Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K Česku malá auta patří

aktualizováno 
Malé auto v Česku kupuje každý druhý zájemce o nové vozidlo. Často na větší vůz nemá peníze, ale také mu připadá zbytečné za něj utrácet, když i kvalita minivozů rychle stoupá. Dokazují to mimo jiné i nezávislé nárazové zkoušky které malým automobilům vystavují stále lepší vysvědčení, někdy srovnatelné s většími vozy.

Navíc malá auta bývají šetrnější k životnímu prostředí a mívají nižší náklady na provoz. Při tlačenicích o místo k parkovaní ve městech často ani západoevropským motoristům nezbývá než koupit co možná nejkratší dopravní prostředek. Důkazem může být italský Řím, který je královstvím pro dvousedadlové vozítko Smart z produkce značky Mercedes.

"Crash testy vyznívají pro nejnovější malá auta nad očekávání dobře. Zkouškám se podrobují nejnovější modely a ze srovnání s jejich předchůdci vycházejí výborně," říká Radek Ječmínek mladší z Autoklubu České republiky. "Do města a pro běžné ježdění po silnicích v tuzemsku nenajdete nic lepšího než malý vůz.

Hodně se vylepšily jeho jízdní vlastnosti i ovladatelnost." Malé auto někdy předčí velké silniční koráby. "Vlastním Audi A6 a manželka má Renaulta Clio. Po Praze jezdím mnohem raději s renaultem než s velkou audinou," říká pražský obchodník Michal Kolář. "Z clia je totiž znát, že je stavěné do města, ovládá se lépe než dvoutunové Audi."

Antonín Šípek, sekretář Svazu automobilového průmyslu, tvrdí: "Český národ je na malé vozy zvyklý, protože se tu dlouho ani větší nevyráběly. Samozřejmě že rozhoduje především cena. Stejný trend v prodejích malých aut se ale projevuje i v okolních východoevropských zemích, jako je Slovensko nebo Polsko."

Zájem o malé automobily roste i v bohatých zemích, kde však jsou hlavním důvodem kompaktní rozměry, a tudíž lepší parkovací možnosti. "Výrobci přitom dělají malá auta mnohem prostornější než v minulosti," říká Petr Hübl, obchodní ředitel značky Opel na českém trhu. "Navíc do nabídky stále přidávají další verze karoserie, což dělá tyto vozy ještě atraktivnější."

Podle názoru Petra Hübla vzrostl význam trhu s malými auty v Česku po uvedení Škody Fabia Tu automobilka nabízí už ve třech karosářských verzích -jako pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a jako kombi. "Prodej malých vozů se však zvyšuje i v bohatších západoevropských zemích," připomíná Petr Hübl. Pověst malého auta jako vozu pro ženu nebo pouhé motorizované nákupní tašky tak brzy může padnout.

Malé auto může stát také více než milion

Přesně 1 330 000 korun stojí nejdražší malý vůz na českém trhu - Renault Clio 3.0 V6 Sport. Za stejnou sumu lze koupit i velký luxusní mercedes třídy E. Do sportovního hávu oblečený malý renault atakuje svými výkony i tradiční supersportovní vozy. Z klidu na 100 kilometrů v hodině Renault Clio 3.0 zrychlí za 6,4 vteřiny. V této disciplíně zaostává za vozy Porsche a Ferrari jen asi o dvě vteřiny. Maximální rychlost výkonného renaultu dosahuje podle údajů výrobce 270 kilometrů v hodině. Třílitrový šestiválec s výkonem 230 koní vytlačil z clia zadní sedadla a zabral jak jejich místo, tak i prostor pro zavazadla. Pro ty se našel otvor pod přední kapotou, ale kufr o objemu 67 litrů nelze nazvat jinak než skromným. Myšlenku vyrábět sportovně laděný malý automobil nedávno nevyloučil ani šéftechnik Škody Auto Wilfried Bockelmann. V rozhovoru pro magazín Auto Tip připustil, že by si dovedl představit Škodu Fabia RS. Její větší sportovní sestra Octavia RS je už v prodeji.


Řím miluje maličké smarty

Jen v samotném italském hlavním městě Římě je víc malých automobilů Smart než v celé Francii. Říká to Sandro Bufacchi, majitel firmy ABC Micromax, která je výhradním koncesionářem vozítek zmíněné značky pro středoitalské regiony Lazio a Umbria.
Sandro Bufacchi má po ruce čísla: od roku 1998 se ve věčném městě prodalo 14 tisíc vozidel Smart a očekává se, že do konce roku jich přibude dalších osm tisícovek.

Sedm procent produkce směřuje na břehy Tibery. Dva a půl metru dlouhý vůz je však hitem v celé zemi - během prvních dvou měsíců roku 2001 si Italové koupili téměř 3700 kusů. Zpočátku to pro smart zavánělo fiaskem: měl nedostatečnou stabilitu, příliš tvrdé pérování, přehnaně vysokou cenu... Továrna pozastavila výrobu a inženýři Mercedesu zasáhli.

Změnili paletu barev, zlepšili interiér i komfort a naopak cenu srazili dolů, i když smart ani dnes není levný. "Od začátku jsem sázel na úspěch smartu v Římě," tvrdí Sandro Bufacchi. "Římané se v autech vyznají a hledí hodně kupředu. Ocenili kvalitu, bezpečnost, vyspělou techniku a především výhodu při hledání místa ke stání."

Své udělala i reklama - ze smartu se stal do jisté míry symbol. Kupují ho mladí manažeři, elegantní dámy středního věku i studenti univerzit. V úzkých ulicích Říma se dosud nejvíc prosadily mopedy a skútry, jichž ve městě jezdí přes půl milionu, ale smart konkuruje. "Nejlevnější moped stojí pět milionů lir (zhruba pět tisíc německých marek - pozn. red.) a luxusní skútry jsou někdy za 12 až 14 milionů lir. Nejlevnější smart koupíte za 16 milionů lir," vypočítává jednadvacetiletá Alessandra Boniová. "Přitom smart je pohodlnější, jistější a dělá mnohem lepší dojem. Mohu s ním jet do kina či v létě k moři a vím, že ho určitě zaparkuji." Devětačtyřicetiletý obchodní zástupce Carlo Franchi doplňuje: "Pro lidi, kteří musí - podobně jako já - neustále jezdit po Římě, smart znamená méně stresu. Má automatickou převodovku, snadno se s ním parkuje a hbitě kličkuje chaotickým římským provozem... Trochu mi připomíná mládí, když jsem začínal s Fiatem 500. S tím si člověk také mohl dělat, co chtěl. Škoda, že už ho automobilka nevyrábí. Smart má ale velkou výhodu v tom, že jezdím pohodlně v klimatizované kabině a bez hluku. Mercedes měl geniální nápad." Smart se v Itálii nabízí ve 13 verzích se třemi odlišnými motory a dvěma typy karoserií. Největším hitem je kabriolet s elektricky ovládanou střechou a s turbodieselovým motorem. Stojí 27 milionů lir.
Josef Kašpar, autor je zpravodajem ČTK v Římě

 




 

Opel Corsa jako typický zástupce malých aut

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.