Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsou prostorné, jsou pohodlné, mají budoucnost

  13:00aktualizováno  13:00
- Renault Espace v Evropě a Chrysler Voyager v Americe se již před lety staly synonymem praktického a pohodlného vozu, který uveze více než pětici cestujících. Evropské silnice a hlavně městské uličky však zabránily jejich masovému rozšíření na starém kontinentu. Nezbývalo tedy než vymyslet zmenšeninu těchto aut, které sice uvezou méně pasažérů, ale zaručí jim komfortní svezení v prostorném autě a v případě nutnosti i přepravu většího množství zavazadel.
Výchozím bodem se stal podvozek vozů nižší střední třídy, které jsou jasně nejúspěšnější kategorií mezi evropskými vozy. Nejdříve přišel Renault s Méganem Scénic, který uveze kvintet cestujících na samostatných sedačkách. Podobnou konstrukci má i čerstvá novinka Citroen Xsara Picasso. Uveze také pět lidí, ale konstruktéři Citroenu tvrdí, že zde najdou ještě více místa než v Renaultu, i zavazadlový prostor prý pohltí o zhruba sto litrů více než Scénic. Pro stejný počet pasažérů je určeno i Mitsubishi Space Star. Jeho zadní sedadlo však vychází z klasického sedadla pro tři pasažéry. O sedačku víc má Ital v nové třídě - Fiat Multipla, přičemž místo pro dalšího cestujícího se našlo na sedadle vpředu mezi řidičem a spolujezdcem. A konečně ještě o jednoho dalšího pasažéra navíc dokáže přepravit Opel Zafira, jehož sedadla se seřadila do tří řad. Druhou řadu sedadel lze úplně posunout dopředu a poslední dvojice sedadel může v případě potřeby zmizet v podlaze zavazadlového prostoru.
Na podvozku o třídu menším postavila svůj velkoprostorový vůz automobilka Mazda. Model Demio má stejnou konstrukci podlahové plošiny jako Mazda 121 a pětici cestujících dává slušnou dávku prostoru hlavně v oblasti ramen a hlavy. Stejně jako Mercedes třídy A, který svými rozměry zapadá do kategorie malých aut, však už nabízí méně prostoru pro zavazadla - zatímco u Multiply, Picassa a Scénicu se objem kufru pohybuje okolo čtyř až pěti set litrů, Demio uveze v základní verzi tři sta třicet litrů. Mercedes třídy A se navíc od všech ostatních liší svou "sendvičovou" koncepcí s dutinou mezi kabinou a podlahou vozidla.
Ještě o třídu níže, rovnou mezi minivozy, se řadí asijské vozy s vysokou a na svou třídu i prostornou karosérií. Kromě jihokorejského Hyundaie Atos a Daewoo Matiz sem patří i japonské Suzuki Wagon R+.

Citroen Xsara Picasso nezapírá svůj francouzský původ a je svým designem i koncepcí nejpodobnější zakladateli třídy - Renaultu Mégane Scénic. Prodej odstartuje až konec příštího roku, roční produkce se bude blížit stotisícové hranici.

Mitsubishi Space Star je japonským příspěvkem do diskuze na téma minivan. V tuzemsku se bude prodávat od konce letošního roku, nejlevnější verze s motorem 1,3 bude k mání za 427900 korun, silnější varianta s motorem 1,8 GDI (přímý vstřik paliva) bude stát 624387 korun.

Asi nejsilnějším dojmem z minivanů působí design Fiatu Multipla. Italští designéři o sobě opět dávají vědět, stejně futuristicky působí i interiér vozu. Široká Multipla má šest sedaček ve dvou řadách po třech.

Minivany jsou jako dělané pro tělesně postižené řidiče. Automobilky a firmy, které sériové vozy upravují, nabízejí různé způsoby, jak ulehčit handicapovaným nastupování do vozu. Mnohem jednodušší je u těchto aut i přeprava invalidních vozíků.

Opel Zafira má ve své třídě nejvíce sedadel - sedm. Je postavena na stejném podvozku jako Astra a na evropský trh vyrazí zkraje příštího roku. Konstruktéři Opelu nezapomínají na budoucnost a v Paříži hned představili i Zafiru s elektromotorem a pohonem na vodíkové palivo. V roce 2004 by se tento vůz mohl dostat do sériové výroby.

Do nejmenší kategorie vozů s vyvýšenou kabinou patří Suzuki Wagon R+. V Japonsku se stal tržním trhákem; na druhou příčku nejprodávanějších vozů odsunul dlouholetého lídra Toyotu Corollu.

Designérská studie Citroen C3 má být nástupcem populární kachny - i ona sází na vysokou a tím i pohodlnou karoserii. Automobilka ji prezentuje jako koncept vozu ne pro zítřek, ale pro pozítří, čímž míní rok 2001 až 2002.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.