Fiat Sportiva Latina

Fiat Sportiva Latina | foto: Fiat

Jules Verne by se divil: Fiat Sportiva Latina

  • 49
Jak to dopadne, když si auto postaví technici-hračičkové a designéři jsou bráni jako obtížný hmyz? Pojízdná laboratoř zabalená do agresivního kabátu nabroušeného supersportu vyjíždí z laboratoří Fiatu. Boubelaté cromy si na evropských silnicích odbývají poslední kilometry před uvedením do prodeje.

Inženýři Fiatu si ale potřebovali odpočinout u něčeho zábavnějšího.

Na pomoc k tomu přizvali techniky ze španělské společnosti Mazel a vznikla Sportiva Latina.

Sporťák hledí o několik generací aut dál než nafintěné studie s líbivým kabátem. Auto, které se představilo na autosalonu v Barceloně, nám budou mimozemšťané závidět.

Design jak z vědeckofantastických románů dnes už příliš nepřekvapuje, interiér hodný stíhačky také ne. Fiat proto musel vymyslet něco dalšího.  

Dvakrát měř...
Až se vyklopí vzhůru křídla dveří a auto si řidiče přeměří a zváží, interiér se celý nastaví přesně na míru. Automaticky se přenastaví pedály, volant (vlastně knipl plný ovladačů) a v neposlední řadě se nastaví poloha sedačky a její tuhost.

Nastavení sedadla řidiče je opravdu hodné mezigalaktického korábu. Vše se uzpůsobuje v zájmu maximálního výhledu. Řidič se zahledí na určené místo za přístrojovou deskou, auto změří všechny úhly, vzdálenosti... a vše ostatní už je na servomotorcích. Pokud pozice za volantem řidiči nevyhovuje, může ji samozřejmě také sám poupravit.

 

Více fotografií ZDE

Jako chameleón
Dva+dva místná Sportiva latina se může převlékat stejně jako její řidič. Za celým kouzlem stojí tzv. split-frame, na který je možné namontovat různé karoserie. Kabát auta spočívá na uhlíkovém rámu, který nese všechny funkční části auta. Na konstrukci rámu byl kromě uhlíkových vláken použit titan a hliník.

Zajímavé je také uchycení karoserie na rám s pomocí hydraulických elementů. Auto pak lépe filtruje vibrace a hluk a je také možné nastavit různé úrovně tuhosti.

Řídím po drátě
Sportiva Latina využívá technologii steer by wire (řízení po drátě). Všechno, co ze své podstaty nepotřebuje pevnou mechanickou vazbu, je ovládáno elektroimpulsy. To co řidič třímá v rukou na místo volantu se otáčí maximálně o 180 stupňů (pro řízení stačí 120). Systém dynamicky upravuje rychlost odezvy na otáčení volantu v závislosti na rychlosti a dalších parametrech. Za zmínku stojí, že systém řízení "steer by wire" je už namontován do jedné laboratorní Alfy Romeo 147. Podle všeho by se "elektrořízení" mohlo objevit v sériových autech kolem roku 2010.

Třístovka je na dohled
Za zády posádky je podélně uložený osmiválec V8 o objemu 4,2 litru, uplatňující svou sílu na kolech zadní nápravy. 440 koňový motor (324 kW) žene auto až 290 kilometrovou rychlostí. Z nuly na stovku auto vystřelí za 4 sekundy. S motorem spolupracuje šestistupňová převodovka Selespeed. Třešničkou na dortu jménem Sportiva Latina je pak elektronicky řízený diferenciál.

,