před třemi lety pomáhal americký prezident Barack Obama odvrátit jeho bankrot, dnes se označuje za světovou jedničku v počtu prodaných aut.

V roce 2011 si jeho výrobky po celém světě našly devět milionů zákazníků, což je o 800 000 víc, než kolik se jich podařilo ulovit německému Volkswagenu.

Jenže právě koncernu VW, který si na světové prvenství brousí zuby už delší dobu, se výpočet GM vůbec nelíbí. Agentura Dow Jones cituje mluvčího Volkswagenu, který prohlásil, že na rozdíl od GM si jeho firma do prodaných kusů nezapočítává prodeje dceřiných společností.

Volkswagen E-Bugster

"Pokud bychom to udělali a ve statistice se objevily i výrobky firem jako je Scania nebo MAN, kde má Volkswagen většinový podíl, pak bychom byli jedničkou my," vysvětluje mluvčí. Volkswagenu nejde pod nos, že General Motors do svých prodejních čísel zahrnul i odbyt čínských firem Liuzhou Wuling Motors a Shanghai Automotive Industry.

Koncern General Motors kritiku Volkswagenu odmítá a ústy svého mluvčího Jima Caina vzkazuje, že cílem GM není být nutně tím největším, ale hlavně tím nejlepším.

Dost možná je tato reakce přípravou na blízkou budoucnost, kdy se role obou rivalů mohou obrátit. Zatímco GM rostly loni prodeje o 7,6 procenta, u Volkswagenu to byl téměř dvojnásobek, přesně 14,6 procenta.

Při sporu o světové prvenství je však tentokrát jasným poraženým japonská Toyota, která byla světovou jedničkou ještě v roce 2010. Tehdy prodala bezmála 8,5 milionu aut, zatímco loni o 600 000 méně.

Toyota celkem bez úhony přestála problémy se zaseknutými plynovými pedály a nebrzdícím priusem, výpadky dodávek dílů po loňském březnovém zemětřesení však už nedokázala dotáhnout. Bronzová příčka za rok 2011 nejspíš Toyotu čeká i letos, protože plány pro rok 2012 mluví o 8,5 milionech vyrobených aut.  

Toyota Aygo

Souboj o prvenství si Volkswagen a GM letos nejspíš zopakují. Hyundai, který společně se značkou Kia loni prodal 6,6 milionu aut a vysloužil si pomyslnou bramborovou medaili, si letos vytyčil sedmimilionový cíl.

Hyundai je však pro nejsilnější světovou trojku do budoucna nejnebezpečnějším soupeřem, protože jeho prodeje rostou bezkonkurenčně nejrychleji. Odbyt automobilů Hyundai loni stoupl o 12,3 procenta, zájem o modely Kia vzrostl dokonce o 19,2 procenta.