Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsou prostorné, jsou pohodlné, mají budoucnost

  13:00
- Renault Espace v Evropě a Chrysler Voyager v Americe se již před lety staly synonymem praktického a pohodlného vozu, který uveze více než pětici cestujících. Evropské silnice a hlavně městské uličky však zabránily jejich masovému rozšíření na starém kontinentu. Nezbývalo tedy než vymyslet zmenšeninu těchto aut, které sice uvezou méně pasažérů, ale zaručí jim komfortní svezení v prostorném autě a v případě nutnosti i přepravu většího množství zavazadel.
Výchozím bodem se stal podvozek vozů nižší střední třídy, které jsou jasně nejúspěšnější kategorií mezi evropskými vozy. Nejdříve přišel Renault s Méganem Scénic, který uveze kvintet cestujících na samostatných sedačkách. Podobnou konstrukci má i čerstvá novinka Citroen Xsara Picasso. Uveze také pět lidí, ale konstruktéři Citroenu tvrdí, že zde najdou ještě více místa než v Renaultu, i zavazadlový prostor prý pohltí o zhruba sto litrů více než Scénic. Pro stejný počet pasažérů je určeno i Mitsubishi Space Star. Jeho zadní sedadlo však vychází z klasického sedadla pro tři pasažéry. O sedačku víc má Ital v nové třídě - Fiat Multipla, přičemž místo pro dalšího cestujícího se našlo na sedadle vpředu mezi řidičem a spolujezdcem. A konečně ještě o jednoho dalšího pasažéra navíc dokáže přepravit Opel Zafira, jehož sedadla se seřadila do tří řad. Druhou řadu sedadel lze úplně posunout dopředu a poslední dvojice sedadel může v případě potřeby zmizet v podlaze zavazadlového prostoru.
Na podvozku o třídu menším postavila svůj velkoprostorový vůz automobilka Mazda. Model Demio má stejnou konstrukci podlahové plošiny jako Mazda 121 a pětici cestujících dává slušnou dávku prostoru hlavně v oblasti ramen a hlavy. Stejně jako Mercedes třídy A, který svými rozměry zapadá do kategorie malých aut, však už nabízí méně prostoru pro zavazadla - zatímco u Multiply, Picassa a Scénicu se objem kufru pohybuje okolo čtyř až pěti set litrů, Demio uveze v základní verzi tři sta třicet litrů. Mercedes třídy A se navíc od všech ostatních liší svou "sendvičovou" koncepcí s dutinou mezi kabinou a podlahou vozidla.
Ještě o třídu níže, rovnou mezi minivozy, se řadí asijské vozy s vysokou a na svou třídu i prostornou karosérií. Kromě jihokorejského Hyundaie Atos a Daewoo Matiz sem patří i japonské Suzuki Wagon R+.

Citroen Xsara Picasso nezapírá svůj francouzský původ a je svým designem i koncepcí nejpodobnější zakladateli třídy - Renaultu Mégane Scénic. Prodej odstartuje až konec příštího roku, roční produkce se bude blížit stotisícové hranici.

Mitsubishi Space Star je japonským příspěvkem do diskuze na téma minivan. V tuzemsku se bude prodávat od konce letošního roku, nejlevnější verze s motorem 1,3 bude k mání za 427900 korun, silnější varianta s motorem 1,8 GDI (přímý vstřik paliva) bude stát 624387 korun.

Asi nejsilnějším dojmem z minivanů působí design Fiatu Multipla. Italští designéři o sobě opět dávají vědět, stejně futuristicky působí i interiér vozu. Široká Multipla má šest sedaček ve dvou řadách po třech.

Minivany jsou jako dělané pro tělesně postižené řidiče. Automobilky a firmy, které sériové vozy upravují, nabízejí různé způsoby, jak ulehčit handicapovaným nastupování do vozu. Mnohem jednodušší je u těchto aut i přeprava invalidních vozíků.

Opel Zafira má ve své třídě nejvíce sedadel - sedm. Je postavena na stejném podvozku jako Astra a na evropský trh vyrazí zkraje příštího roku. Konstruktéři Opelu nezapomínají na budoucnost a v Paříži hned představili i Zafiru s elektromotorem a pohonem na vodíkové palivo. V roce 2004 by se tento vůz mohl dostat do sériové výroby.

Do nejmenší kategorie vozů s vyvýšenou kabinou patří Suzuki Wagon R+. V Japonsku se stal tržním trhákem; na druhou příčku nejprodávanějších vozů odsunul dlouholetého lídra Toyotu Corollu.

Designérská studie Citroen C3 má být nástupcem populární kachny - i ona sází na vysokou a tím i pohodlnou karoserii. Automobilka ji prezentuje jako koncept vozu ne pro zítřek, ale pro pozítří, čímž míní rok 2001 až 2002.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...