Smart Fortwo BRABUS electric drive

Smart Fortwo BRABUS electric drive | foto: Smart

Kabrioletem se dá jezdit celý rok, dnes už zahřeje i řidičův krk

  • 14
Máte sluníčko nad hlavou, intenzivněji vnímáte zvuky a vůně okolní krajiny a také se odlišujete od ostatních řidičů. Kabriolet je zkrátka příjemná věc. A dnes už se s ním dá jezdit celoročně.

Na nový kabriolet je potřeba mít hodně peněz. Když vás neuspokojí městské vozítko Smart Cabrio, počítejte s investicí minimálně půl milionu. Za to však dostanete pořád jen poměrně malý vůz, který v normálním provedení konkuruje Škodě Fabia. Příkladem je třeba Peugeot 207 CC. Kdo míří výš, ten nejspíš bude vybírat mezi otevřenými verzemi Opelu Astra, Renaultu Mégane, Fordu Focus nebo Peugeotu 308.

Tato auta, v nichž už se celkem pohodlně přepraví čtyři lidé, však začínají na cenách kolem 700 tisíc korun. Loňským nejprodávanějším kabrioletem byl BMW řady 3, za které noví majitelé zaplatili minimálně 1,2 milionu korun.

Auto na celý rok

Zásadní zlom v kategorii kabrioletů přineslo používání pevné skládací střechy složené ze tří až pěti dílů, kterou elektromotorky nad hlavy cestujících natáhnou během pár desítek sekund. Díky ní se tato auta označovaná jako kupé-kabriolet stala plně využitelná po celý rok bez ohledu na počasí. Nehrozí zima, neobtěžuje hluk, karoserie je bezpečnější a při parkování venku se nemusíte bát, že plátěnou střechu někdo poškodí a auto snadno vykrade.

BMW 1 cabrio

BMW 1 cabrio

A to představení, když někde střechu natahujete či stahujte... V automobilovém světě je máloco tak efektní. To jsou důvody, proč většina výrobců kabrioletů nabízí vozy s pevnou skládací střechou.

Například automobilka Audi zůstala u plátěných střech, které pro změnu zabírají méně místa v zavazadlovém prostoru a především jsou výrazně lehčí, což se projeví na výkonu a spotřebě auta.

Abyste neofoukli a přežili

Aby posádce otevřeného auta byla zima, to je jeden z hlavních úkolů při vývoji kabrioletu. Slouží k tomu i sedadla se zabudovanými větracími otvory, jimiž proudí teplý vzduch kolem krku cestujících. Naposledy tuto novinku nabídl nový Peugeot 308 CC. Při jeho vývoji se myslelo i na bezpečnost.

Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC

Kovové oblouky, které se vystřelí při převrácení vozu jsou dnes standardem. Novinkou mezi kabriolety je hlavový airbag opět umístěný v sedadle vozu. Právě díky podobným zlepšením dnes kabriolety v nárazových testech dosahují stejných výsledků jako běžná auta.

Levnější kabriolet z bazaru

Ne každý má nazbyt půl milionu na nejlevnější auto bez střechy, proto se ti, kdo mají rádi vzdušnou jízdu, musí občas vydat do autobazaru. Nákup tam se může vyplatit, protože kabriolety obvykle ztrácejí cenu rychleji než běžné modely téhož výrobce a často nemívají najeto tolik kilometrů. Jezdí se s nimi přeci jen sezonně. Počet zájemců o ojetá kabria ale klesá.

"Na jaře a v létě se prodávají víc, ale z celkového pohledu jsou prodejní čísla nižší. Silné ročníky, které před pár lety jezdily v kabrioletech, mírně zestárly, založily rodiny a shánějí praktičtější rodinné vozy," říká Petr Vaněček ze sítě bazarů AAA Auto.

Při výběru staršího kabrioletu je na místě větší opatrnost než u koupě normálního osobního vozu. "Důležité je zkontrolovat, zda auto není po havárii. Kabria mají kvůli chybějícím střešním výztuhám nižší tuhost karoserie a nehody je mohou poškodit víc než běžnou verzi téhož modelu," varuje Vaněček. Vozy bez střechy se také hůře rovnají, po kolizi mohou mít větší problém s kroucením karoserie či seřízením geometrie kol.

Fiat Ritmo Bertone Cabrio

Fiat Ritmo Bertone Cabrio

Jarní zájem zvedá ceny

"Ceny bývají nejvyšší na jaře, nejnižší na podzim a v zimě," informuje Vaněček. Nejlevnější kabriolety se dají pořídit už za 20 tisíc korun; v kategorii do 100 tisíc se nejvíc prodávají Ford Escort a Opel Kadett a Astra.

"U těchto starších typů je obrovskou výhodou možnost shodných náhradních dílů s běžnými modely, které jsou dostupné a levné," radí. Od sta do tří set tisíc korun už jsou ke koupi i modernější kabria, často typu coupé-cabrio. Nejoblíbenějšími modely jsou Peugeot 206 a 307 CC, VW Golf Cabrio, Mazda MX-5, Mercedes- Benz SLK a Chrysler Stratus. Nad hranicí 300 tisíc najdete i starší prémiové značky jako Audi A4 Cabrio či Porsche Boxster, nebo naopak moderní Ford Focus Cabrio a Volkswagen Eos.

Porsche Boxster S

Porsche Boxster S

,