Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jules Verne by se divil: Fiat Sportiva Latina

  14:38aktualizováno  14:38
Jak to dopadne, když si auto postaví technici-hračičkové a designéři jsou bráni jako obtížný hmyz? Pojízdná laboratoř zabalená do agresivního kabátu nabroušeného supersportu vyjíždí z laboratoří Fiatu. Boubelaté cromy si na evropských silnicích odbývají poslední kilometry před uvedením do prodeje.
Fiat Sportiva Latina

Fiat Sportiva Latina | foto: Fiat

Inženýři Fiatu si ale potřebovali odpočinout u něčeho zábavnějšího.

Na pomoc k tomu přizvali techniky ze španělské společnosti Mazel a vznikla Sportiva Latina.

Sporťák hledí o několik generací aut dál než nafintěné studie s líbivým kabátem. Auto, které se představilo na autosalonu v Barceloně, nám budou mimozemšťané závidět.

Design jak z vědeckofantastických románů dnes už příliš nepřekvapuje, interiér hodný stíhačky také ne. Fiat proto musel vymyslet něco dalšího.  

Dvakrát měř...
Až se vyklopí vzhůru křídla dveří a auto si řidiče přeměří a zváží, interiér se celý nastaví přesně na míru. Automaticky se přenastaví pedály, volant (vlastně knipl plný ovladačů) a v neposlední řadě se nastaví poloha sedačky a její tuhost.

Nastavení sedadla řidiče je opravdu hodné mezigalaktického korábu. Vše se uzpůsobuje v zájmu maximálního výhledu. Řidič se zahledí na určené místo za přístrojovou deskou, auto změří všechny úhly, vzdálenosti... a vše ostatní už je na servomotorcích. Pokud pozice za volantem řidiči nevyhovuje, může ji samozřejmě také sám poupravit.

 

Více fotografií ZDE

Jako chameleón
Dva+dva místná Sportiva latina se může převlékat stejně jako její řidič. Za celým kouzlem stojí tzv. split-frame, na který je možné namontovat různé karoserie. Kabát auta spočívá na uhlíkovém rámu, který nese všechny funkční části auta. Na konstrukci rámu byl kromě uhlíkových vláken použit titan a hliník.

Zajímavé je také uchycení karoserie na rám s pomocí hydraulických elementů. Auto pak lépe filtruje vibrace a hluk a je také možné nastavit různé úrovně tuhosti.

Řídím po drátě
Sportiva Latina využívá technologii steer by wire (řízení po drátě). Všechno, co ze své podstaty nepotřebuje pevnou mechanickou vazbu, je ovládáno elektroimpulsy. To co řidič třímá v rukou na místo volantu se otáčí maximálně o 180 stupňů (pro řízení stačí 120). Systém dynamicky upravuje rychlost odezvy na otáčení volantu v závislosti na rychlosti a dalších parametrech. Za zmínku stojí, že systém řízení "steer by wire" je už namontován do jedné laboratorní Alfy Romeo 147. Podle všeho by se "elektrořízení" mohlo objevit v sériových autech kolem roku 2010.

Třístovka je na dohled
Za zády posádky je podélně uložený osmiválec V8 o objemu 4,2 litru, uplatňující svou sílu na kolech zadní nápravy. 440 koňový motor (324 kW) žene auto až 290 kilometrovou rychlostí. Z nuly na stovku auto vystřelí za 4 sekundy. S motorem spolupracuje šestistupňová převodovka Selespeed. Třešničkou na dortu jménem Sportiva Latina je pak elektronicky řízený diferenciál.

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 2016 ·
Škoda Fabia 1.2 TSI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 562 km, benzín, 1. majitel
280 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.