100 LET ŠKODOVEK Pozor! Velká příloha |
Ale hlavní důvod je prostý: peníze.
Škodovky nabízejí proti konkurenci za stejnou cenu pokaždé něco navíc. Případně i téměř totéž za méně peněz.
Už pominuly doby, kdy o sympatiích k jedné značce rozhodovala převážně práce karosářů.
Minimum lidí, kteří dnes uvažují o koupi nového vozu, se rozhoduje jen podle jeho vzhledu.
Vždyť takovou fabii si kvůli "úžasnému designu" určitě nekupujeme. O superbu platí to samé. Jen nová octavia je z tohoto pohledu na tom trochu lépe. Ale je už dražší...
Podle průzkumů ještě sice hrají roli sympatie ke konkrétní značce a vydařený tvar karoserie, ale na prvním místě je kalkulace.
Škodovky a konkurence Podíl vozů Škoda a nejvíce prodávaných dalších modelů v jednotlivých třídách v roce 2004 model prodané vozy podíl ve své třídě 43 589 64,0 % 3690 5,4 % 2545 3,7 % 2254 3,3 % 2589 60,2 % 500 11,6 % 343 8,0 % 338 7,9 %
Škodovky vyhrávají svými výhodami
Škoda Fabia
Peugeot 206
Hyundai Getz
Ford Fiesta
Škoda Superb
Audi A6
Mercedes E
BMW 5
U fabie a superbu je porovnávání poměrně jednoduché, protože tyto vozy patří jasně do malé, resp. vyšší střední třídy, u octavie je to složitější; formálně by sice měla být porovnávána s auty z nižší střední třídy, řadou hodnot však už patří mezi vozy třídy střední, do které je také zpravidla řazena.
"Hlavní argumenty, které hrají pro škodovky, pomineme-li tradici, jsou vlastně tři," říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu, a vypočítává: "Dostupnost servisní sítě, stále přece jen o trochu levnější náhradní díly a i to, že vždy se ve své třídě pohybuje škodovka na samé horní hranici velikosti."
Na prvních dvou místech tak znalec domácího trhu jmenuje oblasti, které přímo souvisí s provozními náklady. Například servisní sítě rozhodují, jak daleko budu muČím set s autem jet do opravy, kolik to bude stát času a peněz za benzin. I z tohoto ohledu Škoda Auto jasně boduje, neboť má v Česku jednoznačně nejhustší síť opraven.
"Vysoký tržní podíl značky Škoda se na domácím trhu opírá o tradici, dlouhodobě budovanou důvěru a loajalitu zákazníků," tvrdí Petr Podlipný, vedoucí prodeje Škoda Auto pro střední Evropu.
"Klíčovým faktorem je však správná paleta modelů, které svou nabídkou prostoru, technickou vyspělostí, kvalitou a výhodnou cenou oslovují hodně motoristů. Výhodou pro zákazníky je vedle nejrozšířenější sítě značkových servisů v republice také dostupnost náhradních dílů, nabídka výhodných způsobů financování a fakt, že vozy Škoda mají nízkou ztrátu hodnoty při dalším prodeji."
Kolik za kolik
Svou roli hrají i spotřeba a technika vozu. Rozhoduje to, jak velký vnitřní prostor konkrétní model nabízí, jak velký má kufr, ale zájemce o nové auto porovnává třeba i to, kolik auto uveze, tedy jeho užitečnou hmotnost. Srovnání říká, že jedinou konkurencí Škody Fabia je teď Ford Fiesta.
Navíc je základní model fabie vždy pětidveřový, zatímco řada jiných firem nabízí svůj výchozí, nejlevnější model jako třídveřový. Pár dalších dveří už je za příplatek - což zpravidla představuje minimálně deset, ale spíše patnáct tisíc korun.
Nelze pominout ani částky za pojištění vozu. I zde jsou velké rozdíly ve prospěch škodovek. Proč tomu tak je, vysvětluje Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny: "Sazby povinného ručení vycházejí z prostého objemu motoru; sazby havarijního pojištění však již odrážejí cenu vozidla, ale také cenu jeho náhradních dílů a práci servisních mechaniků, kteří jej opravují. Vozidlo s objemem motoru 1,4 litru stojí 250 tisíc korun, ale také třeba 450 tisíc korun." Z hlediska cen pojištění může fabii konkurovat jen Hyundai Getz.
Kolik centimetrů, litrů a kilogramů za kolik korun | |||||
Srovnání ceny a základních technických údajů škodovek s nejbližší konkurencí | |||||
|
základní cena (Kč) |
délka (cm) |
rozvor (cm) |
objem kufru (l) |
užitečná hmotnost(kg) |
Škoda Fabia |
224 900 |
397 |
246 |
260 |
440 |
Peugeot 206 |
245 900 |
382 |
245 |
245 |
420 |
Hyundai Getz |
199 900 |
380 |
246 |
254 |
390 |
Ford Fiesta |
239 900 |
392 |
249 |
268 |
405 |
|
|
|
|
|
|
Škoda Octavia |
424 900 |
457 |
258 |
560 |
585 |
VW Passat |
649 900 |
477 |
271 |
485 |
607 |
Ford Mondeo |
599 900 |
473 |
275 |
500 |
532 |
Ford Focus |
414 900 |
434 |
264 |
385 |
461 |
Opel Astra |
445 900 |
425 |
261 |
350 |
482 |
Peugeot 307 |
355 000 |
420 |
260 |
341 |
480 |
|
|
|
|
|
|
Škoda Superb |
619 900 |
480 |
280 |
462 |
502 |
Audi A6 |
1 111 900 |
492 |
284 |
546 |
630 |
Mercedes E |
1 179 000 |
482 |
285 |
540 |
535 |
BMW 5 |
1 173 600 |
484 |
289 |
520 |
465 |
Srovnání vychází z cen základních modelů, ale zohledňuje i momentální slevy. Vedle celkové délky vozu porovnává i rozvor (vzájemná vzdálenost náprav vozu, důležitá hodnota pro vnitřní prostornost), velikost kufru i užitečnou hmotnost - tedy kolik vůz uveze nákladu. V případě octavie, která se pohybuje ze všech škodovek nejvýrazněji na pomezí dvou tříd, nižší střední a střední, porovnáváme vůz i v tomto případě s automobily obou těchto tříd. Zvýrazněné hodnoty jsou nejlepší v porovnání. |
Příklady rozdílu v základní výbavě | |
Škoda Fabia Junior |
Peugeot 206 |
Cena 224 900 Kč |
Cena 259 900 Kč |
* 1x airbag |
* 1x airbag |
Výbava nerozhoduje
V zahraničí patří k rozhodujícím faktorům při porovnávání cen i bohatost základní výbavy. V tom je ovšem zvláštnost tuzemského trhu: toto hledisko platí jen pro vyšší třídy. V Česku, kde představuje největší podíl na trhu (víc než polovinu) třída malých aut, rozhodují jen a jen ceny, bez ohledu na výbavu. (Ve zbytku západní Evropy tvoří největší díl trhu vozy o kategorii výš - tedy z nižší střední třídy.) I v tomto směru umí Škoda zákazníkům vyjít vstříc. Stačí porovnání s dalším vozem nejbližší konkurence - Peugeotem 206.
Jaká je konkurence?
Koho v Mladé Boleslavi považují za tu nejbližší konkurenci? Podle tiskového mluvčího Škody Auto Evžena Krauskopfa to jsou například vozy Renault Clio/Thalia, Peugeot 206, Toyota Yaris, Opel Corsa, Ford Fiesta, Hyundai Getz, u octavie to je například Opel Astra, Ford Focus, Ford Mondeo, Peugeot 307, Renault Megane, ale i Mazda 6, u superbu Audi A4/A6, BMW 5, Mercedes třídy E, Peugeot 607 nebo volvo.
Octavia a konkurence | ||
model |
prodané vozy 2004 |
podíl ve své třídě |
Škoda Octavia |
18 322 |
69,3 % |
VW Passat |
1574 |
6,0 % |
Ford Mondeo |
1009 |
3,8 % |
Ford Focus |
1882 |
9,5 % |
Opel Astra |
1861 |
9,4 % |
Peugeot 307 |
1700 |
8,6 % |
A výsledek? Zatímco cenou má octavia zdatné konkurenty v nižší střední třídě, ostatními parametry již zdatně konkuruje vozům o třídu výš. A superb? V řadě hodnot je srovnatelný s konkurencí ve vyšší střední třídě, válcuje ji však nižší cenou.
Kolik stojí pojistky |
Srovnání cen ročního povinného a havarijního pojištění na příkladu České pojišťovny |
|
|
|
Zdroj: Česká pojišťovna Poznámka: Havarijní pojištění počítá s desetiprocentní spoluúčastí a mechanickým zabezpečením vozu (například Construct, Defend Lock). |
Závěr? Zatímco naprostá většina automobilových značek se doslova předhání ve vymýšlení nejrůznějších slevových a bonusových akcí, Škodovka jde spíš opačnou cestou: jemně, zato systematicky zdražuje. Její nejlevnější model - Fabia Junior - od uvedení na trh přesně před čtyřmi roky roky drží stále stejnou cenu.
Ceny vybraných náhradních dílů a servisních prací
Škoda Fabia Přední blatník 2832 Kč Přední tlumič 2828 Kč Převodovka 41 412 Kč Hodina mechanické práce 470 Kč Hodina lakýrnické práce 470 Kč |
Peugeot 206 Přední blatník 2986 Kč Přední tlumič 1674 Kč Převodovka 85 700 Kč Hodina mechanické práce 535 Kč Hodina lakýrnické práce 595 Kč |
Hyundai Getz Přední blatník 4353 Kč Přední tlumič 2197 Kč Převodovka 49 748 Kč Hodina mechanické práce 500 Kč Hodina lakýrnické práce 650 Kč |
Ford Fiesta Přední blatník 3520 Kč Přední tlumič 2642 Kč Převodovka 37 770 Kč Hodina mechanické práce 450 Kč Hodina lakýrnické práce 570 Kč |
Škoda Octavia Přední blatník 3665 Kč Přední tlumič 3398 Kč Převodovka 73 970 Kč Hodina mechanické práce 470 Kč Hodina lakýrnické práce 470 Kč |
VW Passat Přední blatník 5312 Kč Přední tlumič 3877 Kč Převodovka 50 551 Kč Hodina mechanické práce 745 Kč Hodina lakýrnické práce 870 Kč |
Ford Mondeo Přední blatník 4783 Kč Přední tlumič 2516 Kč Převodovka 48 738 Kč Hodina mechanické práce 450 Kč Hodina lakýrnické práce 570 Kč |
Ford Focus Přední blatník 4783 Kč Přední tlumič 2516 Kč Převodovka 48 738 Kč Hodina mechanické práce 450 Kč Hodina lakýrnické práce 470 Kč |
Opel Astra Přední blatník 3557 Kč Přední tlumič 2632 Kč Převodovka 137 611 Kč Hodina mechanické práce 490 Kč Hodina lakýrnické práce 580 Kč |
Peugeot 307 Přední blatník 4342 Kč Přední tlumič 2135 Kč Převodovka 87 500 Kč Hodina mechanické práce 535 Kč Hodina lakýrnické práce 595 Kč |
Škoda Superb 2,0 Přední blatník 3772 Kč Přední tlumič 3844 Kč Převodovka 84 966 Kč Hodina mechanické práce 470 Kč Hodina lakýrnické práce 470 Kč |
Audi A6 Přední blatník 6854 Kč Přední tlumič 4177 Kč Převodovka 86 965 Kč Hodina mechanické práce 912 Kč Hodina lakýrnické práce 1083 Kč |
Mercedes E Přední blatník 7341 Kč Přední tlumič 4832 Kč Převodovka 61 780 Kč * Hodina mechanické práce 1450 Kč Hodina lakýrnické práce 1450 Kč |
BMW 5 Přední blatník 7586 Kč Přední tlumič 5245 Kč Převodovka 104 072 Kč Hodina mechanické práce 825 Kč Hodina lakýrnické práce 825 Kč |
* Pokud zákazník původní součástku vrátí servisu, obdrží slevu 16 151 Kč. Poznámka: Cena za hodinu mechanické a lakýrnické práce se může v závislosti na jednotlivých servisech lišit, stejně jako ceny náhradních dílů různých modelových verzí.
Laurin & Klement Voituretta |