Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsou škodovky výhodnější? Škodovky versus konkurence

  17:15aktualizováno  17:15
Srovnání cen, výbavy a pojištění automobilů Škoda s jejich nejbližší konkurencí. Kdy se vyplatí kupovat škodovky a kdy jiná auta. Jak fabia, tak octavia i superb mají ve svých třídách více než poloviční podíl na trhu. Proč tomu tak je, má několik příčin.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Ale hlavní důvod je prostý: peníze.

Škodovky nabízejí proti konkurenci za stejnou cenu pokaždé něco navíc. Případně i téměř totéž za méně peněz.

Už pominuly doby, kdy o sympatiích k jedné značce rozhodovala převážně práce karosářů.

Minimum lidí, kteří dnes uvažují o koupi nového vozu, se rozhoduje jen podle jeho vzhledu.

Vždyť takovou fabii si kvůli "úžasnému designu" určitě nekupujeme. O superbu platí to samé. Jen nová octavia je z tohoto pohledu na tom trochu lépe. Ale je už dražší...

Podle průzkumů ještě sice hrají roli sympatie ke konkrétní značce a vydařený tvar karoserie, ale na prvním místě je kalkulace.

Škodovky a konkurence

Podíl vozů Škoda a nejvíce prodávaných dalších modelů v jednotlivých třídách v roce 2004

model

prodané vozy

podíl ve své třídě

Škoda Fabia

43 589

64,0 %

Peugeot 206

3690

5,4 %

Hyundai Getz

2545

3,7 %

Ford Fiesta

2254

3,3 %

Škoda Superb

2589

60,2 %

Audi A6

500

11,6 %

Mercedes E

343

8,0 %

BMW 5

338

7,9 %

U fabie a superbu je porovnávání poměrně jednoduché, protože tyto vozy patří jasně do malé, resp. vyšší střední třídy, u octavie je to složitější; formálně by sice měla být porovnávána s auty z nižší střední třídy, řadou hodnot však už patří mezi vozy třídy střední, do které je také zpravidla řazena.
Škodovky vyhrávají svými výhodami
"Hlavní argumenty, které hrají pro škodovky, pomineme-li tradici, jsou vlastně tři," říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu, a vypočítává: "Dostupnost servisní sítě, stále přece jen o trochu levnější náhradní díly a i to, že vždy se ve své třídě pohybuje škodovka na samé horní hranici velikosti."

Na prvních dvou místech tak znalec domácího trhu jmenuje oblasti, které přímo souvisí s provozními náklady. Například servisní sítě rozhodují, jak daleko budu muČím set s autem jet do opravy, kolik to bude stát času a peněz za benzin. I z tohoto ohledu Škoda Auto jasně boduje, neboť má v Česku jednoznačně nejhustší síť opraven.

"Vysoký tržní podíl značky Škoda se na domácím trhu opírá o tradici, dlouhodobě budovanou důvěru a loajalitu zákazníků," tvrdí Petr Podlipný, vedoucí prodeje Škoda Auto pro střední Evropu.

"Klíčovým faktorem je však správná paleta modelů, které svou nabídkou prostoru, technickou vyspělostí, kvalitou a výhodnou cenou oslovují hodně motoristů. Výhodou pro zákazníky je vedle nejrozšířenější sítě značkových servisů v republice také dostupnost náhradních dílů, nabídka výhodných způsobů financování a fakt, že vozy Škoda mají nízkou ztrátu hodnoty při dalším prodeji."

Kolik za kolik
Svou roli hrají i spotřeba a technika vozu. Rozhoduje to, jak velký vnitřní prostor konkrétní model nabízí, jak velký má kufr, ale zájemce o nové auto porovnává třeba i to, kolik auto uveze, tedy jeho užitečnou hmotnost. Srovnání říká, že jedinou konkurencí Škody Fabia je teď Ford Fiesta.

Navíc je základní model fabie vždy pětidveřový, zatímco řada jiných firem nabízí svůj výchozí, nejlevnější model jako třídveřový. Pár dalších dveří už je za příplatek - což zpravidla představuje minimálně deset, ale spíše patnáct tisíc korun.

Nelze pominout ani částky za pojištění vozu. I zde jsou velké rozdíly ve prospěch škodovek. Proč tomu tak je, vysvětluje Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny: "Sazby povinného ručení vycházejí z prostého objemu motoru; sazby havarijního pojištění však již odrážejí cenu vozidla, ale také cenu jeho náhradních dílů a práci servisních mechaniků, kteří jej opravují. Vozidlo s objemem motoru 1,4 litru stojí 250 tisíc korun, ale také třeba 450 tisíc korun." Z hlediska cen pojištění může fabii konkurovat jen Hyundai Getz.

Kolik centimetrů, litrů a kilogramů za kolik korun

Srovnání ceny a základních technických údajů škodovek s nejbližší konkurencí

 

základní cena (Kč)

délka (cm)

rozvor (cm)

objem kufru (l)

užitečná hmotnost(kg)

Škoda Fabia

224 900

397

246

260

440

Peugeot 206

245 900

382

245

245

420

Hyundai Getz

199 900

380

246

254

390

Ford Fiesta

239 900

392

249

268

405

 

 

 

 

 

 

Škoda Octavia

424 900

457

258

560

585

VW Passat

649 900

477

271

485

607

Ford Mondeo

599 900

473

275

500

532

Ford Focus

414 900

434

264

385

461

Opel Astra

445 900

425

261

350

482

Peugeot 307

355 000

420

260

341

480

 

 

 

 

 

 

Škoda Superb

619 900

480

280

462

502

Audi A6

1 111 900

492

284

546

630

Mercedes E

1 179 000

482

285

540

535

BMW 5

1 173 600

484

289

520

465

Srovnání vychází z cen základních modelů, ale zohledňuje i momentální slevy. Vedle celkové délky vozu porovnává i rozvor (vzájemná vzdálenost náprav vozu, důležitá hodnota pro vnitřní prostornost), velikost kufru i užitečnou hmotnost - tedy kolik vůz uveze nákladu. V případě octavie, která se pohybuje ze všech škodovek nejvýrazněji na pomezí dvou tříd, nižší střední a střední, porovnáváme vůz i v tomto případě s automobily obou těchto tříd. Zvýrazněné hodnoty jsou nejlepší v porovnání.

Příklady rozdílu v základní výbavě

Škoda Fabia Junior

Peugeot 206

Cena 224 900 Kč

Cena 259 900 Kč

* 1x airbag
* imobilizér
* mechanické ovládání oken  

* 1x airbag
* otáčkoměr
* výškově nastavitelný volant
* mechanické ovládání oken
* výškově nastavitelné sedadlo řidiče

Výbava nerozhoduje
V zahraničí patří k rozhodujícím faktorům při porovnávání cen i bohatost základní výbavy. V tom je ovšem zvláštnost tuzemského trhu: toto hledisko platí jen pro vyšší třídy. V Česku, kde představuje největší podíl na trhu (víc než polovinu) třída malých aut, rozhodují jen a jen ceny, bez ohledu na výbavu. (Ve zbytku západní Evropy tvoří největší díl trhu vozy o kategorii výš - tedy z nižší střední třídy.) I v tomto směru umí Škoda zákazníkům vyjít vstříc. Stačí porovnání s dalším vozem nejbližší konkurence - Peugeotem 206.

Jaká je konkurence?  
Koho v Mladé Boleslavi považují za tu nejbližší konkurenci? Podle tiskového mluvčího Škody Auto Evžena Krauskopfa to jsou například vozy Renault Clio/Thalia, Peugeot 206, Toyota Yaris, Opel Corsa, Ford Fiesta, Hyundai Getz, u octavie to je například Opel Astra, Ford Focus, Ford Mondeo, Peugeot 307, Renault Megane, ale i Mazda 6, u superbu Audi A4/A6, BMW 5, Mercedes třídy E, Peugeot 607 nebo volvo.

Octavia a konkurence

model

prodané vozy 2004

podíl ve své třídě 

Škoda Octavia

18 322

69,3 %

VW Passat

1574

6,0 %

Ford Mondeo

1009

3,8 %

Ford Focus

1882

9,5 %

Opel Astra

1861

9,4 %

Peugeot 307

1700

8,6 %

Výčet je zajímavý i tím, že v případě octavie lze právě díky větším rozměrům vozu srovnávat nejen s automobily ve stejné "váhové kategorii", tedy v nižší střední třídě, ale i s těmi o třídu výš, tedy střední. Toto hledisko zahrnuje i naše srovnání: cenové, ale především z hlediska dalších okolností, které v různé míře hodnotu vozu ovlivňují, například ceny vybraných náhradních dílů, servisních prací a pojištění.

A výsledek? Zatímco cenou má octavia zdatné konkurenty v nižší střední třídě, ostatními parametry již zdatně konkuruje vozům o třídu výš. A superb? V řadě hodnot je srovnatelný s konkurencí ve vyšší střední třídě, válcuje ji však nižší cenou.

Kolik stojí pojistky

Srovnání cen ročního povinného a havarijního pojištění na příkladu České pojišťovny

Škoda Fabia 1,2
Povinné ručení
3656 Kč
Havarijní pojistka
6943 Kč

Peugeot 206 1,1
Povinné ručení
3656 Kč
Havarijní pojistka
11 066 Kč

Hyundai Getz 1,1
Povinné ručení
3656 Kč
Havarijní pojistka
6549 Kč

Ford Fiesta 1,3
Povinné ručení
3656 Kč
Havarijní pojistka
8013 Kč

Ford Focus 1,4
Povinné ručení
5335 Kč
Havarijní pojistka
13 857 Kč

Škoda Octavia 1,4
Povinné ručení
5335 Kč
Havarijní pojistka
13 729 Kč

Ford Mondeo 1,8i Povinné ručení
5335 Kč
Havarijní pojistka
20 031 Kč

Ford Focus 1,4
Povinné ručení
5335 Kč
Havarijní pojistka
13 857 Kč

Opel Astra 1,4
Povinné ručení
5335 Kč
Havarijní pojistka
15 089 Kč

Peugeot 307 1,4
Povinné ručení
5335 Kč
Havarijní pojistka
15 975 Kč

Škoda Superb 2,0
Povinné ručení
8586 Kč
Havarijní pojistka
20 587 Kč

VW Passat 1,6
Povinné ručení
5335 Kč
Havarijní pojistka
22 168 Kč

Audi A6 2,4
Povinné ručení
8586 Kč
Havarijní pojistka
70 650 Kč

Mercedes E 220 CDI
Povinné ručení
8586 Kč
Havarijní pojistka
92 371 Kč

BMW 523i
Povinné ručení
8586 Kč
Havarijní pojistka
67 705 Kč

Zdroj: Česká pojišťovna

Poznámka: Havarijní pojištění počítá s desetiprocentní spoluúčastí a mechanickým zabezpečením vozu (například Construct, Defend Lock).

Závěr? Zatímco naprostá většina automobilových značek se doslova předhání ve vymýšlení nejrůznějších slevových a bonusových akcí, Škodovka jde spíš opačnou cestou: jemně, zato systematicky zdražuje. Její nejlevnější model - Fabia Junior - od uvedení na trh přesně před čtyřmi roky roky drží stále stejnou cenu.

Ceny vybraných náhradních dílů a servisních prací

Škoda Fabia
Přední blatník 2832 Kč
Přední tlumič 2828 Kč
Převodovka 41 412 Kč
Hodina mechanické práce 470 Kč
Hodina lakýrnické práce 470 Kč
Peugeot 206
Přední blatník 2986 Kč
Přední tlumič 1674 Kč
Převodovka 85 700 Kč
Hodina mechanické práce 535 Kč
Hodina lakýrnické práce 595 Kč
Hyundai Getz
Přední blatník 4353 Kč
Přední tlumič 2197 Kč
Převodovka 49 748 Kč
Hodina mechanické práce 500 Kč
Hodina lakýrnické práce 650 Kč
Ford Fiesta
Přední blatník 3520 Kč
Přední tlumič 2642 Kč
Převodovka 37 770 Kč
Hodina mechanické práce 450 Kč
Hodina lakýrnické práce 570 Kč

Škoda Octavia
Přední blatník 3665 Kč
Přední tlumič 3398 Kč
Převodovka 73 970 Kč
Hodina mechanické práce 470 Kč
Hodina lakýrnické práce 470 Kč
VW Passat
Přední blatník 5312 Kč
Přední tlumič 3877 Kč
Převodovka 50 551 Kč
Hodina mechanické práce 745 Kč
Hodina lakýrnické práce 870 Kč
Ford Mondeo
Přední blatník 4783 Kč
Přední tlumič 2516 Kč
Převodovka 48 738 Kč
Hodina mechanické práce 450 Kč
Hodina lakýrnické práce 570 Kč
Ford Focus
Přední blatník 4783 Kč
Přední tlumič 2516 Kč
Převodovka 48 738 Kč
Hodina mechanické práce 450 Kč
Hodina lakýrnické práce 470 Kč
Opel Astra
Přední blatník 3557 Kč
Přední tlumič 2632 Kč
Převodovka 137 611 Kč
Hodina mechanické práce 490 Kč
Hodina lakýrnické práce 580 Kč
Peugeot 307
Přední blatník 4342 Kč
Přední tlumič 2135 Kč
Převodovka 87 500 Kč
Hodina mechanické práce 535 Kč
Hodina lakýrnické práce 595 Kč

Škoda Superb 2,0
Přední blatník 3772 Kč
Přední tlumič 3844 Kč
Převodovka 84 966 Kč
Hodina mechanické práce 470 Kč
Hodina lakýrnické práce 470 Kč
Audi A6
Přední blatník 6854 Kč
Přední tlumič 4177 Kč
Převodovka 86 965 Kč
Hodina mechanické práce 912 Kč
Hodina lakýrnické práce 1083 Kč
Mercedes E
Přední blatník 7341 Kč
Přední tlumič 4832 Kč
Převodovka 61 780 Kč
* Hodina mechanické práce 1450 Kč
Hodina lakýrnické práce 1450 Kč
BMW 5
Přední blatník 7586 Kč
Přední tlumič 5245 Kč
Převodovka 104 072 Kč
Hodina mechanické práce 825 Kč
Hodina lakýrnické práce 825 Kč

* Pokud zákazník původní součástku vrátí servisu, obdrží slevu 16 151 Kč. Poznámka: Cena za hodinu mechanické a lakýrnické práce se může v závislosti na jednotlivých servisech lišit, stejně jako ceny náhradních dílů různých modelových verzí.

Laurin & Klement Voituretta

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.