Stejně, jako se na podzim musí řidiči naučit během dne svítit, měli by za povinnost přezout.
Jak na to jdou za humny?
Evropská unie tento problém - podle informací informačního centra EU - ve své legislativě nijak neřeší. Je v kompetenci každého z členských států, důvěřuje-li ve zdravý rozum svých obyvatel, nebo jestli přezouvání majitelům vozidel raději nakáže.
"Uvolněný" přístup k této problematice je vcelku logický - v Řecku, nebo ve Španělsku, kde je sněhová nadílka spíše národním svátkem, nebude řešení této problematiky tak akutní, jako kupříkladu ve Skandinávii.
Evropské státy, které zbytečným sporům předcházejí, jsme v Evropě našli tři. Přikázáno na zimu přezout mají motoristé ve dvou členských (Finsko a Švédsko) a jedné nečlenské zemi (Švýcarsko). V ostatních státech jsou zimní pneumatiky podle dostupných informací pouze doporučeny.
Finsko je nejpřísnější
Ve Finsku všichni, co se chtějí v zimě vozit musí, minimálně na období začátku prosince do konce dubna přezout, jinak je čeká pokuta. Finský zákon rozlišuje i minimální hloubky dezénu: pro zimní pneumatiky to jsou 3 mm, pro letní pak standardní 1,6 mm.
Ve Švédsku dostane pokutu každý, koho "načapají" na letních pneumatikách v období od 1. prosince do 31. března. Podle informací autoklubu ABA se toto omezení nevztahuje na vozidla registrovaná v zahraničí.
A konečně Švýcarsko. Tam sice zimní pneumatiky povinné nejsou, ale řidiči vozidel, která jimi nejsou vybavena ve sněhových podmínkách, mohou dostat pokutu.
V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat |