Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jste na silnici nebezpeční? Podívejte se pravdě do oka

aktualizováno 
Každý druhý řidič vidí špatně a většinou o tom neví, nebo si to nechce připustit. Vyzkoušejte si, jak jste na tom vy. Redakce iDNES.cz vám přináší domácí test s Landoltovými optotypy - nejobjektivnějším způsobem, jak si vyšetřit zrak.
Rychlý oční test zvládnete i doma. Pokud se vám zrak nezdá, nechte si oči co nejdříve vyšetřit. Ilustrační foto

Rychlý oční test zvládnete i doma. Pokud se vám zrak nezdá, nechte si oči co nejdříve vyšetřit. Ilustrační foto | foto: Isifa/Marie Claire Group

Když loni policisté a pracovníci organizace Besip kontrolovali, jaký zrak mají čeští řidiči, nestačili se divit. Výsledky byly dvojnásobně horší než v roce 2013, kdy podobný test prováděli naposledy.

„Tehdy špatně viděla čtvrtina všech testovaných řidičů, v roce 2016 se toto číslo posunulo až k jedné polovině. Ze 346 šoférů měl nějakou vadu zraku každý druhý. A čtyři procenta z nich by za volant sedat vůbec neměla. Nejhorší je, že drtivá většina šoférů o vadě zraku vůbec neví a ani tento stav neřeší,“ říká prezident autoklubu ÚAMK Oldřich Vaníček.

TEST

Ke zjištění ostrosti zraku se používá takzvaná Snellenova tabule, což jsou písmena, jež všichni známe z lékařské ordinace.

Pro vyšetření řidičů jsou však ještě vhodnější Landoltovy optotypy, které jsou považovány za nejobjektivnější způsob vyšetření zraku vůbec (jsou normovány i pro mezinárodní znalecké zkoušky).

TEST KE STAŽENÍ VE FORMÁTU PDF ZDE


Test vytiskněte, upevněte list do výše očí na prázdnou zeď a odstupte na vzdálenost 4 metrů. Snažte se zjistit, jakým směrem ukazuje kruhový otvor - díra v kružnici ukazuje „čas“ jako na hodinách - kruh otevřený doprava tedy představuje 3 hodiny, doleva 9, dolů 6 atd. Poznamenejte si řádku, kterou jste schopni bez problémů přečíst. Tato hodnota definuje vaši zrakovou ostrost při pohledu do dálky. Kontrolu byste měli provádět nejlépe každý rok, oči totiž stárnou a kvalita zraku se zhoršuje.

1,5–1,2
Vidíte skvěle.

1,0
Pravděpodobně nepotřebujete brýle. Pokud je máte, nepotřebujete silnější.

0,8
Hranice pro bezpečné řízení auta. Můžete mít problémy v noci nebo za šera. Pro jistotu zajděte k lékaři či optikovi a nechejte si zkontrolovat zrak.

0,6–0,4
Zraková ostrost je nebezpečně nízká. Co nejdříve si zrak nechte odborně zkontrolovat. Potřebujete brýle na řízení.

Pokud řidič nebude chodit na pravidelné lékařské prohlídky, může se stát, že hůře rozezná dopravní značení, chodce, dítě, cyklistu nebo nedobrzdí právě kvůli tomu, že špatně vidí. Vyšetření u očního lékaře by měl každý dospělý podstoupit minimálně jednou za tři roky, po pětačtyřicátém roce věku každé dva roky. Povinné oční prohlídky mají řidiči absolvovat v 60, 65 a 68 letech a dále každé dva roky. Šoféři z povolání musí na povinné vyšetření před nástupem do zaměstnání a dále každé dva roky. Po padesátém roce věku potom každý rok.

„Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například silně krátkozrací, diabetici anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal,“ upozorňuje primářka Oční kliniky DuoVize Praha Lucie Valešová.

V ordinacích sledují kromě zrakové ostrosti také zorné pole oka. „Vyšetření zorného pole zachycuje výpadky i v periferních částech, měření nitroočního tlaku pak může včas podchytit vznik zeleného zákalu. Důležité je také vyšetření očního pozadí, které zobrazí chorobu sítnice nebo zrakového nervu,“ dodává Valešová.

Při řízení musí šofér průběžně sledovat nejen dění na silnici a kolem ní, ale také údaje na přístrojové desce. Mezi vady, které řízení výrazně ztěžují, patří zejména krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Zhruba šest procent řidičů navíc trpí určitým stupněm barvosleposti. Řízení ale ovlivňuje i šeroslepost, tedy zhoršené vidění za šera, anebo vetchozrakost, tedy zhoršená akomodace oční čočky způsobená postupným stárnutím.

„Vetchozrací vidí dobře na dálku, ale přestávají dobře vidět na blízko, v případě řidičů tedy na palubní desku. I tuto vadu lze řešit brýlemi nebo nelaserovými metodami, tedy zavedením multifokální nitrooční čočky, jež zajistí bezproblémové vidění do dálky i na blízko bez nutnosti nosit brýle,“ říká primář Očního centra Praha Radan Zugar.

Zejména seniory často postihuje šedý zákal neboli katarakta. Objevuje se po šedesátém roce jako doprovodný faktor stárnutí. K jeho rozvoji ale přispívá i větší dioptrická vada, cukrovka nebo úraz oka. Problémy při řízení se pak projevují zakalením čočky, která ztrácí svoji průhlednost. Řidič přes ni vidí zamlženě a neostře.

Modré, nebo zelené budíky?

Když už nějakou tu oční vadu máte, vyplatí se na to myslet, třeba když kupujete nové auto. Velký význam pro bezpečné řízení má totiž třeba i podsvícení palubní desky. Automobilky používají různé barvy, přičemž každá má své výhody. Červená sice neruší adaptaci na tmu, ale zhoršuje vidění u lidí, kteří mají problém zaostřit na blízko. Naopak zelené plochy jsou pro takové řidiče vhodné, umožňují dostatečné vidění na blízko i s brýlemi do dálky.

Pro starší řidiče je nejméně vhodná modrá barva - jejich nitrooční čočka ztrácí elasticitu, dopadající světlo je pak silně absorbováno a rozptylováno. Bílé světlo může oslňovat, světlé znaky na tmavém podkladě však zlepšují kontrast. Co z toho plyne?

„Automobilky nerozlišují, pro koho je vůz určen. Takže například model s modrým podsvícením není vhodné doporučit staršímu řidiči, většina z nich má nějaké problémy s očima,“ říká Petr Vomáčka z ÚAMK.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Další z rubriky

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.