Jsou prostorné, jsou pohodlné, mají budoucnost

- Renault Espace v Evropě a Chrysler Voyager v Americe se již před lety staly synonymem praktického a pohodlného vozu, který uveze více než pětici cestujících. Evropské silnice a hlavně městské uličky však zabránily jejich masovému rozšíření na starém kontinentu. Nezbývalo tedy než vymyslet zmenšeninu těchto aut, které sice uvezou méně pasažérů, ale zaručí jim komfortní svezení v prostorném autě a v případě nutnosti i přepravu většího množství zavazadel.
Výchozím bodem se stal podvozek vozů nižší střední třídy, které jsou jasně nejúspěšnější kategorií mezi evropskými vozy. Nejdříve přišel Renault s Méganem Scénic, který uveze kvintet cestujících na samostatných sedačkách. Podobnou konstrukci má i čerstvá novinka Citroen Xsara Picasso. Uveze také pět lidí, ale konstruktéři Citroenu tvrdí, že zde najdou ještě více místa než v Renaultu, i zavazadlový prostor prý pohltí o zhruba sto litrů více než Scénic. Pro stejný počet pasažérů je určeno i Mitsubishi Space Star. Jeho zadní sedadlo však vychází z klasického sedadla pro tři pasažéry. O sedačku víc má Ital v nové třídě - Fiat Multipla, přičemž místo pro dalšího cestujícího se našlo na sedadle vpředu mezi řidičem a spolujezdcem. A konečně ještě o jednoho dalšího pasažéra navíc dokáže přepravit Opel Zafira, jehož sedadla se seřadila do tří řad. Druhou řadu sedadel lze úplně posunout dopředu a poslední dvojice sedadel může v případě potřeby zmizet v podlaze zavazadlového prostoru.
Na podvozku o třídu menším postavila svůj velkoprostorový vůz automobilka Mazda. Model Demio má stejnou konstrukci podlahové plošiny jako Mazda 121 a pětici cestujících dává slušnou dávku prostoru hlavně v oblasti ramen a hlavy. Stejně jako Mercedes třídy A, který svými rozměry zapadá do kategorie malých aut, však už nabízí méně prostoru pro zavazadla - zatímco u Multiply, Picassa a Scénicu se objem kufru pohybuje okolo čtyř až pěti set litrů, Demio uveze v základní verzi tři sta třicet litrů. Mercedes třídy A se navíc od všech ostatních liší svou "sendvičovou" koncepcí s dutinou mezi kabinou a podlahou vozidla.
Ještě o třídu níže, rovnou mezi minivozy, se řadí asijské vozy s vysokou a na svou třídu i prostornou karosérií. Kromě jihokorejského Hyundaie Atos a Daewoo Matiz sem patří i japonské Suzuki Wagon R+.

Citroen Xsara Picasso nezapírá svůj francouzský původ a je svým designem i koncepcí nejpodobnější zakladateli třídy - Renaultu Mégane Scénic. Prodej odstartuje až konec příštího roku, roční produkce se bude blížit stotisícové hranici.

Mitsubishi Space Star je japonským příspěvkem do diskuze na téma minivan. V tuzemsku se bude prodávat od konce letošního roku, nejlevnější verze s motorem 1,3 bude k mání za 427900 korun, silnější varianta s motorem 1,8 GDI (přímý vstřik paliva) bude stát 624387 korun.

Asi nejsilnějším dojmem z minivanů působí design Fiatu Multipla. Italští designéři o sobě opět dávají vědět, stejně futuristicky působí i interiér vozu. Široká Multipla má šest sedaček ve dvou řadách po třech.

Minivany jsou jako dělané pro tělesně postižené řidiče. Automobilky a firmy, které sériové vozy upravují, nabízejí různé způsoby, jak ulehčit handicapovaným nastupování do vozu. Mnohem jednodušší je u těchto aut i přeprava invalidních vozíků.

Opel Zafira má ve své třídě nejvíce sedadel - sedm. Je postavena na stejném podvozku jako Astra a na evropský trh vyrazí zkraje příštího roku. Konstruktéři Opelu nezapomínají na budoucnost a v Paříži hned představili i Zafiru s elektromotorem a pohonem na vodíkové palivo. V roce 2004 by se tento vůz mohl dostat do sériové výroby.

Do nejmenší kategorie vozů s vyvýšenou kabinou patří Suzuki Wagon R+. V Japonsku se stal tržním trhákem; na druhou příčku nejprodávanějších vozů odsunul dlouholetého lídra Toyotu Corollu.

Designérská studie Citroen C3 má být nástupcem populární kachny - i ona sází na vysokou a tím i pohodlnou karoserii. Automobilka ji prezentuje jako koncept vozu ne pro zítřek, ale pro pozítří, čímž míní rok 2001 až 2002.