Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsou zimní pneumatiky v Evropě povinné?

  0:26aktualizováno  0:26
Diskuse na téma užitečnosti zimních pneumatik přišla bohužel až s příchodem sněhu na české silnice. Dvě nesmiřitelné skupiny řidičů neúnavně diskutuji, je-li nutné na zimu přezouvat svého plechového miláčka, nebo ne. A také: neměla by být povinnost přezout auto na zimu dána zákonem?

Stejně, jako se na podzim musí řidiči naučit během dne svítit, měli by za povinnost přezout.

Jak na to jdou za humny?
Evropská unie tento problém - podle informací informačního centra EU - ve své legislativě nijak neřeší. Je v kompetenci každého z členských států, důvěřuje-li ve zdravý rozum svých obyvatel, nebo jestli přezouvání majitelům vozidel raději nakáže.

"Uvolněný" přístup k této problematice je vcelku logický - v Řecku, nebo ve Španělsku, kde je sněhová nadílka spíše národním svátkem, nebude řešení této problematiky tak akutní, jako kupříkladu ve Skandinávii.

Evropské státy, které zbytečným sporům předcházejí, jsme v Evropě našli tři. Přikázáno na zimu přezout mají motoristé ve dvou členských (Finsko a Švédsko) a jedné nečlenské zemi (Švýcarsko). V ostatních státech jsou zimní pneumatiky podle dostupných informací pouze doporučeny.

Finsko je nejpřísnější
Ve Finsku všichni, co se chtějí v zimě vozit musí, minimálně na období  začátku prosince do konce dubna přezout, jinak je čeká pokuta. Finský zákon rozlišuje i minimální hloubky dezénu: pro zimní pneumatiky to jsou 3 mm, pro letní pak standardní 1,6 mm.

Ve Švédsku dostane pokutu každý, koho "načapají" na letních pneumatikách v období od 1. prosince do 31. března. Podle informací autoklubu ABA se toto omezení nevztahuje na vozidla registrovaná v zahraničí.

A konečně Švýcarsko. Tam sice zimní pneumatiky povinné nejsou, ale řidiči vozidel, která jimi nejsou vybavena ve sněhových podmínkách, mohou dostat pokutu.

V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Suzuki Splash 1.0 12V 2009 ·...
Suzuki Splash 1.0 12V 2009 ·...

r.v. 2009, naj. 97 490 km, benzín
110 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.